7th Dragon III Code: VFD review - Soms even verwarrend als de titel

Soms even verwarrend als de titel.

7th Dragon III Code: VFD bevat diepe gameplay en een sterke sfeer, maar de personalisatie en afwerking laten te wensen over.

De 7th Dragon-serie is in Japan een groot succes, maar ook in de westerse wereld blijkt er interesse in de serie. Na veel wikken en wegen heeft ontwikkelaar SEGA toch besloten om het vierde deel 7th Dragon III Code: VFD zowel in Europa als in Amerika uit te brengen. Met de game heeft SEGA een ambitieus doel: de trouwe fans van de serie een goed vervolg bieden, maar ook een nieuw publiek aanspreken.

De gameplay in 7th Dragon III Code: VFD bestaat voor het grootste gedeelte uit een verzameling dungeon-achtige levels. Om de zoveel stappen die je neemt, beland je in een turn-based gevecht met een of meerdere vijanden, waarna je geld en experience points ontvangt om je personage mee te upgraden. Het gevechtssysteem is niet erg vernieuwend, maar biedt wel voldoende diepgang doordat je acht beschikbare klassen kunt gebruiken.

code2

Die acht klassen zijn heel divers. Zo kun je aan de slag met een Agent die vijanden hackt, een magiër die met willekeurige kaarten monsters oproept of een samoerai die een of meerdere zwaarden draagt. Je stelt je eigen team samen en voorziet de individuele teamleden van een klasse. Door het feit dat je moeiteloos tussen de klassen kunt schakelen, blijven de gevechten fris. Al gauw krijg je zin om die samoerai toch maar eens in te wisselen om de rune-knight uit te proberen.

Toch kunnen de verschillende klassen de problemen tijdens gevechten niet voorkomen. De game mist op sommige punten de nodige afwerking. Zo is er een groot tekort aan duiding en cijfers bij de statistieken van je team en de kracht van je aanvallen. Je hebt daardoor geen idee hoeveel schade een aanval je tegenstander gaat toebrengen en ook lang niet alle termen die voorbij komen, worden toegelicht. Bovendien is de kracht van de vijanden zelf nauwelijks te peilen. De ene keer geef je een gigantische draak zonder problemen een veeg uit de pan en de andere keer word je door een lopende tulp in elkaar getrapt.

Dat doet echter niet af aan de sfeer van de game. 7th Dragon III Code: VFD ziet er grafisch goed uit, met een duidelijk zichtbare Japanse sfeer. De animaties zijn vooral in de gevechten erg sterk. Daarnaast zijn zowel de stemopnames als de muziek in hun originele Japanse vorm te horen. De personages gaan grof taalgebruik niet uit de weg en ook serieuze thema's zoals zelfmoord en homoseksualiteit komen aan bod.

code1

Toch is het verhaal zeker niet het sterkste punt van 7th Dragon III Code: VFD. Het mist vernieuwing om je volledig in de game te trekken, maar heeft toch een originele insteek. In het verhaal ben je door een groep drakenjagers genaamd Nodens Enterprise na een potje gamen geselecteerd om de zeven True Dragons te verslaan en het einde van de wereld te voorkomen. De toevoeging van Nodens Enterprise als frontorganisatie is origineel, maar de verhaallijn bevat verder weinig verrassingen. De sfeer zorgt deels voor het gevoel dat je deel uitmaakt van een verhaal, maar doet verder niets voor de gameplay. De keuze van de ontwikkelaar om de focus op de personalisatie van je figuren en de diepe gameplay te leggen, is in dit geval dus de goede.

Toch komen ook die aspecten niet helemaal uit de verf. Het uiterlijk van je personage is minder vrij te bepalen dan beloofd. Je creëert namelijk geen eigen personage, maar kiest uit een aantal kant-en-klare looks. Elk personage heeft slechts twee variaties en drie kleurpaletten. De personalisatie is dus niet diep. Wel geeft de mogelijkheid om de stemmen van je personages te selecteren je team meer eigenheid. Er hebben maar liefst veertig stemacteurs aan 7th Dragon III Code: VFD meegewerkt en het aanbod aan stemmen is dus enorm. Het feit dat de tussenfilmpjes daar geen gebruik van maken, is dan weer een gemiste kans.

Al met al is 7th Dragon III Code: VFD een vermakelijke game. De gameplay zit intelligent in elkaar en dankzij de Japanse invloeden en gedetailleerde vijanden is de game ook grafisch een hoogstandje . Wel mist de game diepgang op het gebied van uitleg en statistieken. Ook komt de personalisatie van je figuren niet helemaal uit de verf. Mensen die ervaring hebben met de diepgang en Japanse sfeer van de 7th Dragon-serie zullen dit vervolg zeker waarderen. 7th Dragon III Code: VFD biedt echter niet genoeg originaliteit om mensen die niet bekend zijn met de serie aan de haak te slaan.

Advertentie

Waarom zie je hier geen score?

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Dave Rapmund

Dave Rapmund

Redacteur

Dave schrijft en speelt games. Verder doet hij ook nog iets met websites. Nintendo-fanboy van het eerste uur.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread