Sniper Elite 4 - Alles wat je moet weten

Update: review en live steam.

De vrijheidsstrijders van Rebellion Developments zijn hard aan het werk om Sniper Elite 4 gevechtsklaar te maken. Na een zware campagne in Noord-Afrika sluit hoofdpersonage Karl Fairburne zich aan bij de verzetsstrijders in Italië. Benito Mussolini heeft Italië in zijn greep en dat land is als bondgenoot van Duitsland een belangrijke pion in de Tweede Wereldoorlog. Haal je Springfield M1903 maar onder het stof vandaan, want we zetten alle info over Sniper Elite 4 voor je op een rijtje.

Releasedatum

De Sniper Elite 4 release is 14 februari 2017. De shooter komt dan op de pc, PlayStation 4 en Xbox One uit. Als je een pre-order plaatst, krijg je ook toegang tot de extra missie Target Führer waarin je traditiegetrouw Hitler moet omleggen. Bovendien krijg je zeven camouflage-skins voor de sluipschuttersgeweren waarmee je start.

Cover image for YouTube videoSniper Elite 4 - 5 dingen die je moet weten

Review

Sniper Elite 4 neemt veel elementen van Sniper Elite 3 over. Het sluipen en snipen is bijna identiek, en bij een indrukwekkende kill zie je nog steeds hoe de organen van fascisten in slow motion en via röntgenbeelden uiteen spatten. Dit vierde deel kruidt de formule met enorme levels die uitblinken in variatie en mogelijkheden. Ze zijn meesterlijk ontworpen en laten een diepe indruk na.

De mobiliteit die ontwikkelaar Rebellion belooft ontbreekt echter doordat het zo halfslachtig werkt: je hebt maar zeer beperkte mogelijkheden om rond te klimmen en klauteren. Dat wordt nog eens gekoppeld aan zeer hardnekkige bugs, zoals terstond doodvallen na het beklimmen van een ladder. Sniper Elite 4 mist dus rakelings de roos wegens bugs en beperkte mobiliteit, maar de enorme levels zijn fantastisch en memorabel. Daarenboven staat de gameplay nog steeds als een huis en raak je het brutaal afmaken van fascisten nooit beu.

Lees hier de volledige Sniper Elite 4 review.

Verhaal en setting

Sniper Elite 4 speelt zich af in 1943. Opnieuw kruip je in de huid van hoofdrolspeler Karl Fairburne die zich dit keer in Italië bevindt. Daar helpt hij verzetsstrijders om het land uit de ijzeren greep van het fascisme te bevrijden. Je krijgt ook de taak om een machtig wapen te ontmantelen. Ondertussen reis je langs bijzondere locaties, zoals dorpjes aan de Mediterraanse kust, kolossale gebouwen, intimiderende bossen en hoge bergtoppen.

1943 staat in het teken van meerdere belangrijke gebeurtenissen. De Sovjet-Unie start in het begin van dat jaar een allerlaatste tegenoffensief tegen de nazi's in Stalingrad. De Duitsers moeten het in februari tegen een overmacht afleggen. De Sovjet-Unie rukt vervolgens op richting Kursk en Kharkov. Aan een ander front trekken de Duitsers zich ook terug, omdat de Amerikanen en Britten zich richting Tunesië bewegen.

Met een landing op Sicilië wordt het einde van een tijdperk ingeluid. In september geeft Italië zich over aan de geallieerden. Sniper Elite 4 maakt dus in grote lijnen gebruik van de wereldgeschiedenis om een authentiek verhaal te vertellen.

Cover image for YouTube videoSniper Elite 4 - Live Stream

Gameplay

Karl Fairburne is een getalenteerde sluipschutter met meerdere handige vaardigheden. Vanuit third-person ga je van de ene locatie naar de andere om er verscheidene doelwitten om te leggen. Wanneer je iemand van een grote afstand ombrengt, toont de game je dat met het X-Ray Kill Cam-systeem. In die stand volgt de camera de kogel richting zijn doelwit, waarna je ziet welke lichaamsdelen aan gort worden geschoten. Versplinterde botten, gescheurde organen en kapotte ledematen worden keer op keer met een macabere aandacht voor detail in beeld gebracht.

Met Sniper Elite 4 zijn ook andere dodelijke tactieken aan het X-Ray Kill Cam-systeem toegevoegd. Granaten, melee en stealth activeren eveneens die camera. Volgens Rebellion Developments is de AI verbeterd, waardoor vijanden actief naar een vermiste kameraad op zoek gaan. Daardoor kun je lichamen als lokaas te gebruiken en vijanden in de val lokken.

Het doden van een officier geeft je overigens een bonus, omdat hij een logboek bij zich draagt. In dat boek staan de locaties van zijn troepen, wat je in je voordeel kunt gebruiken. Ook het oprapen van vijandelijke flare guns laat je toe om vijanden met artillerie te bestoken. Eveneens kun je tijdens nachtmissies lampen en andere lichtbronnen kapotmaken om beter verstoppertje te spelen.

De levels in Sniper Elite 4 zijn groter dan in zijn voorgangers. Volgens creatief directeur Tom Jones van Rebellion is dat bewust gedaan om van de game een sluipschuttersparadijs te maken. De gebieden maken daarom meer gebruik van verticaliteit. Als Karl Fairburne kun je dan ook klimmen.

Wapens

Tijdens diverse demo's heeft Rebellion Developments meerdere wapens getoond. Die wapens verbeter je door de vizieren, stabiliteit, terugslag en snuitsnelheid aan te passen. Hieronder vind je de wapens die hoogstwaarschijnlijk in Sniper Elite 4 zitten:

Geweren

• Carcano Sniper
  • Springfield 1903/05
  • Gewehr 43 Semi Auto Rifle
  • Karabiner 98k
  • Lee Enfield MK III

Machinegeweren

• Thompson M1A1
  • MP40
  • FNAB 43
  • Sten
  • Ppsh-41

Aanvalsgeweren

• Sturmgewehr 44 (STG44)
  • FG-42

Jachtgeweren

• Trenchgun
  • "Pretzer" double-barreled shotgun

Pistolen

• Welrod
  • Colt m1911 Pistol
  • M1934
  • AP 38
  • Webley VI
  • Luger P08

Multiplayer

De game bevat meerdere multiplayermodi. De campaign is in ieder geval met zijn tweeën te doorlopen. Daarnaast keert de competitieve multiplayermodus terug. Maximum twaalf spelers kunnen het in zeven verschillende spelmodi tegen elkaar opnemen, waaronder de befaamde Survival Mode waarin je hordes nazi's van je af moet zien te houden. Sniper Elite 4 bevat zes multiplayermappen, maar wordt in de toekomst gratis met nieuwe mappen aangevuld.

Systeemeisen pc-versie

Hieronder vind je de Sniper Elite 4 systeemeisen van de pc-versie van de game:

Minimale systeemeisen

• OS: Windows 7, Windows 8.1 en Windows 10 64-bit
  • Intel CPU: i3-2100
  • AMD CPU: n.n.b
  • RAM: 4GB
  • AMD GPU: Radeon HD 7870 2GB
  • NVIDIA GPU: GeForce GTX 660 2GB

Aanbevolen systeemeisen

• Intel CPU: i7-3770
  • AMD CPU: n.n.b
  • RAM: 8GB
  • AMD GPU: Radeon RX 480
  • NVIDIA GPU: GTX 970

Speciale edities

Naast de normale game is er ook een speciale uitvoering van Sniper Elite 4:

Deluxe Edition

• De game
  • Season pass
  • Extra missie: Target Führer
  • Camouflage-skins

Season pass en DLC

Ontwikkelaar Rebellion komt met een Sniper Elite 4 season pass. Die bestaat om te beginnen uit alle pre-order content: de Target Führer missie en Camouflage Rifle Skin Pack. Daarnaast bevat de season pass ook nog andere DLC-pakketten. Die bevatten nieuwe campaign missies, wapens, skins en personages voor co-op en multiplayer. Toekomstige nieuwe multiplayermodi en -maps zijn voor iedereen toegankelijk.

Sniper Elite 4

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch