Een jaar geleden ontwaakten de mysterieuze Guardians. Spartan Locke ging op jacht en de Master Chief probeerde nog maar eens om de Melkweg te redden. Ondertussen is er veel veranderd in de wereld van Halo 5: Guardians en heeft de game een hoop van de gemaakte beloftes ingelost.

In de Halo 5: Guardians campaign review las je vorig jaar dat ontwikkelaar 343 Industries enkele misstappen beging, maar over het algemeen een waardige nieuwe episode in de Halo-reeks afleverde. De ontwikkelaar heeft voor de eerste keer in de geschiedenis van de serie een patch uitgebracht om enkele van die heikele punten aan te pakken.

Er zijn heel wat aanpassingen doorgevoerd, maar de belangrijkste vind je bij de Warden Eternal. Die boss kom je doorheen de game meerdere keren tegen. Door zijn sterk pantser en enorm dodelijke aanvallen is hij geen graag geziene gast. De tijd heeft die grote jongen echter wat softer gemaakt. Zijn harnas breekt sneller en hij is ook iets minder snel en precies. Daardoor verliest het verhaal enkele van de hoogste pieken in moeilijkheid, wat voor een veel betere ervaring zorgt.

screen1

Naast die update heeft de ontwikkelaar ook een Score Attack-modus aan de campagne toegevoegd, naar het voorbeeld van de vorige Halo-games. In die modus krijg je punten per vijand die het loodje legt, met een bonus als je ze snel en stijlvol uitschakelt. Het is een aangename feature die extra herspeelbaarheid aan de singleplayermodus toevoegt.

Toch richt 343 Industries zich vooral op het multiplayergedeelte van de game. In de Halo 5: Guardians multiplayer review bleek dat de game een sterk fundament had, maar dat het gebrek aan afwisseling een groot probleem vormde.

De ontwikkelaar heeft die opmerking gehoord. In december bracht 343 Industries de nieuwe Forge-modus uit, waarmee spelers direct aan de slag gingen om hun eigen maps en gametypes te maken. Forge is een indrukwekkende nieuwe stap voor de map editor die in Halo 3 begon als een manier om wapens en kisten enkele meters te verplaatsen. De modus is ondertussen ook beschikbaar als een standalone game voor Windows 10-pc's. In Halo 5: Forge kun je zelfs matches custom games organiseren op je zelfgemaakte maps, om elkaar in 4K aan flarden te schieten.

screen2

Het populaire Big Team Battle maakt ook opnieuw zijn opwachting. Met enkele maps die door de fans specifiek gemaakt zijn om in teams van acht elkaar te lijf te gaan, werd het gametype opnieuw een groot succes.

Daarnaast is er Grifball. Dat werd ten tijde van Halo 3 door de makers van de succesvolle reeks Red vs. Blue bedacht. In die reeks krijgt het personage Grif het vaak hard te verduren. In Grifball verandert de persoon die de bal oppakt in Grif en is het aan het andere team om hem zo spectaculair mogelijk om zeep te helpen, voor hij de bal weet te scoren. De Halo 5-versie van die gamemodus behoudt de spanning, chaos en frustratie van het origineel, maar voegt er met de Spartan abilities een extra dimensie aan toe. Als je door een symfonie van Gravity Hammers door de lucht gekatapulteerd wordt en erin slaagt om met een succesvolle Ground Pound toch een punt te scoren, durf je wel eens een euforische kreet te slaken.

Een andere gouwe ouwe die in de loop van het jaar zijn rentree heeft gemaakt is Infection. Die is oorspronkelijk ontstaan als een fan-gametype in Halo 2 en draait ondertussen al ettelijke jaren mee. De mensen moeten zo lang mogelijk overleven, terwijl de zombies zo veel mogelijk slachtoffers moeten maken. Als je als mens sterft, kom je terug tot leven als zombie en ga je ook op jacht. Dankzij de nieuwe Forge zijn er heel wat spooky maps om in te spelen, van een bouwvallig spookhuis tot een mistig kampeerpark waar Freddy Krueger zich onmiddellijk thuis zou voelen.

screen4

Met Infection, Grifball en Big Team Battle heeft 343 Industries al enkele klassiekers uit de Halo-geschiedenis teruggebracht. Toch ontbreken andere gametypes die in voorgaande Halo's te vinden waren nog steeds. Denk maar aan Oddball, waarbij je Shakespeare-gewijs met een schedel moet rondlopen om punten te scoren. Of aan King of the Hill, waarin alle spelers strijden om alleen in het scoregebied over te blijven. Ook Race ontbreekt, waarin je met andere spelers voor de titel van 'beste chauffeur' strijdt. Het is een groot gemis en zorgt ervoor dat de multiplayer nog altijd aan herspeelbaarheid moet inboeten.

343 Industries heeft naast de klassieke PvP-multiplayer ook aandacht gehad voor de spelers die meer van PvE houden. In een moment van genialiteit besloot iemand om de Firefight-modus uit Halo 3: ODST en Halo: Reach samen te smelten met het REQ-systeem van Halo 5. Het resultaat is Warzone Firefight. Daarin ga je vijf rondes aan immer sterker wordende computergestuurde vijanden te lijf. Iedere ronde geeft je een ander doel om te vervolledigen: die variëren van 'bescherm de Forerunner centrale' tot 'elimineer alle bossvijanden'. De variatie is mooi, maar na enkele matches heb je al door welke doelstellingen je team meer moeite kosten dan andere. Een 'verdedig'-missie in de tweede ronde draait meestal op een drama uit als iedereen slechts met pistolen en assault rifles gewapend is.

screen5

Dat ligt deels aan de vijanden. Die zijn oersterk, dodelijk precies en hebben weinig tolerantie voor gekheid. Ongecoördineerde teams of teams waarin mensen geen REQ-kaarten gebruiken, worden genadeloos afgestraft. Het zorgt voor spanning, maar vaak ook voor frustratie. Warzone Firefight is een idee waar 343 Industries nog verder aan sleutelt, om hopelijk bij de release van Halo 6 een verbeterde versie klaar te hebben.

Een jaar na datum is Halo 5: Guardians een veel grotere game geworden. De vele gratis upgrades hebben de spelers geëngageerd gehouden en hun creativiteit gestimuleerd. Warzone Firefight is een geschenk voor de spelers die de competitieve Arena-ervaring even achter zich willen laten. Dankzij Forge zijn er al heel wat unieke maps en gametypes verschenen. 343 Industries is ook nog niet klaar: er staan alweer enkele nieuwe updates op stapel. Het Halo-avontuur is nog lang niet voorbij.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Kenneth De Muyt

Kenneth De Muyt

Redacteur

Houdt van lange wandelingen op het strand, zonneschijn, explosies en mysterieuze tombes verkennen.

Meer artikels van Kenneth De Muyt

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread

Gerelateerde content