Dishonored 2 - Release date, trailers, gameplay

Meer variatie voor sluipers.

Voor een game waarin je sluipt en koelbloedig moordt, wekte Dishonored in 2012 veel furore en warme gevoelens op. De game is een van de beste nieuwe IPs dat jaar en sleept heel wat prijzen in de wacht. Het publiek waardeert de vrijheid in speelwijze, herspeelbaarheid, stijl, en de sterke downloadable content. Vier jaar later krijgt de serie naast een heruitgave op de huidige consoles ook een volwaardig vervolg: Dishonored 2.

Verhaal

Vijftien jaar na het einde van Dishonored regeert Emily Kaldwin over de Empire of the Isles. Ze wordt beschermd door haar vader Corvo Attano, het hoofdpersonage uit de eerste game. Zodra een mysterieuze vijand haar van de troon stoot, gaan Emily en Corvo op zoek naar een manier om de keizerin weer in haar positie te herstellen.

Dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Het keizerrijk verkeert immers in een staat van complete chaos. Emily treedt in de voetsporen van haar vader en traint zichzelf in de dodelijke kunsten. Niet alleen heeft ze dodelijke wapens en voorwerpen ter beschikking, maar bezit ze dankzij de Outsider's Mark ook magische krachten. Al die vaardigheden en uitrusting zet Emily in om haar troon terug te krijgen.

Dishonored 2 krijgt meerdere eindes, die opnieuw afhankelijk zijn van hoeveel Chaos die je veroorzaakt. In de eerste game steeg de Chaos als je meer mensen doodde tijdens je missies. Ook hadden enkel zijmissies invloed.

Regisseur Harvey Smith heeft nog niet onthuld hoe je de verschillende eindes precies beïnvloedt. Wel zegt hij ze uit segmenten bestaan. Die segmenten hebben twee tot vijf verschillende vormen, en bovendien heeft Chaos op elk van die segmenten en vormen invloed. Om die reden spreekt Smith niet graag van een bepaald aantal eindes. Hij zegt dat de game op verschillende manieren kan eindigen, afhankelijk van hoe jij speelt.

Gameplay

Zowel Corvo als Emily zijn speelbaar. Net als in het eerste deel besluit jij hoe je missies voltooit. Een van de belangrijkste keuzes is of je ongezien je doel behaalt, en hoeveel tegenstanders je tijdens je missie ombrengt. Ontwikkelaar Arkane Studios heeft al vermeld dat het mogelijk is de game uit te spelen zonder iemand te doden.

Het eerdergenoemde Chaossysteem heeft enkele veranderingen ondergaan. Omdat het naast de eindes ook het verhaal en reacties op het hoofdpersonage beïnvloedt, zoekt Arkane Studios een goede balans voor lage en hoge Chaos speelstijlen. In de eerste game had je met een gewelddadige speelstijl meer gevarieerde krachten ter beschikking.

Dat heeft de studio aangepakt door meer niet-dodelijke vaardigheden toe te voegen. In de nieuwe Skill Tree kies je of je een dodelijke of niet-dodelijke kracht leert. Zo maak je je tegenstanders onschadelijk met een kruisboog die verdovende pijlen afvuurt of door ze te wurgen tot ze flauwvallen. Met het nieuwe systeem en de bijbehorende Skil Tree kun je gezien worden en toch Dishonored 2 uitspelen zonder iemand te doden.

Ook zoekt Arkane Studios met vijanden op daken een betere balans. In de eerste game waren daken te vaak veilig. In Dishonored 2 vind je daarom vaker vijanden op daken. Je tegenstanders blijven nog steeds niet eeuwig klimmen waardoor je ze dus wel afschudt door te klimmen. Door vijanden op hoger gelegen plekken neer te zetten, hoopt de studio een iets grotere uitdaging te creëren.

Ten slotte geeft de ontwikkelaar je zelf de optie om de game moeilijker te maken. Dat is niet beperkt tot het gebruikelijke opschroeven van de moeilijkheidsgraadJe past namelijk direct de kunstmatige intelligentie van je vijanden aan. Zo geef je ze een wijder of langer blikveld. Daardoor merken wachters je bijvoorbeeld gemakkelijker op als je op een dak zit. Ook stel je de game zo in dat vijanden je meteen opmerken als je om een hoekje gluurt en ze naar jou kijken.

dh01
Speelbare personages Emily en Corvo

Setting

De stad Dunwall keert terug voor Dishonored 2. In de eerste game bracht je hier je volledige speeltijd door, maar in het tweede deel bevind je je enkel tijdens de opening en het slotstuk in de stad. Arkane Studios koos specifiek om op een bekende locatie te beginnen en te eindigen. Voor het tussendeel zocht de ontwikkelaar een exotischere locatie. Daarom vindt het overgrote deel van de game in het zuidelijke Karnaca plaats.

Voor de stijl van Karnaca haalt de ontwikkelaar inspiratie uit Zuid-Europese gebieden zoals Griekenland, Italië en Spanje. Door de jaren heen is de stad vaak gekoloniseerd, en dat merk je aan architectuur, cultuur en bewoners. Dankzij de zuidelijke locatie zie je tijdens het tweede deel vaker zonlicht. De bouwstenen van de nederzetting blijven echter gelijk aan Dunwall: onderdrukking, ziekte, magie en aftakeling.

dh02

Graphics

Waar de eerste game op Unreal Engine 3 draaide, gebruikt Dishonored 2 Arkane Studios' nieuwe Void Engine, die op op id Tech 5 gebaseerd is. Met de overgang naar een nieuwe engine krijgt de game ook betere visuele effecten. Zo oogt de game mooier door een natuurlijkere lichtval en nabewerking. Hoewel Dishonored 2 dankzij nieuwere hardware en een andere engine beter oogt, blijft de visuele doelstelling hetzelfde als voor de eerste game. De ontwikkelaar streeft nog steeds naar een schilderachtige stijl.

Releasedatum, speciale edities en DLC

Op 11 november valt de Dishonored 2 releasedatum en lanceert de game voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Voor de verzamelaar komt de Dishonored 2 Collector's Edition uit:

  • Game (Dishonored 2)
  • Game (Dishonored Definitive Edition)
  • Legacy steelbook
  • Corvo's masker
  • Emily's ring
  • Poster
  • Imperial Assassin's Pack

Over downloadable content is momenteel nog niets bekend.

dh03

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Dirk Schuit

Dirk Schuit

Zieltjesverliezer

Dirk is een Einzelgänger met een voorliefde voor co-op.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread