Bound review - Mag ik deze dans van u?

Mag ik deze dans van u?

Bound combineert een interessant verhaal met unieke visuals en treffende muziek, maar biedt enkel genoeg voor een kleine groep gamers.

Omdat Bound zo sterk op het verhaal leunt, bevat de onderstaande review geen spoilers.

"Haal een paar gameplayelementen weg, en je hebt van een game een niet-game gemaakt." Met die woorden omschrijft ontwikkelaar Plastic een walking simulator waarin ontdekking en plot centraal staan. Het is in Bound dan ook aan jou om het verhaal te achterhalen. Plastic snijdt veel aspecten van reguliere platformers weg om de focus van Bound veelal op het verhaal en de ervaring daaromheen te leggen.

Bound is eerder een dancing simulator dan een walking simulator. De bewegingen van het hoofdpersonage zijn namelijk door een moderne danseres via motion capture opgenomen. Dankzij die sierlijke bewegingen voelt de game direct uniek aan. Met elke pas tijdens het rennen, springen, langs muren schuifelen, rollen en klimmen besef je dat je niet simpelweg van punt A naar punt B gaat. Dankzij de danspasjes houdt de game je aandacht bij elke stap die je zet.

Wat aan de unieke ervaring van Bound bijdraagt, zijn de visuele en muziekstijl. De personages en de spelwereld hebben een artistiek uiterlijk waardoor de game te allen tijde zijn eigen sfeer bewaart. De pianomuziek weet de perfecte noten te raken en varieert op de juiste momenten om wat op het scherm gebeurt te versterken. Door de sterke samenwerking tussen beeld en geluid zuigt Bound je de fantasiewereld in.

De danseres is een prinses in deze wereld. Van haar moeder, de koningin, krijgt ze de opdracht om een monster dat hun wereld bedreigt te verslaan. Daarvoor moet ze wel alle levels doorkruisen. Aan het einde van elk level overwint ze namelijk een van haar angsten, komt ze een stap dichter bij de overwinning op het monster en ontrafel jij weer een puzzelstukje van het verhaal. De levels ogen veelal hetzelfde waardoor het gevoel van originaliteit afzwakt.

Hoewel de oorzaken van de danseres' angsten interessant zijn, valt er vaak een kloof tussen de gameplay en de ontwikkeling van het verhaal. Hoewel je bijvoorbeeld inziet dat de angst met vuur te maken heeft, biedt de spelwereld geen verdere hints waarmee je zelf het mysterie oplost. Je wacht dus altijd het einde van het level af om het verhaal aan te vullen. Gameplay en verhaal ontwikkelen zich afzonderlijk van elkaar, met als gevolg dat je tijdens het spelen minder bij het verhaal betrokken bent. Dat vermindert uiteindelijk de impact van beide aspecten.

In Bound zijn alle levels direct speelbaar. Jij kiest dus de volgorde en beïnvloedt daarmee de gameplay. Als jij eerst de angst voor papieren vliegtuigjes overwint, hinderen die je in latere levels niet meer. Daardoor wordt bijvoorbeeld een ladder naar een nieuwe route beschikbaar. Dankzij het overwinnen van angsten voel je niet alleen dat de prinses tijdens de game sterker wordt, maar ook dat die kracht tijdens de gameplay bruikbaar is.

Plastic zegt dat je door de volgorde te veranderen een andere ervaring van het verhaal krijgt. Door Bound een jaar later in een andere volgorde te spelen, creëer je voor jezelf een ander perspectief. Die belofte van herspeelbaarheid wordt echter niet waargemaakt. Daarvoor zijn de levels en bijhorende angsten te geïsoleerd. Net als puzzelstukjes maakt het niet uit welke je als eerste neerlegt, want met het laatste puzzelstukje krijg je altijd hetzelfde eindresultaat. In Bound krijgt de ontknoping geen andere lading als je een andere route kiest.

In dienst van het verhaal zorgt Plastic ervoor dat je altijd vooruitgang boekt. Zo val je tijdens het lopen zelfs niet van richels af. Zonder zorgen verken je al dansend het level en neem je de bijzondere spelwereld in je op. Zo heb je geen moeite om de game uit te spelen. Vooral spelers die puur interesse in het verhaal hebben, nemen dat in dank af.

Voor de spelers die de nodige uitdaging zoeken, zijn er shortcuts waarmee je een angst overwint en speedrun-modi die je na het voltooien van de game ontgrendelt. Zodra je van het reguliere pad afwijkt, is de game namelijk minder vergevingsgezind. Als je valt, begin je weer aan het begin van de shortcut. Tijdens die routes is het dus van belang om ongeschonden het einde te bereiken. Sommige wegen zijn best pittig. In tegenstelling tot de verschillende volgordes die je kiest, bieden de kortere routes en speedrun-modi dus wel herspeelbaarheid en uitdaging voor de liefhebber, zeker als je die twee combineert.

Bound biedt een unieke ervaring dankzij de originele graphics, de meeslepende muziek, het interessante hoofdpersonage en de verrassende ontrafeling van het plot. De puzzel van het verhaal blijft tot op het einde boeien. Toch lost de ontwikkelaar zijn belofte niet helemaal in. Verschillende volgordes van de levels zorgen niet voor genoeg variatie en herspeelbaarheid. Enkel een selecte groep blijft lang met de speedrun-modi en geheime routes zoet. Bound spreekt met een focus op verhaal, weinig uitdagende gameplay en zeer specifieke extra's te veel een nichemarkt aan om iedereen te doen dansen van geluk.

Bound is vanaf nu exclusief voor de PlayStation 4 beschikbaar.