Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Civilization 6 - Release, gameplay, trailers, leaders, collector's edition

Nou vooruit, nog één beurt.

"Nog één beurt", zeg je tegen jezelf. Nog één beurt, en dan ga je slapen. De vogels fluiten immers nog, dus het kan niet zo laat zijn. Totdat je je realiseert dat diezelfde vogels het ochtendgloren inluiden. De Civilization-reeks staat al 25 jaar berucht om het veroorzaken van gemiste afspraken, verloren slaap en een constante stroom aan koffie. Nu komt Civilization 6 eraan, met een aantal vernieuwingen die de verslaving weer laten oplaaien.

Bekijk op YouTube

Gameplay

Civilization 6 houdt gebouwen en Wonders niet langer gevangen in een kaal menu. In plaats daarvan is alles direct op de landkaart te zien. Dat concept wordt door Firaxis 'Unstacked Cities' genoemd. Maar dat is niet alleen voor het oog gedaan, want het plaatsen van gebouwen en Wonders heeft nu een diepere strategische laag gekregen.

Zo zijn er nu districten, die elk een speciale rol vervullen. Zo is er een Campusdistrict, dat de wetenschap van een stad versterkt. Door de eeuwen heen bouw je extra gebouwen in de campus, waardoor de output vergroot. Districten krijgen bonussen van de omgeving, en Firaxis geeft aan dat daarom geen enkel potje hetzelfde is. Wonders moeten zelfs verplicht op bepaalde tiles gebouwd worden. Zo kun je de Great Pyramids alleen maar op een woestijnlandschap neerzetten.

Bekijk op YouTube

Ontwerper Ed Beach geeft aan dat Civilization 6 nagenoeg geen 'Automation' bevat. Automation werd in de vorige delen onder andere gebruikt om Workers uit zichzelf over de landkaart te laten lopen en bepaalde verbeteringen uit te voeren. Maar door de bonussen die districten en Wonders van het landschap krijgen, is het onverstandig om de AI keuzes voor je te laten maken. Spelers maken nu zelf te allen tijde bewuste keuzes in het plannen van hun steden.

Workers zijn in Civilization 6 vervangen door Builders, die in staat zijn om verbeteringen direct uit te voeren en te voltooien. Builders zijn echter maar een aantal keer te gebruiken. De game vereist een constante hands-on aanpak, waardoor spelers zich meer betrokken voelen bij de keuzes die ze moeten maken.

De multiplayer heeft naast de traditionele modi een versnelde modus gekregen, waardoor het nu mogelijk is om een 'potje Civ' in één sessie te voltooien. Beginners krijgen verbeterde tutorials waarmee lastige concepten helder worden uitgelegd. Firaxis wil met die toevoegingen de Civilization-reeks toegankelijker maken, zonder dat fans van de serie moeten inleveren op diepgang.

Bekijk op YouTube

Naties, leiders en unieke units

Een beschaving valt of staat met haar leider. Dat is in Civilization 6 niet anders. Firaxis heeft op dit moment zeven leiders aangekondigd, die elk unieke eigenschappen hebben.

Amerika, Theodore Roosevelt: Amerika krijgt eerder bonussen vanuit de overheid van het land. De P-51 Mustang is een gevechtsvliegtuig met extra bonussen tegen andere vliegtuigen. Op het land staan de Rough Riders die met hun paarden beter in de heuvels kunnen manoeuvreren. De filmstudio verhoogt toerisme in het moderne tijdperk, waardoor Amerika een prima kandidaat is voor een culturele overwinning.

Egypte, Cleopatra: Egypte bouwt haar Wonders sneller als ze bij een rivier worden geplaatst, en krijgt meer goud uit handelsroutes. De Maryannu Chariot Archer unit blinkt uit in snelle aanvallen. De Sfinxen geven extra cultuur en geloof, en worden sterker als ze bij een Wonder worden gebouwd.

Japan, Hojo Tokimune: De Japanse steden zijn op hun sterkst wanneer districten dicht bij elkaar gebouwd worden. Hojo geeft met zijn Divine Wind een bonus aan landeenheden die aan de kust vechten, alsook schepen in ondiepe wateren. De Samurai unit verliest geen aanvalskracht wanneer hij schade oploopt, in tegenstelling tot andere units. De elektronicafabriek geeft bonussen aan productie en cultuur.

Engeland, Victoria: De Britten zijn uit op expansie. De Royal Navy Dockyard geeft extra zetten aan schepen en extra Gold voor Dockyards op andere continenten. Redcoats worden sterker naarmate ze verder van het thuisfront zijn, en het Sea Dog-schip kan vijandelijke schepen gevangen nemen. Maar met musea en archeologen is een culturele overwinning ook binnen handbereik.

China, Qin Shi Huang: China krijgt grotere bonussen van Eureka-momenten. De Worker-eenheden krijgen een extra zet per beurt en versnellen de bouw van klassieke Wonders. Ook heeft China de mogelijkheid om de Great Wall te bouwen, waarmee je jezelf uitstekend kunt verdedigen.

Frankrijk, Catherine de Medici: De Garde Imperiale is Frankrijks unieke unit, en krijgt bonussen voor het vechten op het thuiscontinent. De chateau is een tile improvement die extra cultuur binnenhaalt, en moet bij een rivier gebouwd worden. Catherine maakt gebruik van een spionagenetwerk om extra informatie over de andere civilizations te krijgen.

Aztec, Montezuma: De Azteken worden sterker naarmate er meer Luxuries zijn verworven. Met de Eagle Warriors verander je verslagen vijanden in Builders, die vervolgens de bouw van Districts versnellen. De Azteken zijn ideaal om al vroeg in het spel een groot rijk te bouwen.

Bekijk op YouTube

Releasedatum en speciale edities

De Civilization 6 releasedatum is 21 oktober. De game komt dan voor de pc uit. Er is ook een Digital Deluxe-editie, met een 25th Anniversary Soundtrack en een Season Pass voor vier DLC-paketten. De exacte inhoud van de DLC is nog niet aangekondigd, maar bevatten zeker nieuwe maps, scenario's, civilizations en leiders.

Read this next