Horizon: Zero Dawn - Alles wat je moet weten

Update: review.

Met Horizon: Zero Dawn neemt Guerrilla Games afstand van de Killzone-reeks. Eventjes geen Helghast en ISA, maar een mix tussen oud en nieuw. Tijdens de E3 2016 is er veel informatie naar buiten gekomen omtrent de action role-playing game. Vandaar een overzicht van alles wat we weten, dat tot aan de lancering constant met nieuwe informatie wordt geüpdatet.

Review

Horizon Zero Dawn blinkt niet uit qua originaliteit en diepgang. Het neemt vertrouwde elementen uit actie- en open wereld games over. Ontwikkelaar Guerrilla Games slaagt er echter wel in om alle aspecten met veel zelfvertrouwen te combineren. Vooral de intense en creatieve gevechten tegen de mysterieuze machines doen je hart sneller slaan. Ook het menselijke en overtuigende verhaal is een voltreffer. Bovenal is het de onvoorstelbare schoonheid van je tocht die je bijblijft. Horizon Zero Dawn is veruit de mooiste consolegame ooit gemaakt, en slaat je zowat elke minuut met verstomming. Deze grafische krachttoer bewijst zo dat zelfs bekende aspecten door veel zelfvertrouwen een memorabele en indrukwekkende game kunnen opleveren.

Lees hier Carl zijn volledige Horizon Zero Dawn review.

Setting

Horizon: Zero Dawn speelt zich in een postapocalyptische wereld af, waarin de mens niet meer bovenaan de voedselketen staat. De mensheid is dankzij technologische vooruitgang van de troon gestoten, terwijl de machines zichzelf hebben gekroond tot heersers van de wereld. In de vorm van kleine volksstammen proberen de overgebleven mensen al duizend jaar te overleven. Door middel van primitieve vaardigheden hopen die stammen weer vat te krijgen op de wereld die ze ooit controleerden.

Je kruipt in de huid van de roodharige Aloy, die een lid van een primitieve stam is. Ze blinkt uit in jagen en het maken van gereedschap. Volgens Guerrilla Games is er een reden waarom Aloy zo vakkundig is in die vaardigheden, maar vooralsnog wil de studio niet al te veel over het verhaal lossen. Wel is duidelijk dat Aloy nieuwsgierig is, waardoor je je van haar stam los maakt en er op je eentje opuit trekt om erachter te komen wat er daadwerkelijk met de mensheid is gebeurd. Als Aloy bezoek je besneeuwde bergtoppen, diepe valleien en vervallen steden. Onderweg kom je de lokale fauna tegen, evenals machines die jouw reis belemmeren.

Gameplay

Als Aloy beschik je over een boog, waarmee je de mechanische tirannen temt. Eveneens bezit je diverse vallen, een speer en de Ropecaster. Laatstgenoemde is een soort harpoen waarmee je vijanden vastpint. Eenmaal op de grond is het mogelijk om de machine van kant te maken door zijn zwakke punt aan te vallen. Die zwaktes ontdek je door zogenoemde Focus Scans, waarmee je de broosheid van je vijanden blootlegt. Na het verslaan van het gevaarte verzamel je onderdelen, waar je als een echte MacGyver nieuwe gereedschappen van maakt. Volgens Guerrilla Games zijn er geen tutorials, dus je moet er zelf achter komen hoe je alle vijanden omlegt.

Ook is het mogelijk om machines voor je eigen gewin te hacken. Zo is er in de E3-trailer van 2016 te zien hoe Aloy een mechanische Broadhead hackt, om vervolgens het 'voertuig' te berijden. Dat komt van pas om de wereld mee te ontdekken. Je zult het volgens Guerrilla Games regelmatig doen als je geen quests aan het voltooien bent. Onderweg kom je diverse personages tegen, waarmee je door middel van een dialoogwiel converseert. Hierdoor leer je meer over de wereld waarin Aloy leeft. De ontwikkelaar belooft eveneens dat Horizon geen laadtijden bevat, waardoor je de gehele wereld op een vloeiende manier kunt ontdekken.

In dorpen koop je met metalen scherven nieuwe wapens en uitrustingen. Deze scherven gebruik je als valuta, maar ook als onderdeel voor ammunitie. Deze wapens en uitrustingen kan je modificeren met extra onderdelen, die op hun beurt weer extra bonussen geven. Op basis van je speelstijl bepaal je of je meer aanvalskracht of extra reikwijdte wilt.

Achter de schermen

Het Amsterdamse Guerrilla Games is voor Horizon: Zero Dawn verantwoordelijk. In het verleden heeft de Nederlandse studio aan de Killzone-reeks gewerkt. De ontwikkeling van Horizon is in 2011 begonnen na het uitbrengen van Killzone 3. Aanvankelijk werkten tien à twintig mensen aan diverse prototypes, voordat John Gonzales voor het script aangenomen werd. Gonzales heeft onder andere aan het verhaal van Fallout: New Vegas gewerkt.

Na het afronden van Killzone Shadow Fall begon de rest van Guerrilla's medewerkers aan het project te werken. Dat team staat onder leiding van regisseur Mathijs de Jonge en producent Mark Norris. De soundtrack wordt verzorgd door Joris de Man, The Flight en Niels van der Leest.

Releasedatum en speciale edities

Oorspronkelijk zou de game in 2016 uitkomen, maar de Horizon: Zero Dawn releasedatum werd uitgesteld naar 1 maart 2017 met de intentie om de game verder te polijsten. De game komt exclusief voor de PlayStation 4 uit.

Naast de gewone uitgave van Horizon: Zero Dawn zijn er ook twee speciale edities, namelijk een Collector's Edition en een Limited Edition.

Collector's Edition

• Horizon: Zero Dawn