Doom review - Helse comeback

Helse comeback.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Doom heeft nog niets van zijn glans verloren en dankzij moderne toevoegingen weet de game een ongelofelijke comeback te maken.

Na jarenlange afwezigheid is Doom terug van weggeweest. Het shootergenre echter heeft in de tussentijd niet stilgestaan en is aanzienlijk veranderd. Daarnaast is id Software niet langer de topontwikkelaar die het ooit was, maar schijn blijkt te bedriegen. Ondanks een moeizame ontwikkeling pakt id Software met Doom groots uit, en doet dat met verve. De essentie van Doom blijft behouden, maar tegelijkertijd wordt er voldoende vernieuwing toegevoegd om een modern publiek aan te spreken. Dus stof je dubbelloops shotgun maar af, want het is tijd om schoon schip te maken.

In de campaign van Doom is het verhaal altijd ondergeschikt geweest aan de gameplay en de actie. Dat is in deze reboot niet anders. De game speelt zich wederom op Mars af. De Union Aerospace Corporation kan de hel maar niet met rust laten en dat wordt niet op prijs gesteld. Terwijl de demonen flink huishouden, ontwaak jij te midden van al die chaos. Waar Doom 3 nog voor een rustige opbouw en horror koos, ben je in deze Doom binnen een paar seconden al aan het schieten. Het verhaal wordt gaandeweg door hologrammen en datalogs uit de doeken gedaan. Die worden allemaal netjes voor je bijgehouden en zijn altijd na te lezen - of volledig te negeren. Het verhaal dient echter vooral ter leidraad, zonder daarbij de actie in de weg te staan.

Doom draait voornamelijk om grootschalige vechtpartijen. Iedere missie bevat verschillende arena's. In die grote open ruimtes die vaak ook behoorlijk verticaal zijn, moet je tegen allerlei demonen voor je leven vechten. Door goed gebruik te maken van je snelheid en je mogelijkheid om verder te springen, beweeg je al gauw als een volleerd parkourrenner door de levels heen. Snelheid en behendigheid zijn daarom erg belangrijk om het er heelhuids van af te brengen. Doordat het tempo zo hoog ligt, moet je altijd vliegensvlug improviseren. Dekking zoeken of stilstaan staat gelijk aan zelfmoord. Dat maakt van Doom een uitdagende game waar meer tactiek bij komt kijken dan je zou verwachten.

Aangezien de game evenmin gescripte momenten gebruikt, weet je nooit waar je precies aan toe bent. De monsters zijn goed uitgewerkt en vertonen allemaal uniek gedrag, waardoor geen enkel gevecht hetzelfde is. Je gezondheid herstelt ook niet automatisch. In de levels kun je health packs vinden, maar tijdens de gevechten moet je Glory Kills uitvoeren om in leven te blijven. Wanneer een monster dusdanig verzwakt is, komt er een gloed om hem heen waarna je hem op brute wijze kunt afmaken. Dat levert niet alleen health, maar ook munitie op, zodat je langer kunt vechten. Enkel agressiviteit wordt beloond en niets mag je momentum in de weg staan. Daarom kun je niet herladen en schiet je totdat de kogels op zijn.

De wapens voelen zwaar en krachtig aan. Ze klinken allemaal uniek en door het uitstekende geluid krijg je echt het gevoel dat je wapen impact maakt. Door de omgeving goed te verkennen en uitdagingen te voltooien, kun je ze ook allemaal opwaarderen. Zo kun je je shotgun van explosieve kogels voorzien. Het is tevens mogelijk om je harnas te verbeteren zodat je bijvoorbeeld meer gezondheid hebt. Daarnaast vind je in de levels Rune Trials. Door die succesvol te voltooien, speel je nieuwe vaardigheden vrij. Denk hierbij aan meer controle als je in de lucht bent of sneller Glory Kills uitvoeren. Het volledige progressiesysteem voegt uiteindelijk een nieuwe laag diepgang en tactiek aan de gevechten toe en is een welkome vernieuwing.

Visueel is de game een lust voor het oog. De levels zijn groot, open en gevarieerd. Er zijn geen eindeloze donkere gangetjes en je hebt geen zaklamp nodig. Het doet bij vlagen aan de uitgebreide levels van Doom 1 en 2 denken. Nu mag je opnieuw naar keycards en schedels op zoek terwijl je de labyrintische omgeving verkent. Daarnaast zit ieder level bomvol geheimen, collectibles, easter eggs en zelfs levels uit de originele Doom. Het loont dus zeker om je ogen goed open te houden en het geeft Doom immens veel herspeelbaarheid. Alles is netjes afgewerkt en prachtig vormgegeven. Vooral de Hel-levels weten indruk te maken. Het uitstekende sounddesign, met veel invloeden uit de originele, rauwe soundtrack, zorgt voor een authentieke Doom-sfeer en weet op het juiste moment je adrenaline te verhogen.

Id Software heeft de afgelopen maanden het multiplayerdeel van Doom flink getest. Meerdere alfa's en bèta's hebben de game goed gedaan. Het tempo ligt hoger, matches starten sneller en je kunt nu op het eindpodium je taunts gebruiken. Het leveldesign is uitstekend. Er is genoeg verticaliteit, wat het oude arenagevoel doet herleven. Dankzij de uitgebreide cosmetische opties ziet iedereen er uniek uit. Het motiveert je ook om in rang te blijven stijgen zodat je nieuwe mogelijkheden en wapens vrijspeelt. Daarnaast duren potjes nooit lang, wat van Doom de ideale game maakt om even snel en zonder poespas online te knallen.

De multiplayer is echter niet zonder kritiek. Id Software houdt vast aan de loadouts, wat inhoudt dat je altijd maar twee wapens ter beschikking hebt. Dat ondermijnt het uitgangspunt van een arena-shooter die traditioneel om mapcontrole draait. Nu je geen wapens hoeft op te pakken en de verschillende powerups op vaste plekken verschijnen, worden de maps maar gedeeltelijk gebruikt. Vaak ren je door lege gangen en kamers om vervolgens alleen op vaste locaties, waar power-ups spawnen, te vechten. Dat terwijl de levels zelf wel als traditionele arena's zijn ontworpen. Het doet geen afbreuk aan de ervaring, maar voelt wel als een gemiste kans.

Doom is een totaalpakket zoals je het maar zelden tegenkomt. De singleplayercampaign is groot en uitgebreid. De verschillende arena's, het progressiesysteem, de geheimen en alle collectibles zorgen voor veel herspeelbaarheid. De game speelt behoorlijk vlot en is ontzettend verslavend. De multiplayer weet dankzij verschillende goed uitgewerkte modi en uitgebreide cosmetische opties uren te boeien. Dit is geen reboot, maar een heropleving. Id Software slaagt er met vlag en wimpel in om de Doom-ervaring naar een modern publiek te brengen zonder afbreuk aan het origineel te doen.

Doom is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.