Project Cars: Game of the Year Edition review - Eén jaar later

Eén jaar later.

Een complete versie van een uitstekende racegame die vooral dankzij de gameplay hoge toppen scheert

De release van Project Cars is ondertussen alweer een jaar geleden. Carl kroop toen achter het stuur en zag dat de game van een sterke gameplay voorzien was. Alleen een aantal onaanvaardbare bugs en de mindere content qua wagens en Career disciplines deden de algemene teneur geen goed. Een jaar later brengt Slightly Mad Studios Project Cars - Game of the Year Edition op de markt.

De cijfers van deze GOTY-editie zijn alvast veelbelovend: 125 wagens, vier nieuwe tracks en meer dan 500 verbeteringen ten opzichte van de originele game. Daarnaast zijn er twee exclusieve items toegevoegd. Zo is er de Nurburgring gecombineerd met Nordschleife. Het Nurburgring Grand Prix circuit is ook beschikbaar.. Daarnaast krijg je twee extra wagens uit de renstal van Pagani, namelijk de Zonda Revolucion en de Huayra BC. Die twee racewagens zijn dit jaar pas voorgesteld op de Geneve Motor Show en zijn nu dus al klaar voor de virtuele races.

Cover image for YouTube videoProject CARS - PS4/XB1/PC - GOTY Launch Trailer

Dat zijn direct al interessante extra's voor de raceliefhebbers. Al vergt het heel wat oefening om de Pagani's onder controle te houden. Vooral rustig aan doen met hetgaspedaal is zeer belangrijk. Wie de gewone Project Cars heeft, kan deze extra DLC ook voor een paar euro aanschaffen. De GOTY-editie bevat overigens alle DLC die tot nu toe voor Project Cars is uitgebracht. Opvallend is dat er vooral nieuwe wagens van dezelfde merken bijkomen. Dat zorgt ervoor dat de Britse en Duitse wagens enkel maar toenemen, terwijl de Amerikaans en Japanse bolides nog steeds schromelijk over het hoofd worden gezien.

De bugs uit het origineel zijn ondertussen weggewerkt. De Solo-race start nu wel met geluid en ook de tracks buiten het circuit zoals Côte d'Azure en California Highway kun je probleemloos spelen. Wat nog niet is opgelost, is het foutieve gebruik van de blauwe vlag. Als je een andere wagen inhaalt, krijg je vaak gelijk een blauwe vlag om de snellere wagen achter je door te laten tot je enkele meters voor hem uit bent gereden.

Nog iets vervelend is dat na een evenement je cursor telkens op een andere optie staat. Meestal staat die zoals het hoort op 'continue', maar het komt ook wel eens voor dat die ineens op 'restart' of 'exit' staat. Reflexmatig snel doorklikken wordt in dat geval keihard afgestraft. Al met al zijn de grote bugs weggewerkt, maar dat mag je ook van dit soort kleine irritaties verwachten.

Bij een game die na een jaar een nieuwe versie krijgt, is het ook steeds de vraag of de game nog wel relevant is. In dit geval zeker en vast. Project Cars is en blijft een erg sterke game met een uitstekende gameplay. De graphics behoren een jaar na de release nog steeds tot de hoofdklasse. Vooral de laagstaande zon ziet er in de cockpit-view adembenemend mooi uit. De wagens zijn van binnen ook tot in detail afgewerkt. Het geluid is verder uitstekend en past zich volledig aan, aan de hand van welke view je gekozen hebt. Als je teammanager je instructies geeft dan krijg je deze op de PlayStation 4 te horen via de luidspreker van de DualShock-controller.

Online leeft de game ook nog voldoende. Bij de community zijn nog actieve challenges te vinden, en staan er nog genoeg gepland voor de rest van het jaar. Ook bij multiplayerraces is er nog heel wat volk online waardoor je snel aan een race met de gewenste instellingen kunt meedoen. Offline is er echter niet zoveel veranderd. De nieuwe wagens en circuits kun je uiteraard allemaal in Solo-race gebruiken. Ook in de Career-modus kun je contractaanbiedingen krijgen voor wagens die via DLC zijn toegevoegd. Er is iets meer keuzes in wagens dus, al valt het wel op dat je nog steeds vaak op dezelfde circuits dient te racen. Een aantal circuits komen in de Career Mode zelden of niet aan bod.

De 500 verbeteringen die de makers naar voren schuiven, zijn vooral terug te vinden in het aanpassen van de handling van de wagens. Ook de tracks zijn allemaal herbekeken en van alle foutjes ontdaan. Bovendien is de A.I. bijgewerkt om nog realistischer over de baan te scheuren. Al die punten zijn moeilijk één voor één te controleren. Maar de game speelt fantastisch, de tracks zien er geweldig uit en de A.I. zorgt voor aangename tegenstand.

Wie de originele Project Cars heeft gekocht, heeft ondertussen al deze verbeteringen al via updates binnengekregen. Heb je bovendien alle DLC al aangeschaft, dan hoef je enkel nog de Pagani- en Nordschleife-DLC te kopen om dezelfde content als de GOTY-editie te hebben. Voor wie Project Cars nog niet heeft, is deze editie zeker een aanrader. Aan een voordelige prijs schaf je een uitstekende racegame aan die alle DLC bevat en waaruit zo goed als alle bugs verdwenen zijn.

Project Cars: Game of the Year Edition is nu verkrijgbaar voor PC, PlayStation 4 en Xbox One.

Project CARS

PS4, Xbox One, Nintendo Wii U, PC