The Banner Saga 2 review - Het donkere middenstuk

Het donkere middenstuk.

The Banner Saga 2 bouwt verder op het ijzersterke fundament van het eerste deel en verbetert tegelijk het gevechtssysteem.

Opgelet: deze The Banner Saga 2 review bevat spoilers van het verhaal van de originele The Banner Saga.

Bijna elk verhaal is volgens drie delen opgebouwd: de intro waarin de personages en de wereld worden voorgesteld, het midden waarbij de helden tegenwerking krijgen van allerlei uitdagingen en het slot waarbij alles tot een eindconfrontatie komt. Tijdens het middelste deel bereikt de protagonist ook vaak zijn dieptepunt en lijkt een goede afloop verder weg dan ooit. Een klassiek voorbeeld is Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back.

The Banner Saga 2 is geen uitzondering op dit patroon. Bellower de onsterfelijke Sundr is verslagen, maar de wereld is niet gestopt met sterven. Afhankelijk van je beslissingen aan het einde van de eerste game begin je dit tweede deel met Rook of zijn dochter Alette. En natuurlijk iedereen die je tijdens The Banner Saga in leven wist te houden.

Als je het eerste deel niet gespeeld hebt, begin je met een verzameling onbekende gezichten. Personages verschijnen ten tonelen alsof je ze al jaren kent en de game doet zelden moeite om hun context te schetsen. Voor nieuwkomers is er wel een filmpje voorzien die de eerdere gebeurtenissen uit de doeken doet, maar het is duidelijk dat The Banner Saga 2 in de eerste plaats voor ervaren caravanleiders is bedoeld.

Deze verbondenheid met de eerste game is tegelijk ook een van de sterkste punten van dit tweede deel uit de trilogie. De uitgebreide cast duikt te pas en te onpas op om hun mening te geven, een oplossing aan te reiken of om een ongelukkige dood te sterven. De laatste beslissing die je in The Banner Saga maakt, bepaalt zelfs voor een groot deel de toon van dit vervolg. Om de volledige ervaring te krijgen van wat deze serie zo speciaal maakt, is het dus aan te raden om niet bij The Banner Saga 2 in te pikken maar ook eerste het eerste deel te doorkruisen.

Deze continuïteit wil echter niet zeggen dat ontwikkelaar Stoic Studio ter plaatse trappelt. Vooral de gevechten zijn in dit vervolg sterk verbeterd. Aan het einde van de eerste Banner Saga begonnen de gevechten te vervelen. Dezelfde vijanden werden te vaak in quasi-identieke scenario's gebruikt. The Banner Saga 2 speelt veel beter in op het strategische potentieel van het unieke turn-based gevechtssyteem. Je kiest namelijk of je de kracht of bepantsering van de vijand aanvalt. Kracht bepaalt niet alleen de levenspunten, maar ook hoeveel schade de tegenstander tijdens de volgende beurt uitdeelt. Je moet dus constant balanceren tussen snelle agressie of geduldig de vijand zijn verdedigingen doorprikken om in een latere beurt verschroeiend uit te halen.

Met nieuwe classes en een nieuw ras, diept The Banner Saga 2 de tactiek nog verder uit. Neem bijvoorbeeld de nieuwe Poet die met een belediging de beurt van een vijand kan uitstellen. De horseborn zijn dan weer een mobiele bedreiging omdat ze na hun aanval nog kunnen bewegen. De sterktes en tactieken van elk personage worden bovendien dankzij nieuwe challenges bij de trainer in je kamp zorgvuldig uit de doeken gedaan. Die kennis is ook nodig want de gevechten zijn hier dynamischer en uitdagender dan in het origineel. Zo moet je bijvoorbeeld een sterke vijand verslaan zodat de rest op de vlucht slaat of een leger tegenhouden terwijl je magiërs een ingestorte weg repareren. Niet elk scenario is even geslaagd, zoals bijvoorbeeld een baasgevecht die alle spelregels op zijn kop zet, maar de afwisseling weet wel je aandacht vast te houden.

The Banner Saga 2 verbetert dus het grootste minpunt van het eerste deel en bouwt zorgvuldig verder op wat het origineel zo aanlokkelijk maakte. De prachtig geanimeerde tekeningen maken nog steeds indruk. Vooral de landschappen tijdens het tweede deel van het verhaal tonen het artistieke talent achter de game. Koppel hier opnieuw een ijzersterkte soundtrack van Austin Wintory aan vast en het blijft een fascinerend spektakel om je caravan door de wildernis te zien trekken.

Maar het is natuurlijk het verhaal dat de show steelt. Beslissingen en de uitkomst van gevechten kosten nog steeds mensenlevens, ook wanneer je dit niet altijd verwacht. Niet elke uitkomst voelt even natuurlijk, maar slechts zelden neemt de game de controle van je weg. De miserie van de trektocht naar de hoofdstad Arberrang wordt afgewisseld met fascinerende hoofdstukken waarin je de bruut Bolverk en zijn Ravens dichter naar een mysterie leidt. De wereld en de personages van The Banner Saga serie mogen meer dan ooit fier naast de beste fantasy literatuur staan.

Uiteindelijk is The Banner Saga 2 dus meer dan een tussenstop naar de uiteindelijke finale van de trilogie. Het is echter nog beter dan het eerste deel doordat het een fascinerend verhaal harmonieus met strategische gevechten weet te combineren. Dit middenstuk is dan wel donker van inhoud, maar schittert in zijn uitvoering.

The Banner Saga 2 is nu verkrijgbaar op de pc en lanceert later in het jaar op PlayStation 4 en Xbox One.