Gears of War 4 neemt het oude en maakt het nieuw

Hands-on met de multiplayer bčta.

Bij de woorden cover-based shooter denk je ongetwijfeld aan Gears of War. De games staan aan de oorsprong van het genre en bevatten een bepaalde souplesse die geen enkele andere game in het genre kan evenaren. De Gears of War 4 multiplayer bèta geeft je de kans om te zien of The Coalition ook met het nieuwe deel de goede kant opgaat. Voor de studio is het een technische test die de technologie van de servers en de nieuwe features van de game client aan de tand moeten voelen. Tegelijk is het een mooie manier om te ondervinden hoe de game zich tot de oude delen verhoudt.

In de bèta heb je de keuze uit drie verschillende gamemodi: Team Deathmatch, Co-op Team Deathmatch en Dodgeball. Team Deathmatch is een algemeen bekende gamemodus in shooters en Co-op Team Deathmatch is hier een variant op. Deze modus stelt je in staat om met z'n vijven tegen bots te vechten. Dodgeball is een nieuwe modus en is een twist op Execution. Twee teams van vijf spelers krijgen ieder één leven. Zodra je een vijand doodt komt de laatst gedode teamgenoot weer tot leven. Dit gaat door totdat een team geen spelers meer heeft. Het is net als trefbal, maar in plaats van zelf een bal te vangen, laat je een tegenstander lood vangen.

Dodgeball geeft een extra spanning tegenover Team Deathmatch. Een potje van vier tegen een kan met de juiste tactiek in een keer in het omgekeerde omslaan. Om ervoor te zorgen dat je ook echt kans maakt tegen andere spelers, introduceert Gears of War 4 een ranking systeem. Bij elke modus, behalve co-op Team Deathmatch, krijg je na vijf potjes een divisie toebedeeld. Dit zijn: Bronze, Silver, Gold, Onyx en Diamond. Elke divisie heeft dan weer subdivisies zoals Bronze 2 en Silver 3. Deze rang geldt per seizoen, wat in dit geval het bèta seizoen is. Dit zou ervoor moeten zorgen dat je tegen mensen van hetzelfde niveau speelt. In de bèta werkt dit nog niet vlekkeloos. Het komt nog best vaak voor dat mensen van een lage rang (Bronze) tegen iemand van een hoge rang (Gold) staan. Dit systeem is in lijn met de meer eSport gerichte focus van The Coalition en doet nog het meeste aan het systeem van League of Legends denken.

De inspiratie voor de Gears of War 4 multiplayer ligt voor het grootste deel bij Gears of War 3. The Coalition kijkt daarnaast ook naar wat de oude delen goed deden. De game is op dat vlak een mix tussen Gears 3 en Judgment. Hierbij is de snelheid van Judgment met de wapenwerking van het derde deel gemengd. Dit is zelfs de snelste Gears of War-game tot nu toe. De basis blijft echter hetzelfde: symmetrische maps met in het midden verschillende Power Weapons zoals de Boomshot, Torque Bow en de Dropshot. De laatstgenoemde is een nieuw wapen, waarmee je een kleine drilboor met explosieven in de lucht schiet, die je vervolgens naar beneden laat duiken.

1

De Gears of War 4 multiplayer is dus trouw aan zijn roots, maar voegt ook nieuwe elementen toe. Neem bijvoorbeeld het Close Cover Combatsystem (CCC). Dit systeem geeft je een nieuwe manier van vechten als jij en een tegenstander tegen hetzelfde stuk cover zitten. Zo heb je de Vault Kick waarmee je over cover heen springt en iemand in zijn gezicht trapt, waarna je hem met een mes kunt executeren. Dit is niet alleen bruikbaar als aanval, maar ook als extra mobiliteit. Zo kun je met de juiste timing een hoger gelegen deel van het level sneller bereiken en is het ook bruikbaar om snel over een stuk cover te komen. Het tweede onderdeel van de CCC is de Yank, waarmee je een vijand over een stuk cover kunt trekken. In de bèta gebruiken de meeste Gearsveteranen het systeem echter niet tot nauwelijks, omdat het nog niet in de vingers zit. Het valt nog af te wachten of deze nieuwe mogelijkheden ook uiteindelijk genoeg meerwaarde bieden om de vaste moveset te versterken.

Voor het begin van elk potje mag je kiezen met welk wapen je de gevechten betreedt. Je hebt de keuze uit de automatische Lancer, de Hammerburst en de Gnasher shotgun. De multiplayer van Gears of War draait voor een groot deel om de gevechten met de Gnasher, dus dit wapen is een absolute must voor elke speler. De keuze tussen de Lancer en de Hammerburst is in deze bèta ook niet moeilijk te maken. De eerstgenoemde is namelijk een stuk consistenter en effectiever dan de tweede. De Hammerburst is in de huidige staat namelijk te zwak en inconsistent. Zelfs het behalen van een active reload verandert daar niet veel aan.

2

Een active reload geeft je wapen voor een korte tijd meer kracht. Gears of War 4 introduceert een nieuwe dimensie aan dit gegeven met het Competitive Active Reload System. Dit systeem stelt je in staat om met een vol magazijn een active reload te doen. Hier zit echter wel een maar achter. Na zo'n reload moet je een korte tijd wachten totdat je het weer mag doen. In de bèta ontbreekt deze timer voor de Power Weapons, waardoor het bij deze categorie wapens ongebalanceerd is. Toch werkt het bij de gewone wapens ook niet heel lekker. Het herladen van een vol wapen voor meer schade is een boeiende functie, maar het mist balans. Dat komt omdat de tijd tussen deze reloads relatief kort is, waardoor het te vaak bruikbaar is.

De Gears of War 4 multiplayer bèta combineert de goede elementen van verschillende games uit de serie, maar kent nog wat gebreken. Zo zijn wapens als de Hammerburst en de Dropshot nog niet helemaal goed afgesteld en mist het Competitive Active Reload System balans. Als je hier doorheen prikt zie je echter de soepele gameplay in combinatie met de kenmerkende Gnasher gevechten, die dat typische Gears-gevoel opwekken. Alles is vertrouwd, maar de toevoeging van onder andere het Close Cover Combatsystem en de divisies geven Gears of War 4 een eigen smoel. The Coalition is er nog niet helemaal, maar als deze bèta een indicatie is voor het uiteindelijke product ziet de toekomst van de Gears-reeks er opnieuw rooskleurig uit.

Gears of War 4 is vanaf 11 oktober verkrijgbaar voor de Xbox One. Van 25 april tot en met 1 mei is de bèta voor iedereen met een Xbox Live Gold-account toegankelijk.

Meer over Gears of War 4 weten? Lees dan onze uitgebreide preview met alle Gears of War 4 informatie.

Advertentie

Ga naar comments (1)

Over de auteur

Kevin van den Essen

Kevin van den Essen

Redacteur

Games zijn een belangrijk onderdeel van Kevins leven. Het bepaalde de keuze voor zowel zijn afgeronde ICT-opleiding als zijn huidige journalistieke opleiding. Als hij niet met games bezig is, luistert hij graag naar progressieve rockmuziek.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (1)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread