Dark Souls 3 review - Alle goede dingen komen in drieën en proberen je te doden

Alle goede dingen komen in drieën en proberen je te doden.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Geïnspireerd door voorgaande delen vindt Dark Souls 3 een heerlijke balans om de trilogie moderne klassiekers memorabel af te sluiten.

Hidetaka Miyazaki staat weer aan het roer voor Dark Souls 3. Hoewel hij nu het hoofd van FromSoftware is, keert hij terug naar waar het allemaal begon. Dankzij zijn visie groeiden Demon's en Dark Souls immers uit tot hedendaagse klassiekers. Na een uitstapje als regisseur van Bloodborne verlangde Miyazaki echter naar de diversiteit van de Souls-serie. Hij wil met het derde deel de fundamenten van de serie zowel uitdiepen als uitbreiden. Zelf licht hij drie essentiële aspecten uit: de evolutie van het gevechtssysteem, de schaal en de schoonheid van de spelwereld

Voor een ontwikkelaar die niet met de gevestigde orde meedoet en voorspelbaarheid wil vermijden, is het verbazend dat de game exact zoals vorige delen begint. Je bent alweer een nobody die in een avontuur terechtkomt dat gaandeweg duidelijker wordt. In het koninkrijk Lothric zoek je vijf Lords of Cinder. Door hen samen te brengen, steek je de First Flame weer aan. Als je met iemand praat die meer weet, krijg je slechts flarden aan nieuwe inzichten.

Net zoals in de voorgangers is het aan jou om het verhaal op te zoeken en te achterhalen. De zelfbeschikking die de serie kenmerkt, vind je dus ook in het derde deel terug. De toegewijde speurder krijgt met elk nieuw puzzelstukje een duidelijker beeld van het verhaal. Nieuwe informatie roept telkens nieuwe vragen op waardoor het verhaal blijft boeien. De ontbrekende informatie vul je op met eigen inzicht en verbeelding. Miyazaki laat het verhaal over aan de fantasie van de speler. Het uitpluizen en interpreteren is en blijft een intrigerende bezigheid.

Cover image for YouTube videoDark Souls III - Accursed Trailer | PS4

Je trektocht door Lothric duurt tientallen uren en brengt je langs uiteenlopende locaties met diverse vijanden, bazen en personages. De spelwereld biedt de weelde die je van FromSoftware verwacht. De verschillende locaties wisselen elkaar af zonder dat de overgangen onnatuurlijk aanvoelen. Elke omgeving heeft een eigen persoonlijkheid: antieke, verlaten kastelen ademen een andere atmosfeer uit dan vervallen dorpjes. Kijk eens goed rond in een nieuw gebied voordat je naar de volgende baas doorstoot. De omgevingen zijn de meest imposante uit de serie. Je staat niet zelden versteld door het uitzicht of door de details op een muurreliëf dat je vindt in een oud kasteel.

Of je nu een relatief lineair pad over kasteelmuren bewandelt of door een groot, open moeras trekt, voor de avontuurlijke Souls-veteraan valt genoeg te ontdekken. De gebieden zitten namelijk tjokvol met afgelegen gangetjes, alternatieve routes en verstopte locaties. Vaak vind je daar unieke wapens, personages of covenants. Als je nieuwsgierigheid het van je angst wint, word je daar dus ook voor beloond.

Dat FromSoftware met Dark Souls 3 op zijn Souls-repertoire terugblikt, merk je aan de personages, locaties en lore. Je bezoekt een aantal gebieden uit de eerste Dark Souls-game. De landen Astora, Carim en Catarina worden genoemd en je ontmoet een bekende smid met rauwe stem. Als je die zaken niet herkent, doet dat geen afbreuk aan de ervaring. Door de rijke historie van de franchise te omarmen, leveren Miyazaki en zijn team herkenningspunten die de goede ervaring aanvullen.

Andere verwijzingen zijn subtieler. Zo vind je bijvoorbeeld een uitrusting die wel wat weg heeft van de Yharnam hunters uit Bloodborne. De zinnen die de Fire Keeper uitspreekt terwijl je je souls inlevert, zijn bijna gelijk aan die van de Maiden in Black uit Demon's Souls. Soms doet de esthetiek je aan voorgaande games denken, zoals de Nexus en Valley of Defilement uit Demon's Souls. Je vindt ook kleine hints in beschrijvingen van voorwerpen. Door inspiratie uit de Soulsborne-serie te halen, verbind je je huidige ervaring met die uit eerdere games. Het thema uit de eerste game houdt stand: de cyclus duurt voort, en Dark Souls 3 voelt als een volwaardige afsluiter van de epische trilogie.

Ook het gevechtssysteem plukt uit het oeuvre. Je merkt meteen een balans tussen de vloeiende combat uit Bloodborne en de vele wapenopties uit Dark Souls. De grootste nieuwe toevoeging zijn de Battle Skills. Elk wapen biedt een speciale vaardigheid zoals snel aanvallen ontwijken of schilden doorboren. Dat klinkt interessant, maar in de praktijk gebruik je de Battle Skills maar weinig. Een normale aanval verbruikt Stamina, maar Battle Skills kosten Focus Points. Waar je Stamina binnen enkele seconden weer is aangevuld, herstel je Focus Points enkel met je Estus Flask. Daardoor verlies je een mogelijkheid je levens te herstellen. In de player-versus-player (PvP) gemeenschap hebben Battle Skills waarschijnlijk meer nut omdat het belangrijk is om onvoorspelbaar uit de hoek te komen. Momenteel voelt de toevoeging echter als een gemiste kans.

Dark Souls 3 bevat echter een aantal aanpassingen die wel hun doel treffen. Zo zijn zware aanvallen net als in Bloodborne te timen. Door de aanvalsknop op verschillende momenten los te laten, bepaal je de timing van je aanvallen. Daardoor blijf je onvoorspelbaar tijdens PvP-gevechten. Ook pijl en boog zijn veel gebruiksvriendelijker door de hogere snelheid waarmee je je pijlen afvuurt en de mobiliteit die je behoudt. Magiërs krijgen het echter zwaar te verduren omdat veel bazen bijzonder snel zijn. Afstand nemen om spreuken af te vuren zit er niet meer in. Daardoor is het een frustrerende taak om de nieuwe magic, miracles en pyromancies uit te proberen.

Het meest memorabele aspect van de game blijven de baasgevechten. Tijdens je kennismaking met een baas begeef je je immers altijd op onbekend terrein. Hoe valt hij aan, ontwijk ik of gebruik ik mijn schild, en wanneer zet ik een tegenaanval in? Analyseren en het aanscherpen van je tactiek tijdens zulke intense momenten doet Dark Souls 3 naar een climax gaan. In de situaties waarin je personage het vaakst sterft, voel jij je net het meest levendig. Vooral enkele latere bazen bieden onvergetelijke ontmoetingen die tot de top van de serie behoren, maar elk baasgevecht doet je hart sneller kloppen. Zo kom je al redelijk snel Vordt of the Boreal Valley tegen, een gepantserd gedrocht met knots dat uiterst agressief op je afsnelt. Het is een intens gevecht en een voorproefje van het moois dat nog komt.

Niet alleen Miyazaki is weer terug naar zijn eerste succes, ook Dark Souls 3 blikt terug. Door inspiratie in de voorgaande games te vinden, voelen de wereld, combat en lore zowel vertrouwd als verfrissend. De game biedt enkele van de meest memorabele baasgevechten uit de Soulsborne-serie en dankzij de vele verstopte geheimen biedt de game meer dan genoeg om te ontdekken. FromSoftware houdt vast aan het credo dat de studio met Demon's Souls introduceerde: alleen een verdiende overwinning biedt voldoening. Met de afsluiter van de trilogie boekt de ontwikkelaar zelf ook terecht succes. Laten we nog eenmaal de zon aanbidden.

Dark Souls 3 is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Raadpleeg ook onze Dark Souls 3 walkthrough en Dark Souls 3 tips.

Dark Souls III

Video Game