Hyrule Warriors: Legends review - Een port van heroïsche proporties

Een port van heroïsche proporties.

Hoewel het niet altijd tot zijn recht komt, is Hyrule Warriors: Legends een indrukwekkende port van het Wii U-origineel.

Met een laatste druk op de knop gaat de Moblin tegen de vlakte. De burcht is van jou en vult zich al snel met jouw manschappen. Maar genieten van de gewonnen schatten zit er niet in. "Vijandelijke troepen uit het noorden!" schreeuwt de ene bondgenoot. "Ik heb hulp nodig hier!" jammert de andere. "Link! Zie je die reusachtige draak? Die moet dood voordat onze basis sneuvelt!" De legendarische held kent geen moment rust, en je duimen die krampachtig combo's blijven herhalen ook niet.

De Dynasty Warriors-reeks heeft de reputatie van repetitief zijn. Toen Hyrule Warriors in 2014 voor de Wii U uitkwam, bood het niets om dat imago te veranderen. Het blies echter wel een frisse wind in de Legend of Zelda-franchise, met gierende gitaren en honderden vijanden tegelijk op het scherm om je zwaard in te planten. Fans van de Dynasty Warriors-reeks konden op hun beurt voor het eerst ervaren hoe Link en zijn kornuiten de wereld redden. Op dat vlak was de game een geslaagde combinatie, zoals je al in de Hyrule Warriors review kon lezen. Ontwikkelaar Koei Tecmo heeft die goed naar de Nintendo 3DS vertaald.

Hyrule Warriors: Legends brengt het explosieve geweld van het origineel met weinig compromissen naar Nintendo's handheld. De textures zijn weliswaar flets en ontploffende rotsblokken spatten in een bescheiden stofwolkje uiteen, maar dat mag de pret niet drukken. Het scherm loopt nog steeds over met massa's vijanden die je vakkundig in elkaar ramt. Dat allemaal met een framerate die nauwelijks onder het geweld lijdt. Ook grote, schermvullende vijanden zijn een koud kunstje voor de New Nintendo 3DS. Zonder ook maar één zweetdruppel zoeft de handheld moeiteloos door de meest intense scenario's heen.

Het vermelden van de New 3DS is bewust, want de ervaring op de reguliere Nintendo 3DS laat te wensen over. De framerate is gehalveerd en de draw distance is ingekort, waardoor de gigantische legers soms meer weg hebben van drie schobbejakken met knuppels. Toch is de framerate wel consistent en uiteindelijk speelbaar, maar op vlak van presentatie haalt de New 3DS het wel met ruime voorsprong. Zolang je zonder 3D-effect speelt, want dat snijdt ook behoorlijk in de framerate.

Ondanks de grote verschillen tussen de twee handhelds leent de gameplay van Hyrule Warriors: Legends zich wel perfect voor een handheld. Je zit direct in de actie, of je nou net begint of je een spelsessie uit de stand-bymodus hervat. Daarbij zijn de laadtijden kort op de beide varianten van de Nintendo 3DS. De controls zijn tevens comfortabel ingericht zoals het eenvoudige switchen van sub-wapens met de D-pad, waardoor lange spelsessies niet tot kramp leiden. Het onderste scherm toont je ten slotte altijd het meest prangende objective, en laat je met een simpele tik eenvoudig tussen personages schakelen.

Dat is meteen één van de grootste vernieuwingen in deze versie. In plaats van de multiplayer uit het origineel, schakel je direct naar andere speelbare personages op het veld. Dat is van vitaal belang tijdens de moeilijkere missies, want voorheen moest je je bijna in vieren splitsen om aan alles aandacht te geven. Als je de helden bij elkaar brengt, dan activeer je power-ups die je helpen bij het neerhalen van de grotere monsters. Tijdens de missies waarin je alleen bent, kun je de nieuwe gouden ocarina gebruiken. Daarmee je teleporteer je tussen geactiveerde standbeelden op de kaart. Door die aanpassingen krijg je de chaos van uitgebreide gevechten gemakkelijker onder de knie.

Hyrule Warriors: Legends is een uitstekende port van de originele Wii U-game, zolang je op de New Nintendo 3DS speelt. Maar zelfs als je op de reguliere Nintendo 3DS speelt, geniet je van controls die perfect naar de handheld zijn vertaald. Het schakelen tussen personages en de mogelijkheid om te teleporteren geven je als speler eveneens meer vrijheid zonder dat de game te eenvoudig wordt. De game zit tjokvol content waardoor je niet gauw uitgespeeld raakt. Een heroïsche game op zakformaat.

Hyrule Warriors: Legends is vanaf 24 maart 2016 voor de Nintendo 3DS beschikbaar.

Hyrule Warriors

Nintendo Wii U, Nintendo 3DS