Ratchet and Clank keert terug naar de kern van platforming

Zoals van(b)ouds.

Noem Ratchet and Clank geen remaster. Noem het ook geen remake. Ontwikkelaar Insomniac Games heeft het over een 'reimagining'. Een herinterpretatie zo je wilt, een andere manier om het avontuur waar het allemaal mee begon te beleven. Tegelijk dient het ook als begeleiding voor de animatiefilm die binnenkort uitkomt. Terwijl de flauwe grappen van Captain Qwark je luidop doen lachen en je met enthousiasme Ratchets bekende moersleutel vastgrijpt, besef je dat de omschrijving 'herinterpretatie' de lading helemaal dekt.

Dit is namelijk de Ratchet & Clank die je kent en liefhebt: een platformgame van de oude stempel. Zoals vanouds spring je rond als de guitige Lombax-pluizenbol Ratchet, met robotische kompaan Clank als rugzak. Platformen bewegen heen en weer over kolkende lava, met je slingshot zwaai je over afgronden en met je moersleutel sla je alles wat enigszins loszit kapot om bouten te verzamelen. Die bouten investeer je dan weer in munitie en upgrades voor je wapens. Want daar draait Ratchet & Clank nu eenmaal om: wapens.

De reeks heeft doorheen de jaren het meest uitzinnige wapenarsenaal uitgebouwd. Wat dacht je van de Qwack-o-Ray, die vijanden in eenden omvormt? Of Mr. Zurkon, die met dodelijke efficiëntie vijanden uitschakelt terwijl hij oneliners in het rond spuwt? Of de Groovitron, een granaat die vijanden op groovy discomuziek doet ronddansen? Dat laatste wapen maakt al zeker opnieuw zijn opwachting in dit nieuwste avontuur. Waarbij elke vijand zowaar zijn eigen unieke danspasjes heeft.

Die unieke humor was altijd al een hoeksteen van de reeks en staat hier opnieuw centraal. Captain Qwark vertolkt de vertelstem en refereert daarbij naar het vreemde feit dat hij in een game speelt, gebaseerd op een film, gebaseerd op een game. Tenminste, als hij niet bezig is met opmerkingen te maken die zijn eigen ego nog verder doen aanzwellen. Zijn verbale begeleiding is ook een handige manier om tutorial-boodschappen te verkondigen. Op die manier leer je speels hoe je bijvoorbeeld de slingshot gebruikt.. Ratchet zelf staat door zijn eindeloos optimisme weer meer in de spotlight dan tevoren, zelfs terwijl zijn schip is neergeschoten en de boordcomputer vraagt of hij snel een testament wil inspreken.

Dit nieuwste avontuur volgt dus het gekende patroon van de reeks. Tot nu toe levert dat een enorm amusante, maar wel conservatieve game op. De explosieve kistjes zien er exact zoals vroeger uit. Ook je wapens levelen zoals destijds door veelvuldig gebruik. En je gaat nog altijd horden vijanden te lijf, wiens projectielen je ontwijkt door constant te strafen. Net zoals vroeger. De formule van de allereerste game die vijftien jaar geleden uitkwam, is steeds verder verfijnd, maar blijft an sich nog steeds dezelfde. Zelfs acht games later.

rc1

Op grafisch gebied heeft de tijd echter niet stilgestaan. Het lijkt meer dan ooit alsof je een animatiefilm aan het besturen bent. Wanneer je uit je neergeschoten schip kruipt en een gigantische, belegerde stad voor je ziet liggen, hap je even naar adem. De witte zuilen torenen boven de groene velden uit, terwijl drones laag overvliegen en raketten afvuren. Het is een georganiseerde chaos, waarbij je niet kunt wachten om in het strijdgewoel te springen en een Groovitron af te vuren.

Uiteindelijk valt het typische Ratchet & Clank-ritme nog het meest op. Insomniac Games wisselt grote vuurgevechten vloeiend met platforming stukken af, en kruidt alles af door je steeds te verleiden met mogelijkheden om je verzameldrang te bevredigen. Denk maar aan stapels kistjes met bouten erin, geheime pakketten met Raritanium om je wapens te upgraden en collectible cards met daarop wapens of locaties uit de reeks.

Ratchet & Clank is dus een terugkeer naar de succeselementen van de reeks. De wapens, de humor en de vloeiende gameplay zijn hier opnieuw in groten getale aanwezig. De extra kracht van de PlayStation 4 wordt dan weer gebruikt om een grafisch indrukwekkend resultaat neer te zetten. Het blijft wel nog even afwachten of de game erin slaagt om daadwerkelijk te verrassen en ook onder de motorkap heeft gesleuteld.

Ratchet and Clank is vanaf 20 april verkrijgbaar, exclusief voor de PlayStation 4.

ADVERTENTIE

Ga naar comments (2)

Over de auteur

Carl Vander Maelen

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (2)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread