Deze indie games speel je komende lente op PlayStation

Hands-on met PlayStations indie line up van het voorjaar.

Afgelopen week waren we in Londen om Sony's PlayStation Digital Showcase bij te wonen. Tijdens dit persevenement konden we de toekomstige digitale games voor de PlayStation 4 en Vita uitvoerig aan de tand voelen. In dit artikel blikken we alvast vooruit op de digitale PlayStation third party en indie games van 2016.

Lees ook: PlayStations digitale line up is ambitieuzer dan ooit

Brut@l

brutal

Stormcloud wil met Brut@l de klassieke ASCII dungeon crawler met een visuele 3D-stijl combineren. Je kiest uit de klassieke helden: Ranger, Mage, Warrior of Amazon en trotseert een willekeurige wereld opgebouwd uit ASCII-tekens.

Onderweg naar de 26ste verdieping van de kerker trotseer je alleen of samen met een vriend trollen, orks en andere oude bekenden. Om je overlevingskansen te vergroten craft en enchant je wapens en level je je held, om zo je eigen speelstijl uit te bouwen.

Brut@l heeft alvast een unieke stijl. Nu is het nog afwachten of de gameplay zich van andere roguelikes kan onderscheiden.

Day of the Tentacle: Remastered

dott

Net als bij Grim Fandango vorig jaar brengt Double Fine nu ook een herwerkte versie van klassieker Day of the Tentacle naar de PlayStation 4 en Vita.

De originele cult-adventure game verscheen in 1993 en was Tim Shafers eerste verwezenlijking als medeprojectleider. In dit avontuur werken drie gedwongen vrienden samen om de wereld van een kwaadaardige tentakel te redden. Yep.

De oude graphics werden helemaal opnieuw hertekend om aan moderne standaarden te voldoen. De versie die ik speelde zag er scherp en kleurrijk uit. Goed nieuws dus voor wie eindelijk deze klassieker op een moderne manier wil spelen.

Dino Dini's Kick Off Revival

dinodini

Dino Dini ontwikkelde aan het einde van de jaren tachtig de legendarische voetbalgames Kick Off. Na al die jaren is de man terug om zijn unieke visie op de voetbalsimulator aan een nieuw generatie voor te stellen.

Anders dan in de FIFA- of PES-games draait het in Dino Dini's Kick Off Revival niet om het besturen van een waarheidsgetrouw voetbalteam of om het opgeklopte spektakel zoals we het op tv zien. In deze voetbalgame bestuur je een ploeg van anonieme en identieke spelers vanuit een bovenaanzicht.

Niet de statistieken van een virtuele Messi of Ronaldo bepalen of je pass aankomt of je schot in de kruising verdwijnt. Succes wordt volledig bepaald door je eigen mogelijkheid om onder stress te presteren. Een succesvolle aanval is niet het resultaat van een toetsencombinatie, maar wordt volledig door je eigen inzicht, nauwkeurigheid en beheersing van de ball physics bepaald. Deze game wil voetbal terug naar zijn essentie herleiden.

Tijdens de match tussen mezelf en een collega loopt de spanning meteen hoog op. We krijgen de simpele controls vrij snel onder de knie, maar merken ook direct dat als je goed wilt worden in Dino Dini's Kick Off Revival je vooral veel moet oefenen. De bal vliegt vliegensvlug heen en weer en zelfs een succesvolle pass voelt als een halve overwinning aan. De hectische gameplay gecombineerd met een hoog skillplafond kunnen er wel eens voor zorgen dat dit de multiplayer sleeper hit van 2016 wordt.

Enter the Gungeon

enterthegungeon

Enter the Gungeon heeft heel wat potentieel om een nieuwe lokale co-op-hit te worden. Deze roguelike combineert de willekeur, loot en moeilijkheid van het genre met de chaos en skills van een twin-stick-shooter.

In onze tocht door de Gungeon banen mijn collega en ik ons voorbij kamers vol levende patroonhulzen met shotguns of vermenigvuldigende slimes. Om onze overlevingskansen te vergroten moeten we niet alleen raak schieten, maar ook voortdurend in beweging blijven. Daarbij kun je als een echte actieheld over kogels springen en tafels kantelen om als beschutting te gebruiken. We verzinnen in het moment zelf basistactieken om de eindbaas te verslaan, maar moeten toch net op het nippertje het loodje leggen.

Tel bij deze spanning talloze wapens om te vinden, personages met unieke vaardigheden en een aanstekelijke grafische stijl en Enter the Gungeon heeft heel wat troeven in handen om je samen met een vriend uren op de bank te laten slijten.

Headlander

headlander

Headlander is een 2D Metroidvania zoals alleen Double Fine ze maakt. Centraal in deze sci-fi-game staat een vliegend hoofd dat zich aan verschillende lichamen kan vastkoppelen en die kan gebruiken om puzzels en hindernissen op te lossen.

Onderweg moet je ook vijandige robots verslaan. Dat doe je door achter beschutting te schuilen en in de juiste hoek lasers in het rond te kaatsen. Als het toch te warm onder je kin wordt, vlieg je weg om de controle over een veiliger lichaam over te nemen.

Doorheen je avontuur vind je nieuwe upgrades voor je hoofd en stoot je ongetwijfeld op enkele knotsgekke situaties zoals je die van Double Fine mag verwachten. Houd Headlander dus in het oog als je op zoek bent naar een Metroidvania die zichzelf niet al te serieus neemt.

Salt and Sanctuary

saltandsanctuary

Als je een 2D Souls-game zoekt, zit je bij Salt and Sanctuary goed. Vanaf het moment dat je de controller oppikt, komt alles bekend voor. Je rolt, blokt, springt en gebruikt een stamina-meter op dezelfde manier als in Dark Souls. Vijanden laten salt vallen, dat je gebruikt om op een veilige plaats te levelen. Je vindt berichten in flessen en grafzerken tonen je hoe andere spelers stierven.

Ook thematisch is de invloed overduidelijk. Je verkent een mysterieus eiland dat in duisternis gehuld is. Onderweg trotseer je vijanden en valstrikken die je steeds opnieuw moet overwinnen wanneer je sterft. En centraal staan natuurlijk de onverbiddelijke bossfights.

Ontwikkelaar Ska Studios bewees in het verleden al met The Dishwasher en Charlie Murder dat ze goede combat in 2D maken. Met de RPG- en Souls-elementen in Salt and Sanctuary weten ze mogelijk heel wat nieuwe fans te strikken.

Stories: The Path of Destinies

stories

In Stories: The Path of Destinies speel je als Reynardo, een sluwe vos die tegen wil en dank de toekomst van de wereld in handen heeft. Tenminste, als je de juiste beslissingen maakt.

Red je een vriend of grijp je een eeuwenoud zwaard? En vermoord je een geliefde als dit wapen je vertelt dat het de enige manier is om de wereld te redden? Elke beslissing leidt naar een ander verhaal, maar slechts één heeft een happy end.

Maar tussen al het vertellen blijft Stories ook een actie-RPG waarin flink wat gevochten wordt. De combat doet denken aan de Batman-games, maar dan offensiever. Je springt snel tussen verschillende vijanden of trekt ze naar je toe om wat klappen uit te delen. Tel hierbij Reynardos gave om de tijd te vertragen en je hebt een vechtsysteem dat zowel tactisch is als er flitsend uitziet.

De vos zijn streken en de wereld van Boreas wordt dankzij de Unreal Engine 4 vormgegeven. Ontwikkelaar Spearhead Games belooft 25 uur speeltijd om alle verhalen te ontdekken in uiteenlopende achtergronden van pure romantiek tot donkere Lovecraft-horror.

Tricky Towers

trickytowers

Tricky Towers van de Nederlandse ontwikkelaar WeirdBeard lijkt op het eerste zicht een erg simpele partygame. Maar de simpelste ideeën zijn vaak ook de beste.

Als een soort van omgekeerde Tetris moet je sneller dan je tegenstander met tetrominos-blokken een toren bouwen. Deze blokken zijn natuurlijk aan zwaartekracht onderhevig en één verkeerde zet doet heel je bouwwerk instorten. Je moet dus voortdurend de zekerheid van een goed fundament afwegen tegen de snelheid van een wankele constructie.

Onderweg naar de top krijg je power-ups die je gebruikt om je eigen toren te versterken of je tegenstanders het leven zuur te maken. Probeer je lach in te houden wanneer je medespelers plots wanhopig een piano moeten balanceren.

Tricky Towers heeft alles met zijn simpele regels en gezonde balans tussen geluk en strategie alles om de ideale couch-game te worden. Probeer wel (in tegenstelling tot mezelf) het vloeken tot een minimum te beperken.

ADVERTENTIE

Ga naar comments (2)

Over de auteur

Bruce Vandeweyer

Bruce Vandeweyer

Moraalfilosoof

Begon in de kleuterschool met gamen en is sindsdien nooit gestopt. Ontwikkelde de afgelopen jaren een bijna ongezonde Dark Souls obsessie, waarvan hij vandaag probeert af te kicken door zich toe te leggen op adventure en indie games.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (2)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread