Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 review - Narutop

Narutop.

Een te lage moeilijkheidsgraad doet toevoegingen aan het vechtsysteem teniet, maar de presentatie en de Story modus stelen de show.

Naruto's verhaal is af. Het laatste hoofdstuk van Masashi Kishimoto's manga kwam vorig jaar uit. Met Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 vertaalt ontwikkelaar CyberConnect2 de laatste gebeurtenissen uit de manga naar de Ultimate Ninja Storm-serie. De studio wil met zowel de verhaalvertelling als de tactische gameplay het vechtspel voor een lange tijd interessant houden en het epos waardig afsluiten.

De Story modus is het paradepaardje van de game. Daarin doorloop je de Fourth Great Ninja War, de laatste verhaallijn van de manga en anime. Naruto en de shinobi strijden tegen de Akatsuki die de demonische Ten-Tails willen ontwaken. Alles komt samen: de vriendschap en rivaliteit tussen Naruto en Sasuke, de oorsprong van chakra, de verschillende Tailed Beasts en een heleboel bekende personages. Het spannende plot zit vol verrassende onthullingen en ontwikkelingen, net als in de manga en anime.

Cover image for YouTube video

In de verschillende hoofdstukken wisselen gevechten en tussenfilmpjes elkaar af. Die gevechten nemen diverse vormen aan. Zo heb je één-op-één gevechten, tag teams, spectaculaire baasgevechten, en gevechten tegen hordes vijanden. Ook bepaalt het verhaal welk personage je bestuurt. De afwisseling tussen het soort gevecht en de personages houdt de Story modus tot op het einde fris. Bovendien toont ieder hoofdstuk een deel van het plot, dus zorgt elk gewonnen gevecht voor een beloning.

De game volgt het originele werk getrouw en laat alle belangrijke scènes langskomen. Je krijgt ook essentiële flashbacks te zien zoals het gevecht van de Eerste Hokage Hashirama met Madara of Team Minato's missie tijdens de Third Great Ninja War. Daarbij ogen de in-game verhalende scènes schitterend dankzij de upgrade naar 1080p, het rijke kleurgebruik, sprankelende details, actievolle choreografie en de cel-shaded animatie. Hoewel nieuwkomers bepaalde scènes wellicht meerdere keren moeten bekijken om ze helemaal te begrijpen, is The Fourth Great Ninja War in zijn volledigheid overgezet naar de game. CyberConnect2 heeft zich hard op de Story modus geconcentreerd en het resultaat staat als een huis.

Ook het vechtsysteem is aangepast om meer tactiek toe te voegen. Het terrein waarop je vecht, heeft bijvoorbeeld invloed op de elementen die je gebruikt. Zo verzwakken of versterken de omgevingen waar je vecht je elementaire aanvallen. Ook ligt het tempo hoger dan in de vorige games en perkt de studio het zweven in waardoor je minder lange combo's in de lucht maakt. Met vuuraanvallen steek je kleding in brand waardoor je vijand periodiek schade oploopt tot het vuur dooft of geblust wordt. Ten slotte veroorzaken meerdere snelle aanvallen een Armour Break waarna je je tegenstander extra schade toebrengt. Dat voegt een extra dimensie toe en kan het tij van een gevecht keren.

De niet te veranderen moeilijkheidsgraad laat echter te wensen over. Er is namelijk geen motivatie om tot het uiterste te gaan. Als je verliest, kun jij met een volle levensbalk verdergaan terwijl die van je vijand hetzelfde blijft. Je doorloopt de Story modus dus zonder problemen. Met beloningen die je via optionele doelstellingen krijgt, probeert de studio de moeilijkheidsgraad op te schroeven. Denk daarbij aan het winnen met meer dan 90% van je levensbalk of het gevecht eindigen met een bepaalde finisher. Dat slaat de plank echter mis. Het komt neer op het verzamelen van bijzaken, niet als uitdagende kerngameplay.

Naast de sterke maar te makkelijke Story modus is er ook nog de Adventure modus. Daarin speel je als Naruto in de periode na de Fourth Great Ninja War en voltooi je kleine missies. Je bezoekt bekende locaties zoals Village Hidden in the Sand en Turtle Island en speelt een aantal iconische gevechten uit de geschiedenis van de manga vrij. Het rondlopen door bekende locaties vormt een aangename afwisseling op de gevechten van de Story modus. Ook al ontbreken de grootse, cinematische ervaringen en (melo)dramatische gevechten uit de Story modus, vormt de Adventure modus toch een vermakelijke en ongedwongen uitbreiding waarmee je net wat meer uren speelplezier behaalt.

CyberConnect2 vertelt de Fourth Great Ninja War met kleurrijke en sprankelende graphics. De Story modus heeft de hoofdrol en blijft boeien door de afwisselende personages en scènes. De tactische toevoegingen heb je echter nauwelijks nodig door de te lage moeilijkheidsgraad. Dat is echter de enige smet op Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4. De game doet het plot van de manga eer aan, sluit de gameserie volwaardig af en biedt vermakelijke extra modi voor zij die nog niet genoeg van Naruto hebben. Dattebayo!

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4