Minecraft: Story Mode - Episode 2: Assembly Required review

Verwaarloosbaar tussendoortje.

De tweede episode verliest de kracht van de geslaagde introductie en is door de korte duur en beperkte inhoud een teleurstelling.

Deze review bevat spoilers voor episode 1 van Minecraft: Story Mode.

De eerste episode van Minecraft: Story Mode is een zeer geslaagde introductie die het startschot geeft voor een groots avontuur. The Order of the Stone zorgt voor een solide fundering en laat je dankzij de cliffhanger op het einde nieuwsgierig achter. Je moet daarin immers kiezen welk lid van de orde je als eerste gaat zoeken. Die keuze mondt uit in twee verschillende paden die grote invloed hebben op de tweede episode, Assembly Required.

Met Olivia ga je op zoek naar Ellegaard, de bouwkundige van The Order of the Stone. Je zoektocht brengt je naar haar Redstone Techno Lair. Met Axel ga je daarentegen op zoek naar Magnus, de King of Boomtown. Je moet beiden overtuigen om je te helpen. Zoals verwacht draait het bij Ellegaard om het technische en bij Magnus om het vernietigende aspect. De zoektocht van Magnus is verreweg het beste uitgewerkt en is zo het meest memorable gedeelte van de episode.

Cover image for YouTube video'Minecraft: Story Mode' Retail & Episode 2 - 'Assembly Required' Launch Trailer

Boomtown zit namelijk vol met 'Griefers': bewoners die niets liever doen dan alles opblazen. Hun onverslagen koning is Magnus, die uitstekend vertolkt wordt door de jaren '80-kindster Corey Feldman bekend van films zoals Gremlins, The Goonies en Stand by Me. Magnus is een arrogant figuur die je alleen zal helpen als je hem tijdens de Death Bowl verslaat. Die wedstrijd is een plezierige mix tussen gameplay en humor. Jesse en Magnus zitten elkaar voortdurend op de huid. De scheidsrechter wordt in de eerste ronde al per ongeluk uit het veld geblazen en Magnus waant zich al snel misdaadbaas Tony Montana uit de film Scarface wanneer hij schreeuwt: "You grief with me, you grief with the best!"

Na ongeveer een halfuur komen de verhaallijnen van de hoofdpersonages weer samen. Maar eens de game hierna terug op gang is, eindigt de episode abrupt. Los van de twee nieuwe personages die je ontmoet, is er geen sprake van verdere karakterontwikkeling. Het verhaal zet evenmin echt een stap voorwaarts. Je hebt niet het gevoel dat je vooruitgang gemaakt hebt. Ook de speelduur bevestigt dat gevoel. Zonder opnieuw te beginnen en beide keuzes te spelen, ben je nog geen uur met Episode 2 bezig.

Hierdoor verliest Assembly Required dat wat de eerste episode juist zo goed maakte. Een gebrek aan voortgang, gameplay en speelduur zorgt ervoor dat episode twee aanvoelt als een simpel tussendoortje. Hoe grappig je avontuur in Boomtown ook is, het kan niet de hele episode dragen. Bovendien beperkt de zoektocht naar Ellegaard zich tot puzzelen en eindeloos voorwerpen maken. Het gebrek aan humor in haar stuk maakt dat een saaie bezigheid.

Daarnaast vallen de zwakke punten des te meer op. Net als in de eerste episode zijn de gevechten nauwelijks bestuurbaar en voelen ze ontzettend stroef aan. Er zijn zelfs momenten waarop je ze liever wilt overslaan. Hetzelfde geldt voor de stukken waar je 'vrij' rondloopt. Ook hier is de besturing zo houterig dat je nooit een gevoel van controle krijgt.

Werken met episodes blijft lastig. De plot moet wel vooruitgaan, maar er zijn weinig mogelijkheden om de losse eindjes aan elkaar te knopen. Ze voelen daarom vaak als tussendoortjes aan. Assembly Required is daar geen uitzondering op. Dat je de episode meerdere keren kunt spelen, is geen excuus voor de minpunten. Minecraft: Story Mode - Episode 2 stelt dermate teleur dat het moeilijk is om nog enthousiast te zijn voor de volgende episode.

Minecraft: Story Mode - Episode 2: Assembly Required is nu verkrijgbaar op de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox 360, Xbox One, Wii U, Mac, Android-apparaten en iOS-apparaten.

Minecraft: Story Mode

Android, iOS, PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PlayStation Vita, Nintendo Wii U, PC, Mac, Nintendo Switch