Murder review

Hersendood.

Murder heeft een sfeervolle cyberpunk-esthetiek, maar kan verder op geen enkel vlak overtuigen.

In Murder tracht Peter Moorhead conventies van adventure games opnieuw door te lichten. De game ontdoet zich van puzzelelementen en laat zich compleet leiden door het narratief. Het korte cyberpunk-verhaal is bijgevolg net als Moorheads vorige point-and-click adventure Stranded moeilijk in een hokje te plaatsen. De minimalistische aanpak van de ontwikkelaar kan ook dit keer niet overtuigen.

De game krijgt namelijk nooit de kans om aan de ambitieuze beloftes van Moorhead te voldoen. Je verwacht namelijk meer dan een korte, lineaire point-and-click adventure game als de ontwikkelaar een ervaring verzekert die door middel van deconstructie de fundamenten van het genre herevalueert.

Je volgt een dag in het leven van de agent Motomeru Minori, die een mysterieuze moordzaak op het spoor is. Ze wandelt door een paar gangen, praat met een stel collega's en staat ten slotte oog in oog met de moordenaar. Onderweg brengt Murder op geen enkel vlak iets unieks op tafel.

De omschrijving van de game bestaat zodoende uit dure woorden die uiteindelijk ontzettend hol klinken. Het belooft een experimentele ervaring, maar levert enkel oppervlakkigheid en teleurstelling af. Het ligt niet aan de beperkte speeltijd dat Murder niet overtuigt, maar aan de ondermaatse presentatie. Moorhead grijpt de kans niet aan om een kort en bondig verhaal te vertellen. Daarbij is de omvang veel te ambitieus om tot een bevredigende conclusie te leiden. Het mist zodoende de nodige focus om elke minuut te laten gelden.

Zo is de toevoeging van een tutorial bizar voor een game die na vijftien minuten de aftiteling bereikt en bestaande conventies wil uitdagen. Daarbij presenteert Murder zeer achterhaalde thema's in een flinterdun verhaal dat nergens naartoe leidt. De spaarzame dialogen bieden geen inzicht in de personages die je ontmoet en zelfs de protagonist lijkt een figurant. Je wordt na de aftiteling ook nog eens met het thema van het verhaal om de oren geslagen. Alsof dat niet al volstrekt duidelijk was.

murder

Dus blijf je met een leeg gevoel achter. Hoewel je bezoek aan het futuristische Tokio veel te vluchtig was om bevredigend te zijn, wekt het toch de interesse. Niet alleen is de visuele presentatie uitmuntend, maar brengt ook de muziek een sterke sfeer teweeg. Als het geheel een proloog was geweest voor een uitgebreider avontuur, dan had je vrede kunnen nemen met de beperkte interactiviteit en het beknopte verhaal. Maar als volwaardige game heeft Murder veel te weinig om het lijf.

Murder voelt als een onafgewerkt concept dat als een volledige game wordt verkocht. Het heeft een sfeervolle cyberpunk-esthetiek, maar overtuigt verder op geen enkel vlak. De ambitieuze beloftes van de ontwikkelaar worden ondermijnd door oppervlakkigheid. Er is absoluut een plek voor korte verhalen in adventure games, maar Murder maakt geen sterk argument.

Murder is nu verkrijgbaar voor de pc en Mac.

Advertentie

Waarom zie je hier geen score?

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Derek Taal

Derek Taal

Redacteur

Rolt nog met regelmaat diverse huis- en tuinartikelen in Katamari Damacy op. Verliest zich echter ook met gemak in role-playing games en point-and-click adventures.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread