Divinity: Original Sin - Enhanced Edition review

Consoleklaar.

Ook op consoles schittert deze pc-centrische role-playing game. De uitdagende combat en tactische vrijheid zijn ook hier immens bevredigend.

Divinity: Original Sin vond zijn markt: de pc-gamer die naar een klassieke role-playing game zoals Ultima 7 hunkert. Het leverde het Belgische Larian Studios ongekend succes. Geen enkele game van de ontwikkelaar scoorde zo hoog of verkocht zo goed. Nu komt Larian Studios met een vernieuwde versie. Voor pc-gamers is Divinity: Original Sin - Enhanced Edition een gratis update van de originele game. De heruitgave komt ook voor het eerst naar de PlayStation 4 en Xbox One. Op de consoles ontbreken echter toetsenbord- en muisfunctionaliteit. Speelt een typische pc-game als Divinity: Original Sin dan wel intuïtief en probleemloos op de consoles?

Tijdens gevechten vormt de controller meestal geen obstakel. Dat is een essentieel punt, want de vele gevechten zijn al pittig genoeg. Dankzij de grote uitdaging leer je elke situatie voorzichtig en tactisch te benaderen. Larian Studios laat steeds aan jou over hoe je de zwakte van je vijand uitbuit. Hierdoor schittert niet alleen de game, maar ook je eigen creativiteit. Combinaties van aanvallen vormen de sleutel tot de overwinning. Elektrocuteer vijanden die in een poel water of bloed staan, of laat je soldaat iemand op de grond slaan terwijl je verscholen boogschutter dubbele schade toebrengt.

Al die foefjes ontdek je zelf en dat geeft een gevoel van zelfbeschikking. Jíj gebruikt zelf gevonden tactieken en aanvalscombinaties om moeilijke vijanden te overwinnen. Jíj hebt je lot in eigen handen. Hieruit haal je dan ook in elk gevecht voldoening: niets zo bevredigend als met je vernuft een sterke horde verslaan.

Cover image for YouTube videoDivinity Original Sin Enhanced Edition - Overview Trailer | PS4

De moeilijkheidsgraad is niet enkel hoog vanwege de vijanden. Je eigen fouten worden eveneens afgestraft. Staat je krijger tussen een vijand en je magiër? Pas dan op met je spreuken, want voor je het weet raak je een kameraad. Heb je een tijdje je game niet opgeslagen terwijl je een begraafplaats omspit? Opeens sta je voor een horde zombies die je naar je vorige savepoint terugslaan. Op zulke momenten wens je dat de game vaker autosaves zou gebruiken. Mede door de hoge moeilijkheidsgraad is elke vooruitgang met moeite behaald en die dan verliezen werkt frustrerend.

Je geniet tijdens de gevechten niet enkel van tactische vrijheid en creativiteit, je ontwikkelt je vechters ook helemaal zelf. Ook hier daagt Larian Studios je uit: wat is de beste volgende stap voor mijn personage? Wegens de pittige tegenstanders voelt elk level belangrijk aan en elk extra puntje als een kostbaar goed. Omdat elke vaardigheid zichtbaar is, weet je hoe je je vechters moet ontwikkelen om bij een bruikbare techniek uit te komen. Dankzij die vrijheid heb je het gevoel dat je echt jouw team bouwt. Hierdoor stijgt de voldoening van een overwinning.

De interface lijkt ten opzichte van de pc-release weinig veranderd, maar ook hier kun je met de controller goed uit de voeten. Je selecteert snel en gemakkelijk je aanvallen of items. Enkel het selecteren van een doelwit werkt stroef. Dan moet je zoeken naar een beter camerastandpunt om uiteindelijk een vijand aan te wijzen. Dat komt niet tijdens elk gevecht voor maar op momenten dat je met de joystick op je controller priegelt, mis je de nauwkeurigheid van een muis.

Ook op andere vlakken zijn er kleine imperfecties. Lijsten zoals de te kiezen talenten lenen zich daar niet voor een controller, aangezien de hele catalogus enkel verticaal is geordend. Eén voor één door de lijst lopen is een stuk omslachtiger dan scrollen met je muis.

Buiten het strijdveld gaat de uitdaging verder.. Het is jouw taak om het verhaal te voltooien. Luister aandachtig naar wat NPC's je vertellen, bestudeer boeken en gebruik je gezond verstand om de volgende stap te bepalen. In Divinity: Original Sin vind je geen neongekleurde bestemming waar je meer informatie inwint. Hierdoor sijpelt de old school-attitude van de game naar buiten, want Larian Studios verwacht dat je nadenkt. Je wordt absoluut niet bij het handje gehouden. Dat gaat op sommige momenten wel iets te ver. Van tijd tot tijd merk je namelijk frustratie wanneer je écht geen idee hebt over welke grot personages het hebben en de game geen enkele hint lijkt te geven.

Humor is de laatste sterke pijler van Original Sin. Excentrieke lui, klagende beesten en ludieke zijmissies fleuren de boel op. Zo vraagt een kat je om hulp in de liefde want zijn hartendief vindt hem niet rijk genoeg om voor een toekomstig gezin te zorgen. Even later praat je met een Orc die dankzij een drankje op een soldaat verliefd is geworden. Het plot neemt zichzelf nooit te serieus en zo vergeet je al snel de clichématige toon van de rest van het verhaal.

Op de console draait Divinity: Original Sin voortreffelijk. Net als op de pc kent de game geen laadtijden tijdens het verkennen van een gebied. Zelfs als je via portalen naar de andere kant van een stad transporteert, wordt je spel niet onderbroken. Enkel wanneer je een savefile laadt, ervaar je wat oponthoud. In vergelijking met de pc laadt de game trager op de console. Omdat laadschermen echter zo weinig voorkomen tijdens de vele uren die je speelt, stoor je je hier zelden aan.

Niet alleen pc-gamers krijgen een vernieuwde versie van een van de betere role-playing games van vorig jaar. Ook consolegamers mogen met deze heruitgave in hun handjes wrijven. Met je controller heb je nauwelijks problemen tijdens gevechten, slechts bij een enkel menu mis je een muis om te scrollen, en de game draait zonder problemen. Of je nu muis en toetsenbord of een controller in je handen hebt, Larian Studios geeft jou de vrijheid om de uitdaging op jouw manier te overwinnen. De rasechte pc-game Divinity: Original Sin - Enhanced Edition komt ook op de console volledig tot zijn recht.

Divinity: Original Sin - Enhanced Edition is nu verkrijgbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. De Linux- en Mac OS X-versies komen begin december 2015 uit. Als je de orignele game hebt gekocht, krijg je de Enhanced Edition gratis als aparte game.