Transformers: Devastation Review

No more than meets the eye.

Transformers: Devastation is qua looks een liefdesbrief aan de originele tekenfilm. PlatinumGames laat echter bij de gameplay steken vallen.

PlatinumGames wil met Transformers: Devastation een eerbetoon brengen aan de langlopende Transformers-serie, met name de originele tekenfilm uit de jaren 80. Met de cel-shaded graphics van The Legend of Korra trok de ontwikkelaar de aandacht van Hasbro, dat PlatinumGames de kans gaf zich te bewijzen. Is Transformers: Devastation het werk van echte fans, of is het de zoveelste licentiegame die de kantjes er vanaf loopt?

Transformers: Devastation ademt de stijl van de originele tekenfilm uit. De geüpdatete look van de Autobots en Decepticons blijft trouw aan de Generation 1-stijl. Bekende stemacteurs komen terug om hun rol opnieuw te vertolken en het originele transformatiegeluid wordt gebruikt. Bovendien wordt het klassieke transitie-effect gebruikt, waar het Autobot-logo naar het Decepticon-logo omdraait en vice versa. Fans van het eerste uur worden op hun wenken bediend.

Ook het verhaal nestelt zich naadloos in de bestaande Transformers-lore. Optimus Prime en zijn team van Autobots vechten tegen Megatron. Hij beheerst namelijk de supercomputer Ferrotaxis, waarmee hij de planeet in een nieuwe Cybertron kan veranderen. Hoewel het verhaal niet bijster diepgaand is, hindert dat niet. Het verhaal van Transformers is altijd rechttoe rechtaan geweest, dus ook dat aspect speelt perfect op de nostalgie in. De terugkerende stemacteurs zorgen daar ook voor. Ook al zijn ze een dagje ouder, de stemmen passen nog steeds bij de personages.

In elk level vind je collectibles: van logs die de lore uitdiepen tot Kremzeeks, Decepticon-vlaggen en Spy Ops die de Gallery met character art uitbreiden. In de Gallery zijn ook 3D-modellen van alle Transformers te bezichtigen, die allen transformeerbaar zijn. Ze hebben elk zelfs een 'Try Me!'-knop die stemfragmenten afspeelt, alsof je voor het speelgoedrek staat te bedenken om welke Transformer je je ouders nu gek gaat zeuren.

De focus op een authentieke Transformers-ervaring komt tegen een prijs. De game kent maar twee omgevingen en de gameplay is eentonig. De standaard melee-combo's zijn voor alle Autobots hetzelfde, wat ten koste van de diepgang gaat. Je Transformer kan levellen, maar de stats waarin ze stijgen, krijgen geen uitleg. Tenzij je toevallig de tooltip tijdens het laadscherm ziet passeren, kom je er in de game nooit achter wat FRB of CRG nou eigenlijk inhouden.

PlatinumGames houdt van extreme gevechten. Dat was eerder al duidelijk bij Bayonetta, waar schermvullende eindbazen voor spetterende knokpartijen zorgen. Maar hier missen de vechtpartijen flair en variatie, hoewel de grote Combiner-Transformers nochtans een perfecte mogelijkheid voor dat soort gevechten bieden. De normale duels voelen echter prima aan. Ze zijn enorm snel en het combineren van melee-aanvallen met transformaties naar auto-vorm voelt heel natuurlijk aan. De flitsende actie zorgt er uiteindelijk voor dat je het gebrek aan diepgang voor een groot deel weet te vergeven.

Dan zijn er nog de wapens die je kunt levellen, en het TECH-systeem. Met TECH maak je chips die je personages bepaalde perks geven, zoals een geld-boost of sterkere aanvallen. Een chip maak je door op het juiste moment een naald op een balk stil te zetten. Die balk is in segmenten opgedeeld die de resulterende chip zwak, normaal of sterk maken. Het daadwerkelijke effect wordt willekeurig gekozen. Het is een simpel craftingsysteem dat uiteindelijk meer op een fruitautomaat lijkt. Aangezien de perks belangrijk zijn, is het gebrek aan sturing storend.

De wapens zijn in rangen opgedeeld en elk tot level tien op te waarderen. Dat doe je door ze met je favoriete blasters en wapens samen te smelten. Sommige wapens hebben skills die overdraagbaar zijn. Je moet één voor één wapens met elkaar samensmelten en als klap op de vuurpijl moet je iedere keer opnieuw het basiswapen selecteren voordat je het andere wapen er aan kunt voeren. Het systeem doet wat het moet doen maar is hierdoor enorm traag.

Transformers: Devastation houdt rekening met de completionist. De game is ongeveer zes uur lang en voor meerdere playthroughs gemaakt. Elk level en de missies daarin krijgen hun eigen rang, wat het verslavend maakt om steeds je score te verbeteren. De eerder behaalde wapens en levels gaan bij het starten van een nieuwe game niet verloren. Dat geldt ook voor de Challenge-modus, waarin je vijftig verschillende uitdagingen kunt aangaan en voor betere wapens kunt farmen.

Transformers: Devastation smaakt naar meer. PlatinumGames slaagt erin om de klassieke Transformers-look en -feel neer te zetten, maar vergeet daarmee wel zijn eigen stempel op de game te drukken. Het vechtsysteem is niet zo diep als in andere PlatinumGames-titels en het mist de bombastische boss battles waarvoor de studio bekendstaat. Dit is de eerste game in de Prime Wars-trilogie en de basis is er; nu moet het More Than Meets The Eye worden.

Transformers: Devastation is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

Transformers Devastation

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC