Animal Gods review

Bij de beesten af.

Animal Gods lijkt meer op een prototype dan een volledige game. De concepten zijn zwak uitgewerkt en veel beloftes zijn niet nagekomen.

Still Games wil met Animal Gods het gevoel van klassieke games oproepen. Op zijn Kickstarter-pagina belooft de ontwikkelaar een episch verhaal zoals dat van Final Fantasy VI en gameplay zoals die in The Legend of Zelda. Dat zijn imposante inspiratiebronnen die hoge verwachtingen opwekken. Maar al gauw merk je dat er iets niet in de haak is.

Je speelt als Thistle, een jager/priesteres die de taak op zich heeft genomen om de goden te redden. Die zijn gevangengenomen door een maniakale cultleider, die met behulp van technologie de goden tot één enkele god wil samenvoegen. Een interessante premisse voor een verhaal, maar veel meer dan dat kom je in de game niet te weten. Hier en daar vind je dagboeken en notities die het verhaal ietwat uitdiepen, maar ze vormen geen geheel.

De game start in de hub-wereld die een open wereld moet voorstellen. Ook die is niet uitgewerkt. Een echte open wereld stimuleert ontdekking en geeft voldoening als je obscure hoekjes weet te vinden. In Animal Gods kun je wel verschillende kanten op, maar alleen waarheen de wegen je leiden; je kunt dus niet zelf kiezen waar je gaat en staat. De hub-wereld is naast een paar NPC's leeg en het is evenmin mogelijk om de items te gebruiken die je in de dungeons vindt. Dat maakt de hub-wereld overbodig.

AG-1

In de dungeons kun je trouwens enkel het item gebruiken dat daar te vinden is. Een daarvan is een cape waarmee je kort naar voren kunt teleporteren. De dungeon waarin je dit vindt bevat geheel geen vijanden, alleen maar statische stralen om te ontwijken. Ook andere dungeons missen een interessante uitwerking. Je kunt meestal pas verdergaan als je alle 'Husks' in een omgeving hebt verslagen. Husks zijn vierkante blokken die niet aanvallen en op een vast pad rondzwerven. Wanneer je een Husk aanraakt, word je direct naar je laatste checkpoint teruggezet en mag je weer helemaal opnieuw beginnen.

Er zijn nog problemen met het design. Zo kom je er pas achter dat een deur is opengegaan als je ernaartoe loopt. Geen camerabeweging of handig geluid geeft je de hint dat je verder kunt. Er ontbreken eveneens een hoop geluiden. Je hoort bijvoorbeeld wel je zwaard zwiepen, maar geen geluidseffect wanneer je een vijand raakt. De geluiden die er wel zijn missen hierdoor een zekere impact. De sfeervolle muziek vormt dan wel een lichtpunt.

AG-2

De laatste dungeon geeft je uiteindelijk de kans om alle items tegelijkertijd te gebruiken, maar tegen die tijd is het al te laat om daar nog enthousiast over te worden. Zodra de credits over het scherm rollen, kun je het gevoel dat de game niet af is niet langer van je afschudden. De Kickstarter-pagina van Animal Gods bevestigt dat vermoeden. Op de pagina zijn namelijk screenshots en een trailer te vinden van elementen die niet in de uiteindelijke game voorkomen, zoals een zwerm spinnen die Thistle moet verslaan, of een diepgaand verhaal rondom Stonehenge in het Bronzen Tijdperk.

Animal Gods is niets meer dan een hoop loze kreten. Still Games weet op geen enkel punt zijn beloftes na te komen. Door de vele ontbrekende elementen en ruwe afwerking, zit je met een knagend gevoel dat de game niet af is. Wat er dan wel in de game zit, vormt door het vage verhaal en ernstige designfouten geen steekhoudend geheel.

Animal Gods is nu verkrijgbaar op de pc. Een Wii U-versie staat gepland.

Advertentie

Waarom zie je hier geen score?

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Sander van Leth

Sander van Leth

Retrogamesnob  |  Lethsrock

Sander speelt zo'n beetje alles wat los en vast zit, als het maar beweegt. Is er heilig van overtuigd dat er niets mooier klinkt dan de muziek van de SNES.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread