Tony Hawk's Pro Skater 5 review

Loopt niet op rolletjes.

Tony Hawk's Pro Skater 5 mist afwerking en glans. De game lijkt twee generaties te laat te komen.

Wie rond de millenniumwisseling gamede, kent ongetwijfeld de naam Tony Hawk. De skateboardserie met de naam van (toen) 's werelds beste skateboarder leverde destijds een aantal razend populaire uitgaves, die bovendien omwille van hun sterke gameplay geroemd werden. Inmiddels kunnen games over extreme sporten op minder populariteit rekenen, maar uitgever Activision zet nog een laatste keer op The Birdman in. Tony Hawk's Pro Skater 5 moet nostalgie opwekken en tegelijk moderne vernieuwingen brengen. De game voelt omwille van een gebrek aan originaliteit echter vaker gedateerd dan nostalgisch aan.

Op het eerste zicht lijkt dit een Pro Skater-game zoals vroeger. Je hebt keuze uit verschillende professionele skaters, de grinds, flip- en grabtrucs werken zoals voorheen, elk level bevat verzamelobjecten zoals een videoband of tien kisten die je kapot moet rijden, en dankzij de arcadespeelstijl bouw je onrealistisch lange combo's op om punten te scoren. Tony Hawk's Pro Skater 5 komt meteen vertrouwd over. Hierdoor voel je tijdens het skaten dat ontwikkelaars Robomodo en Disruptive Games de ziel van de serie hebben behouden.

Desondanks mist de game uit- en afwerking. Het komt meermaals voor dat je niet gedaan krijgt wat je wilt. Soms spring je uit een halfpipe terwijl je je juist af wilde zetten om hoger in de lucht te komen. Tevens grind je vaak over de rand van een zwembad terwijl je net een hand plant wilde maken. De besturing werkt nét niet helemaal naar behoren waardoor het skaten zelf ook niet steeds bevredigend aanvoelt. Al verloopt dit jaar de licentie die Activision heeft, de ontwikkelaars hadden een paar maanden extra tijd kunnen gebruiken om de game af te werken. Tony Hawk's Pro Skater 5 mist een finishing touch en dat merk je voortdurend.

Behalve vrij skaten kun je in elk level ook specifieke missies en opdrachten uitvoeren. Die opdrachten zijn erg creatief. Naast het gebruikelijke punten scoren, heb je excentrieke missies zoals Jumbo-strandballen uit een pool stoten of broodtrommels verzamelen. Levels hebben tien van zulke missies waar je maximaal drie sterren op behaalt, afhankelijk van hoe goed je score of tijd is. Sterren fungeren als ervaringspunten waarmee je in betere stats voor je skater investeert. Behaal je een bepaald aantal sterren in een level, dan speel je de volgende locatie vrij. Die levels zijn dan voor alle personages toegankelijk, en niet alleen voor de skateboarder waarmee je het level ontgrendelde. Wil je dus met een andere skater aan de slag, dan hoef je niet opnieuw toegang tot alle levels te behalen. Dankzij die keuze zit je niet aan een strikt lineaire vooruitgang vast. Je kunt met elke skater op elke beschikbare locatie rondrijden.

Vaak is het pas mogelijk drie sterren te verwerven als je skater een aantal levels hoger ligt. Met dat in het achterhoofd ga je snel naar een volgende missie over, en kom je naar het eerdere level terug als je wat betere stats hebt. Dat opzet zorgt voor meer afwisseling tussen de omgevingen, waardoor de game wat meer leven krijgt.

De weken voor release stonden vooral in het teken van de overvloed aan vermeende bugs die in de game zouden zitten. Skaters zakken door de grond, vallen van hun board na een normale landing, en verliezen hun board na vanaf een halfpipe de lucht in te zijn geschoten. De patch op moment van schrijven lijkt alvast de eerste twee bugs te verhelpen. Het laatste scenario komt echter wel enkele malen voor. Het is storend en het ergste is dat het zo lang duurt voordat je weer op je board staat. Dat is vooral tijdens opdrachten erg vervelend omdat die een tijdslimiet hebben. Drie tot vijf seconden door de lucht zweven kost je wellicht die moeilijk te behalen derde ster.

Een van de laatste toevoegingen aan deze Pro Skater 5 is een nieuwe look. Tegen het principe van de nostalgie van de oude games in, hebben skaters een cel-shaded uiterlijk. Hierdoor lijken ze op matte tekenfilmfiguren. Bovendien missen de omgevingen inhoud en warmte. Het is je vergeven als je denkt dat de game eerder op de PlayStation 2 thuishoort. De graphics voldoen aan de standaarden van deze noch de vorige generatie consoles.

Ondanks de vertrouwde gameplay en controls, is Tony Hawk's Pro Skater 5 een kleurloze game. Robomodo en Disruptive Games leggen de basis maar de aankleding komt nauwelijks verder dan een likje verf. Dankzij de variëteit aan opdrachten biedt elk level iets nieuws, maar de wil om alle sterren te halen verdwijnt snel omdat het skaten onbevredigend is. Ook al kom je wellicht niet zo veel bugs tegen als het internet je heeft doen geloven, Tony Hawk's Pro Skater 5 is een tegenvallende afsluiter van de serie.

Tony Hawk's Pro Skater 5 is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One. Op 10 november komt de game uit voor PlayStation 3 en Xbox 360.