Anno 2205: de toekomst is stressvrij

Hands-on met de menselijke hebzucht.

Volgens Anno 2205-ontwikkelaar Blue Byte bestaan er in de toekomst geen oorlogen meer. Natiestaten zijn in de Global Union opgegaan. De opwarming van de aarde en overbevolking zijn slechts een verre herinnering. Wat in de 23ste eeuw wel overeind blijft, zijn de onstilbare menselijke noden. Geef het volk een rijstplantage en al snel willen ze gourmetvlees. Zorg voor een dagelijkse portie fruitsap en ze jammeren om een verjongingskuur.

De wereldregering begrijpt natuurlijk dat het onmogelijk is om alleen over zo'n ondankbaar en onverzadigbaar wezen te heersen. Bovendien heeft het zijn handen vol met de Maan van de Orbital Watch-rebellen te redden en zo een nieuwe energiecrisis te voorkomen. Gelukkig zijn er nog private megacorporaties die graag de economische taken van de Global Union overnemen, zeker wanneer dat betekent dat ze zelf hun zakken mogen vullen.

In Anno 2205 speel je als een bedrijf dat net zijn ruimtevaartlicentie heeft gekregen. Je race naar de maan begint in de Moderate Zone op Aarde. Om dit gebied efficiënt te ontginnen, heb je natuurlijk arbeiders nodig. Bouw enkele huizen en de onderdanen stromen toe. Dat plebs heeft natuurlijk enkele basisbehoeften zoals rijst en water. Wanneer deze vervuld zijn, trek je meer geschoolde krachten aan. Die helden van de geavanceerde industrie hebben echter heel wat noten op hun zang, waaronder de vraag naar neuroimplantaten. Probleem, want die worden enkel in het koude noorden gemaakt.

Om ervoor te zorgen dat je space race niet stilvalt, moet je dus een vestiging in de Arctic Zone starten. Dat gebied wordt door een gigantische airconditioning kunstmatig onder het vriespunt gehouden. Bewoners hebben dus nood aan warmte. Je slaat hun tenten tussen je industrie op en iedereen zit er knusjes bij. Maar in ruil voor die implantaten willen ze fruitsap uit het zuiden. Tijd om een handelsroute op te starten. Die regel je via de Strategic Map, waar je dankzij een overzichtelijke interface meteen een zicht op de staat van je onderneming krijgt.

anno2205-1

De uitdaging in Anno 2205 zit in het uitbouwen van een hoogtechnologische industrie en tegelijk je werknemers te vriend houden. Dit verloopt allemaal op je eigen tempo, zonder externe druk. Je kunt hierbij gebouwen kosteloos van plaats verwisselen, en je wegennet wordt nooit door verkeersproblemen geplaagd. Daarnaast zijn de natuurrampen uit de vorige editie verdwenen. De toekomst kent weinig stress voor een topondernemer.

Blue Byte gelooft dat de introductie van de Lunar Zone genoeg complexiteit met zich meebrengt om zelfs de meest doorwinterde Anno-speler aan zich te binden. Bovendien blijven de verschillende zones ook constant in beweging, zelfs als je niet in de buurt bent. Hoewel je bijvoorbeeld in het arctische noorden aan het bouwen bent, blijven ze in het zuiden lekker doorgaan met wijn persen.

Tijdslimieten of opdrachten waarin je kunt falen, zijn dan ook niet aan de orde. De ontwikkelaar wil de speler de vrijheid geven om te experimenteren en perfectioneren, zonder dat op de achtergrond een tijdbom tikt.

anno2205-2

Als je toch wat meer explosies in je city builder wilt, zijn er de optionele Crisis Sectors. Samen met je economie groeit je militaire vloot. Die gebruik je om de Orbital Watch tijdens korte RTS-scenario's te lijf te gaan. Verschillende schepen hebben hun eigen vaardigheden en onderweg pik je speciale aanvallen zoals een EMP-granaat op. Wanneer alle vijanden op de zeebodem liggen, krijg je enkele kostbare metalen. Deze gebruik je om je economische gebouwen van uitbreidingsmodules te voorzien. Terrorismebestrijding is dus niet alleen een optioneel tijdverdrijf, maar heeft ook buiten het slagveld een nuttig effect.

In de previewversie blijft de maan nog buiten bereik. Welk effect een derde exotische zone op de typische Anno-formule heeft, is voorlopig dus nog onduidelijk. De eerste indrukken verraden echter de typische vrije en relaxte sfeer waarvoor de serie bekend staat. Zelfs in een wereld gedomineerd door megacorporaties met gigantische raketten.

Anno 2205 is vanaf 3 november 2015 voor pc beschikbaar.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Bruce Vandeweyer

Bruce Vandeweyer

Moraalfilosoof

Begon in de kleuterschool met gamen en is sindsdien nooit gestopt. Ontwikkelde de afgelopen jaren een bijna ongezonde Dark Souls obsessie, waarvan hij vandaag probeert af te kicken door zich toe te leggen op adventure en indie games.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread