De doorbraak van virtual reality gaming komt steeds dichterbij. Dat bevestigde Sony afgelopen weekend nog maar eens door zijn PlayStation VR tijdens Gameforce te tonen. Wij waren erbij en speelden de London Heist-demo.

Die demo begint niet met een blik op een wijds landschap of een indrukwekkend ruimtespektakel, maar duwt meteen een bonkige Brit in je gezicht. Je kijkt rond en krijgt al snel een beklijvend gevoel van de vochtige keldermuren en verblindende tl-lampen. Aanvankelijk zit je grijnzend naar de realistische omgeving te staren, maar al snel eist je onheilspellende vriend de aandacht op.

Hij wil iets weten over een overval. Wanneer hij zijn sigaret in je gezicht uitblaast, kun je het niet helpen om even met je ogen te knipperen. En dan valt de gasbrander in zijn rechterhand op. Hij duwt hem dichterbij en onbewust deins je terug. Een telefoonoproep onderbreekt zijn intimidatiespelletjes. Na een kort gesprek reikt hij je het mobiele toestel aan.

londonheist1

Tijdens het spelen van de demo krijg je twee Move-controllers in je handen. Met hun triggers benvloed je de spelomgeving. Met behulp van de controller neem je de telefoon aan en breng je hem naar je oor. Je hoort een stem van dichtbij kraken en de illusie dat je cht in deze wereld zit, wordt stilaan compleet.

De Move-controllers komen in het tweede deel van de demo helemaal tot hun recht. Je staat achter een chique bureau. Je steekt je handen vooruit en je trekt op een bijna natuurlijke wijze kastjes en lades open. Je zoekt een diamant, maar meteen vind je een pistool en kogels. Dat voorspelt natuurlijk niet veel goeds.

En lade bevindt zich buiten je gezichtsveld en zonder na te denken buig je je lichaam voorover om een beter zicht te krijgen. Je hersenen raken steeds meer overtuigd van de echtheid van de omgeving. Al snel vind je de sleutel om de kluis te openen. Wanneer je de diamant oppakt, gaat het alarm af. Nu barst de hel los.

londonheist2

Uit alle kanten van de kamer stromen gewapende mannen binnen. Je eerste reflex is om je achter het bureau te verbergen. Je gaat door de knien en de kogels vliegen je om de oren. Uit n van de lades neem je met n hand de kogels en herlaad je het pistool door de controller tegen de onderkant van de andere te duwen. Je springt terug recht en lost enkele schoten. Richten is zo simpel als je arm vooruitsteken en de trekker overhalen. Zonder veel moeite zakt de eerste belager met een gat in zijn hoofd op de grond.

Het gebrek aan een HUD betekent echter dat je je schoten moet tellen om te weten hoeveel kogels nog in je pistool zitten. Meer dan ns word je verrast door een lege clip en zoek je paniekerig door de lades naar meer munitie.

Uiteindelijk weet je door enkele welgemikte schoten je vijanden uit te schakelen. De demo zit erop. De Sony-medewerker haalt de PlayStation VR van je hoofd en vraagt "intens h?". Nog half versuft kun je alleen maar volmondig 'ja' knikken.

Nog vragen over de verschillende virtual reality brillen? Klik dan door naar: Virtual Reality - Overzicht van alle VR-brillen.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Bruce Vandeweyer

Bruce Vandeweyer

Moraalfilosoof

Begon in de kleuterschool met gamen en is sindsdien nooit gestopt. Ontwikkelde de afgelopen jaren een bijna ongezonde Dark Souls obsessie, waarvan hij vandaag probeert af te kicken door zich toe te leggen op adventure en indie games.

Meer artikels van Bruce Vandeweyer

Reacties (2)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread

Gerelateerde content