Blood Bowl 2 review

Het gras is groener aan de overkant.

Blood Bowl 2 maakt net geen touchdown door willekeur en nalatigheden, maar zet qua actievolle gameplay een vermakelijke ervaring neer.

De Reikland Reavers zijn tegenwoordig niet meer dan een schim van het verleden. De legendarische Griff Oberwald is verdwenen en het team presteert al wedstrijd na wedstrijd niet meer. De Bloodweiser-trofee is al jaren onbereikbaar. Het stoffige Altdorf Oldbowl-stadion wordt eveneens niet meer bezocht. Toch keert de hoop op winst terug wanneer jij als nieuwe coach wordt aangesteld. Leid jij de Reavers op bloeddorstige wijze naar de overwinning? De fantasievolle Warhammer-wereld smelt samen met American Football in Blood Bowl 2.

Het concept van Blood Bowl 2 komt deels met American Football overeen. Twee teams van elf spelers nemen het tegen elkaar op. Elk team wil zo veel mogelijk touchdowns scoren door de bal naar de eindzone van de tegenstander te brengen. Het team met balbezit wordt ondertussen belaagd door de tackelende tegenstanders. Blood Bowl 2 heeft echter meer weg van Warhammer dan van American Football.

Cover image for YouTube videoBlood Bowl 2 - Kick Off Trailer | PS4

In tegenstelling tot het eerste deel leid je in Blood Bowl 2 je team naar de overwinning door spelers op strategische wijze in een turn-based omgeving te manoeuvreren. Iedere wedstrijd bestaat uit twee helften van acht beurten, waarin je grof geweld inzet om Dwarfs en Orcs een kopje kleiner te maken. Een welgemikte tik, subtiel pootje-gehaak en andere gewelddadige acties vergroten je overwinningskans. Fans bestormen het veld wanneer je de tegenstander uit het veld keilt. Of een van de scheidsrechters deelt enkele klappen aan het andere team uit, omdat je hem wat goudstukken hebt toegestopt. Fair play bestaat niet in het Warhammer-universum. Blood Bowl 2's speerpunt is vooral het goede gebruik van grappige actiescènes, wanneer je creatief denkt.

Gniffelend geniet je van de acties die je met je team uithaalt. Een beurt later kijk je echter gefrustreerd toe, omdat een van je spelers voor de zoveelste keer onderuit gaat. Confrontatie met de tegenstander kan eveneens in blessures of zelfs dood eindigen. De uitkomst wordt bepaald aan de hand van gegooide dobbelstenen en de getoonde percentages op het scherm. Hierdoor bekruipt je af en toe het gevoel dat Blood Bowl 2 een kansspel is. Je kunt soms nog zo tactisch te werk gaan, maar je strategieën slagen alleen wanneer een dobbelsteen op het juiste vlak landt. Een afstraffing komt extra hard aan, omdat de wedstrijden wel een uur kunnen duren.

Maar wanneer het geluk aan je kant staat, geniet je van bloed en spektakel terwijl Bob Bifford en Jim Johnson het spel van commentaar voorzien. Dat blijft echter beperkt tot enkele grappige oneliners, die door de vele herhalingen vermoeiend worden. Blood Bowl 2 laat op visueel vlak ook te wensen over. Spelers hebben veelal dezelfde gezichten, de cheerleaders zijn klonen van elkaar en het publiek bestaat voornamelijk uit dezelfde man met een andere tenue aan. Het knip- en plakwerk komt de immersie niet ten goede.

Dat komt ook door de hoeveelheid beschikbare rassen. Waar je in het eerste deel kiest tussen 23 speelbare rassen, geeft Blood Bowl 2 je de keuze tussen niet meer dan acht verschillende rassen. Je kunt nieuwe rassen kopen, maar het prijskaartje van 7 euro per ras is hoog. Het is pijnlijk om te weten dat Cyanide Studios bewust content achterhoudt. Tevens zijn hierdoor bepaalde rassen gewoonweg beter dan andere. Zo hebben de Orcs zes types spelers, terwijl de demonische Chaos er maar drie hebben. Dat heeft te maken met de sterkte- en zwaktepunten van ieder ras. De Skaven zijn snel, maar beschikken over weinig kracht. Terwijl de Dwarfs zich niet om touchdowns bekommeren voordat de tegenstander bij de EHBO zit. De ontwikkelaar wilt hiermee verschillende speelstijlen stimuleren, maar uiteindelijk zorgt het enkel voor een vreemde balans.

Hoewel de game over een campaign beschikt, ligt de volledige ervaring in de multiplayer modus. De verhaalmodus is namelijk enkel bedoeld als introductie waarin de spelelementen per wedstrijd worden toegelicht. De Reikland Reavers naar de overwinning helpen, is een prettige leerschool. Het geeft echter veel meer voldoening wanneer je met je eigen gecreëerde team naar de top klimt. Door multiplayer-wedstrijden te spelen neemt de kracht van je spelers toe. Vervolgens verkoop je ze op de online transfer markt. Met je verworven kapitaal koop je dan weer betere spelers om zo je ultieme team te creëeren.

Het managen van je team is verslavend en door de online marktplaats ook nog eens een waar genot. Je spelers speciale manoeuvres op het speelveld zien uithalen, is de kers op de taart. Omdat een wedstrijd door de dobbelstenen af en toe meer weg heeft van een kansspel moet de bloedige sport het uiteindelijk vooral hebben van zijn gewelddadige actiescènes. Blood Bowl 2 maakt net geen touchdown.

Blood Bowl 2 is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Blood Bowl 2

PS4, Xbox One, PC