Nova-111 review

Positivisme.

Nova-111 is een geslaagd experiment dat turn-based en real-time gameplay tot een unieke, maar erg korte en simpele puzzelgame combineert.

Een mislukt experiment zet het turn-based universum van Nova-111 op zijn kop. Wetenschappers worden alle kanten uit geslingerd en voor het eerst met hun ontdekking van lineaire tijd geconfronteerd. Het is aan jou om samen met de absurde Dr. Science de reddingsactie stapje voor stapje te plannen. Spring in je oranje ruimte-koelbox en baan je systematisch een weg langs kleurrijke werelden en pratende Schrödinger-katten.

Ontwikkelaar Funktronic Labs combineert in deze puzzelgame turn-based acties met real-time gevaren. Brokstukken vallen in één beweging naar beneden terwijl jij ze ontwijkt door van vakje naar vakje te bewegen. Een balkje boven het hoofd van een vijand geeft aan hoeveel tijd je nog hebt om een stap opzij te zetten. De combinatie van tegenstanders die hun beurt afwachten en gevaren die dringend je aandacht vereisen, levert een unieke spelervaring. Je wordt uitgedaagd om goed te plannen, maar tegelijk gedwongen om vaart achter je keuzes te zetten. Het resultaat is een turn-based game met een tempo dat nooit stilvalt.

Die constante voorwaartse beweging vind je ook in de hoge frequentie waarmee Nova-111 nieuwe vaardigheden en vijanden introduceert. Bijna elke level brengt iets nieuws. De ene keer een teleportatieapparaat, de andere keer een slijmspoor waar je niet te lang op mag blijven stilstaan. Niet alles is origineel en de ontwikkelaar leent klassieke elementen uit andere puzzelgames. Denk maar aan schakelaars die deuren openen of laserstralen die je moet blokkeren. Het geheel is een verzameling puzzels met unieke uitdagingen, maar te vaak voorspelbare oplossingen. Ondanks de constante introductie van nieuwe spelelementen verveel je je geen moment, maar toch blijven de puzzels te simplistisch. Wanneer je na een viertal uren spelen het einde bereikt, blijf je qua uitdaging dan ook op je honger zitten.

Door de simpele puzzels en een gebrek aan checkpoints is het herspelen van een level dan ook een vervelende klus. Een fout te veel betekent dat je het level helemaal opnieuw moet beginnen. Voor een game die zijn kracht put uit het onbekende dat steeds om de hoek schuilt, is dit gebrek aan checkpoints een irritant oponthoud. Hetzelfde geldt voor de herspeelbaarheid: buiten de online leaderboards is er geen enkele reden om oude werelden nogmaals te verkennen.

Buiten dan misschien om de wetenschappers met hun grappige oneliners te verzamelen. Wetenschappers zijn blijkbaar ook maar mensen, al hebben ze wel vreemde obsessies met hun moeders en rotstuinen. De mooi weergegeven cartoonwereld krijgt dankzij dit droog, bijna Brits gevoel voor humor extra pit en een uniek karakter.

En 'uniek' is het beste woord om Nova-111 te omschrijven. Aan de oppervlakte lijkt het een clichématige turn-based puzzelgame, maar de combinatie met de real-time spelelementen geeft de game zijn eigen identiteit. De korte speelduur, gebrek aan uitdaging en kleine frustraties eisen hun tol. Maar eigen inspiratie en slim leentjebuur spelen, maken van Nova-111 een geslaagd experiment.

Nova-111 is nu verkrijgbaar voor pc, Mac, PlayStation 4, Xbox One en Wii U.