Disney Infinity 3.0 review

Met de Star Wars-sfeer Sith het goed, maar de performance loopt Force achter.

Hoewel Disney Infinity 3.0 de Star Wars-licentie goed gebruikt, verloopt de performance stroef op de vorige generatie consoles.

Geonosis. De Clone Wars. John Williams' iconische muziek. Het gezoem van je lightsaber. Obi-Wan Kenobi en Yoda aan je zijde. Het is onmiskenbaar voor de Star Wars-fan: je bevindt je in een galaxy far, far away. Gedurende de gehele verhaalmodus vangt de game het authentieke Star Wars-gevoel. Dit is de kracht van Disney Infinity 3.0.

Net als andere toys-to-life games maakt Disney Infinity 3.0 gebruik van fysieke figuurtjes en playsets. Een Starters Pack bevat de Twilight of the Republic playset en de figuren van Anakin Skywalker en Ashoka Tano. Deze plaats je op de Infinity Base om met ze te spelen. Knap is daarbij dat je de in-game persoonlijkheid van de figuren terug ziet in hun ontwerp. Zo kijkt Anakin vastberaden en staat hij in een verdedigende houding terwijl Ahsoka meer ontspannen staat met twee groene lightsabers achter haar. Dit maakt de poppetjes tevens leuk om te verzamelen en tentoon te stellen.

Lees in ons complete Disney Infinity 3.0 overzicht over onder andere de verschillende playsets en figuren die verkrijgbaar zijn.

Cover image for YouTube video

Naast Geonosis bezoek je achtereenvolgens Coruscant, Tatooine en Naboo. De locaties zijn erg levendig. Waar Disney Infinity 2.0 een levenloos New York bood, bruist deze opvolger. Dankzij de aankleding, soundtrack en rijkelijk rondlopende Star Wars-aliens straalt elke locatie de sfeer uit die je kent uit de films. De game bootst ook beroemde scènes na zoals het gevecht met Darth Maul, inclusief Duel of the Fates als achtergrondmuziek. Disney Infinity 3.0 biedt Star Wars-liefhebbers veel fanservice en de vier uur durende verhaalmodus vliegt daardoor voorbij.

Met een flink aantal extra missies breid je je speeltijd uit. Deze zijn niet moeilijk en nemen daardoor ook weinig tijd in beslag. Op Tatooine breng je bijvoorbeeld een bantha terug naar zijn eigenaar. Op de plattegrond zie je de locatie van de bantha aangegeven, en binnen drie minuten ga je heen en terug en ben je ervaringspunten rijker. Door het voltooien van de missies bezoek je gebieden die je anders niet ziet. Het zet net dat beetje extra sfeer neer, temeer als Aayla Secura je de missie geeft of je de Mos Eisley Cantina Theme uit een gebouw hoort.

Dat Disney Infinity 3.0 de Star Wars-sfeer heeft gevangen, is wel duidelijk. Deze aanpak zie je ook terug in de lightsaber-gevechten, die ontwikkeld zijn door Ninja Theory, de ontwikkelaar van DmC: Devil May Cry en Enslaved: Odyssey to the West. Lightsabers bewegen vloeiend en je voelt je machtig wanneer je talloze battle droids verslaat.

Combo's die schilden doorbreken activeer je door de aanvalsknop pas in te drukken wanneer je lightsaber oplicht. Het is een simpel systeem maar omdat je redelijk lang wacht tot je lightsaber oplicht, onderbreken andere vijanden je vaak. Echte problemen veroorzaakt het niet, maar gevechten duren soms wel onnodig lang. De choreografie oogt echter altijd elegant en sierlijk. Precies zoals het hoort bij het coolste fictieve wapen ooit.

Waar de lightsaber-combo's af en toe niet fijn werken, is de podrace een regelrechte hel om te besturen. Deze verplichte race moet je ook nog eens winnen om verder te komen. Tot overmaat van ramp liep mijn PlayStation 3 vast met nog een paar meter te gaan tot mijn winnende race. Dit doet afbreuk aan de ervaring want de daarvoor zo aanwezige immersie verdwijnt direct.

Spelend op de PlayStation 3 blijkt 'Play Without Limits' wel vaker een ongelukkige slogan, want de hardwarelimieten zijn meermaals pijnlijk duidelijk. Denk aan lange laadtijden, flinke framedrops tijdens hectische gevechten en trophies die niet worden ontgrendeld wanneer je ze wel hebt gehaald. Of de oorzaak de gelimiteerde hardware is, of een game die niet geoptimaliseerd is voor de oude consoles: de game loopt allesbehalve soepel op de PlayStation 3.

De Toy Box en My INterior zitten ook nog steeds in de game. Deze modi zijn nauwelijks veranderd en net als in de voorganger bouw je gemakkelijk een leuk level of huisje. De Toy Box is uitgebreid met enkele handige functies. Met de Race Track Generator plaats je bijvoorbeeld punten door je level. Zodra je tevreden bent met de route, legt de game je racebaan over deze punten. Zo verlies je weinig tijd aan monotone handelingen en kun je erg productief te werk gaan.

De nieuwe Toy Box Hub verbindt de Toy Box en INterior-modi met onder andere race- en platform-tutorials. Via portalen bezoek je tutorials die op speelse manier werken. Zo leer je bijvoorbeeld bouwen door bruggen te plaatsen voor C-3PO die R2-D2 zoekt. Deze tutorials houden het kort, waardoor ze effectief werken.

Disney Infinity 3.0 zet dankzij de herkenbare locaties, muziek en personages een ijzersterke Star Wars-sfeer neer. Op de PlayStation 3 haalt de zwakke performance de algehele ervaring ietwat onderuit. Dat is dan ook meteen het voornaamste minpunt aan deze versie van de game. Er is in Disney Infinity 3.0 veel te beleven voor de Star Wars-fan, maar enkel als je je niet stoort aan framedrops en laadschermen op de vorige generatie spelcomputers.

Disney Infinity 3.0 is nu verkrijgbaar op de PlayStation 3, PlayStation 4, Wii U, Xbox 360, Xbox One en op Android en iOS.

Awaiting cover image

Disney Infinity 3.0: Play Without Limits