Hitman geeft je alle touwtjes in handen

Als blikken konden doden.

Over Hitman: Absolution zijn de meningen verdeeld en daardoor moet Io-Interactive alle zeilen bijzetten om een ijzersterk vervolg neer te zetten. Tijdens de E3-onthulling van Hitman verbaast de studio vriend en vijand door aan te kondigen dat de game in segmenten op de markt komt. Een gedurfde strategie en het is maar de vraag of dit goed uit pakt.

Toch is Io-Interactive zeker van zijn zaak. "We bouwen op deze manier een groeiende en dynamische wereld," vertelt de ontwikkelaar. Dit betekent dat vanaf 8 december een deel van de game speelbaar is. Vervolgens komen in de loop van 2016 meerdere locaties en missies uit om het verhaal af te ronden. "Ons primaire doel is om spelers constant bezig te houden. Tussendoor creëren we eenmalige evenementen." Hierbij moet je denken aan tijdelijke contracten, waarbij je 48 uur de tijd hebt om een doelwit om te leggen. Na die 48 uur verdwijnt het doelwit en mislukt je opdracht.

Tijdens de Gamescom-demo krijgt Agent 47 de opdracht om de fashionisto Viktor Novikov om te leggen. Een modeshow in Parijs is het strijdtoneel. De antiheld probeert eerst via een zij-ingang naar binnen te komen, maar wordt hardhandig door de beveiliging tegengehouden. Eventjes is er een verandering in Agent 47's houding te zien. Met de eventuele consequenties in zijn achterhoofd lijkt de hoofdingang de betere keuze.

Eenmaal binnen scan je met het 'Instinct'-mechaniek de omgeving om de belangrijkste ruimtes in kaart te brengen. De hoeveelheid aanwezige mensen springt daarbij in het oog. Met Hitman: Absolution bewees Io-Interactive al goed gevulde locaties te creëren, maar met deze game gaat de studio een stap verder. De omgevingen zijn eveneens groter en sfeervoller. In elk hoekje en gaatje bevindt zich een attribuut dat je hardhandig in kunt zetten. Het is dan ook verstandig om de verscheidene locaties die Hitman aandoet grondig te doorzoeken.

Agent 47's belangrijkste wapen is nog altijd de mogelijkheid om zich te vermommen. 47 kiest er dan ook voor om snel een kijkje in de personeelsruimtes te nemen. Iemand van de technische crew wordt het eerste doelwit. In verscheidene demonstraties is te zien hoe de koelbloedige huurmoordenaar de man van kant maakt. Wederom beschik je over een breed scala aan wapens. Met uiterste precisie maak je gebruik van bijlen, katana's, pijptangen en je vertrouwde schietijzers. Elk doelwit is op een andere manier te benaderen. Je hebt de volledige keuzevrijheid om te spelen zoals je zelf wilt.

Na het jatten van de outfit vervolgt 47 zijn weg. Ruimtes die voorheen verboden gebied waren, zijn nu zonder problemen te betreden. In het vorige deel herkennen NPC's je wanneer je hetzelfde kloffie aan hebt. Door 47's hoofd laag te houden kun je dat vermijden, maar doeltreffend is dat zeker niet. Vooral de beruchte missie in de bibliotheek waar je politieagenten moet ontwijken, levert vervelende momenten op. Ontwikkelaar Io-Interactive erkent het probleem en zorgt ervoor dat je in de nieuwe Hitman zonder kleerscheuren kunt doorlopen.

Dit betekent overigens niet dat Hitman makkelijker is geworden. Beveiligers ruiken nog altijd onraad wanneer je als een onbekende kelner op ze af loopt. Met de karakteristieke Silverballers op zak val je tijdens het fouilleren ongetwijfeld door de mand. Wat volgt is een hersenkrakend moment, waarin je je best moet doen om het wapen te verstoppen. In de demo verstopt 47 zijn wapens in een kist groenten, die even later door andere kelners naar de tweede verdieping wordt gebracht. Keer op keer word je door de game op de proef gesteld om op creatieve wijze verder te komen.

-hitman-agent47

Zo is eveneens te zien hoe Agent 47 in een zolderruimte stilletjes naar een bewaker sluipt en hem met een ferme tik op de neus overmeestert. Doordat je gebruik maakt van geruisloze technieken worden de andere vijanden niet op de hoogte gebracht. Om ze toch op een verkeerd spoor te zetten, saboteert 47 een schakelkast zodat de ruimte in duisternis wordt gehuld. Verontwaardigd gaat één van de overgebleven beveiligers op onderzoek uit, maar daar komt moord en doodslag van.

Als je het doen en laten van je hoofddoelwit hebt uitgedokterd, komt het moment suprême. In de slotakte bewijs je dat je heer en meester bent in het geruisloos afronden van je opdracht. In de gameplaydemo is te zien hoe Viktor Novikov op verschillende manieren aan zijn einde komt. Met een welgemikte kogel uit een scherpschuttersgeweer, een vallende kroonluchter, een zwiep van een bijl en een vergiftigd drankje is te zien hoe Novikov zijn laatste adem uitblaast.

Dat is dan ook de kracht van de Hitman-reeks. Dé juiste aanpak bestaat niet. Hitman doet er alles aan om je creativiteit te kanaliseren door je verschillende soorten gereedschap aan te reiken. De keuzevrijheid die je daarmee krijgt, doet verlangen naar december. De hamvraag is alleen of het uitbrengen van episodische content voor de Hitman-serie de juiste strategie is. Eén ding is in ieder geval zeker: met huurmoordenaar Agent 47 moord je zoals nooit tevoren.

Hitman komt op 8 december uit voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Lees in onze Hitman preview alles wat we over de game weten.

Meer over Hitman weten? Raadpleeg dan snel onze Hitman walkthrough.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Marcel de Jong

Marcel de Jong

Avonturier

Marcel maakt zich helemaal druk om dingen die er niet toe doen. Hij droomt nog dagelijks over een bestaan als avonturier, maar beklimt alleen de pen. Het liefste wil hij van alles weten over motorolie, media en de andere kant van de wereld.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread