Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Rise of the Tomb Raider drijft Lara Croft tot het uiterste

From Russia with love.

Met Rise of the Tomb Raider zetten Crystal Dynamics en Lara Croft de reis verder die ze in 2013 begonnen zijn. De bad-ass heldin draait al sinds 1996 mee in de gamesindustrie, maar de laatste Tomb Raider was een poging om de serie nieuw leven in te blazen. Nu moet het de reeks gaande houden.

In 2013 komt een jonge Lara Croft op het mysterieuze eiland Yamatai terecht. Haar strijd om te overleven temidden vijandelijk gezinde cultusleden evolueert al snel naar het tegenhouden van een complot om een ondode zonnekoningin terug tot leven te wekken.

De bovennatuurlijke gebeurtenissen op het eiland worden echter in de doofpot gestopt door Trinity, een organisatie die ook geïnteresseerd is in alles wat niet door de wetenschap kan verklaard worden. Lara wil bewijzen dat ze niet gek is en gaat een nieuwe mythe achterna, op zoek naar een mysterieuze stad in Siberië. In Kitehz wil de heldin meer te weten komen over het nalatenschap van de Grootvorst van Vladimir, die het geheim tot onsterfelijkheid zou ontdekt hebben.

Bekijk op YouTube

In het koude en onherbergzame Siberië moet Lara de survival skills die ze op Yamatai geleerd heeft van onder het stof halen. Net zoals in de vorige Tomb Raider kan je op zoek naar upgrades voor je materiaal. Je jaagt bijvoorbeeld op wolven om hun huiden te stropen en daarmee een dikke winterjas te maken voor jezelf. Alle materialen die je nu kan vinden hebben een specifiek nut, de 'salvage' waarmee Lara in de vorige game haar wapens vervaardigde is verdwenen.

Om in de kou te overleven moet je met Lara op zoek naar hout om een kampvuur gaande te houden en zo je base camp in te richten. Het is belangrijk om een goede schuilplaats te hebben, want het weer in Siberië kan plots omslaan van oncomfortabel naar levensbedreigend. Indien je niet op tijd beschutting vindt, bestaat de kans dat Lara de avond niet overleeft.

Tijdens het zoeken naar bescherming tegen de kou, stuit je af en toe op verborgen tombes. Op Yamatai kon Lara al op enkele momenten haar titel van Tomb Raider alle eer aandoen en door claustrofobische ruimtes en majestueuze ondergrondse hallen sluipen, op zoek naar een schat. Het leeghalen van zo'n tombes was echter maar een klein deel van de game, terwijl de titel er nog altijd nadrukkelijk naar verwijst. Daarom wil Crystal Dynamics de tombes in Siberië groter, indrukwekkender en vooral talrijker maken. Je moet ook meer nadenken om alle onderaardse puzzels op te lossen en zo het einde te bereiken.

Naast het leegroven van tombes is Lara ook nog steeds een wapenvirtuoos. Haar wapen bij uitstek is opnieuw de boog, waarvan ze deze keer verschillende modellen kan vinden en gebruiken. Ze beschikt ook over een pistool en haar trouwe klimbijl, om muren te bestijgen en vijandelijke hoofden open te splijten. Je kan ook andere wapens improviseren om jezelf een beentje voor te geven, zoals een explosief dat je in vijandelijke kampvuren kan gooien om de rondzittenden uit te schakelen.

Lara heeft weinig genade met haar tegenstanders. Wanneer je een vijandelijke soldaat wil uitschakelen zorgt ze ervoor dat het bloed goed vloeit. Met haar bijl en andere wapens maakt ze gebruik van brutale finishing moves. Je krijgt in Rise of the Tomb Raider meer opties om je stilletjes doorheen de wildernis te bewegen en om gevechten te vermijden. Je kan vijanden verwarren door in bomen te klimmen of een zelfgemaakte gifpijl voor hun voeten te schieten. Lara kan deze keer ook zwemmen, waardoor je nog meer bewegingsopties krijgt.

Net zoals in de reboot uit 2013 neemt Crystal Dynamics je af en toe de controle uit handen om Lara in een gevaarlijke situatie te storten. Enkel door op tijd de corresponderende knoppen van het quick-time event in te drukken kan je Lara haar reis voortzetten. Met deze quick-time events will Crystal Dynamics je een zekere maat van inbreng geven tijdens spectaculaire actiescenes.

Lara heeft al veel geleerd sinds de Tomb Raider-serie in 2013 in een nieuw jasje werd gestopt. Met dit tweede deel wil Crystal Dynamics nu bewijzen dat de studio met haar is meegegroeid, door nog meer in te zetten op Lara als survivor in de wildernis. Kan ze dit avontuur overleven? Tomb Raider komt uit op 13 november voor de Xbox 360 en Xbox One. De pc-versie lanceert begin 2016 en de PlayStation 4-versie volgt op het einde van dat jaar.

Read this next