Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

LEGO Marvel's Avengers geeft tien jaar oude formule superkracht

Never change a winning team.

Als er één licentie goed bij de formule van TT Games' LEGO-games past, dan is het wel die van Marvel Comics. Dat maakt LEGO Marvel Super Heroes nog altijd tot de beste LEGO-game tot nu toe en het aankomende LEGO Marvel's Avengers is dan ook een no-brainer. Waar je inmiddels best sceptisch mag zijn over de zoveelste LEGO-game, wordt tijdens een presentatie en hands-on sessie op Gamescom alvast duidelijk dat de ontwikkelaar vastbesloten is zijn kunst nog verder te perfectioneren.

LEGO Marvel's Avengers is niet zo'n groot risico als LEGO Dimensions, want de game lijkt juist in veel gevallen precies op de LEGO-games zoals ze al tien jaar worden gemaakt. Er zijn grote hub-werelden, waar je met je vrijgespeelde personages missies en mini-games opzoekt om andere spelfiguren te vinden. Iedere superheld en elke schurk heeft eigen vaardigheden, die je nodig hebt om omgevingspuzzels op te lossen.

Wanneer je LEGO Marvel Super Heroes al hebt gespeeld, komen er een paar je direct bekend voor. Zo schiet je met Hawkeye explosieve pijlen af om doorgangen te creëren of gebruik je het schild van Captain America om schakelaars op afstand te bereiken.

Bekijk op YouTube

TT Games belooft dat alle oude personages ook nieuwe aanvallen en trucjes hebben gekregen, zodat je toch weer voor verrassingen komt te staan. Daarnaast zijn er sowieso 100 nieuwe Marvel-personages, die je nog nooit eerder in een game gezien hebt. De studio wil van deze titel dan ook 'het ultieme Avengers-pakket' maken. Je speelt zodoende niet alleen de gebeurtenissen uit de eerste Avengers-film en Age of Ultron na, maar ook de comics zelf zijn een belangrijke inspiratiebron. Zo kun je bijvoorbeeld ook als vrouwelijke Thor spelen. Daar waar het witte doek nog achterloopt op de nieuwste ontwikkelingen in stripboekenland, zit deze game er bovenop.

De LEGO-formule past zo goed bij de Marvel-helden omdat een groot deel van de game draait om het vinden en vrijspelen van alle characters. De beloning zit hem dan in het feit dat je wilt weten met wat voor krachten je nu weer kunt spelen. Dat zorgde ervoor dat het voorgaande LEGO Jurassic World met zijn saaie, inwisselbare personages juist snel zijn aantrekkingskracht verloor.

Het Marvel-universum is juist een onuitputtelijke bron van inspiratie, waar TT Games ook veel liefde voor het bronmateriaal in kwijt kan. Op Gamescom wordt verteld dat het team 'de personages tot leven wil brengen' en dat zie je onder andere al terug in de fijn afgestelde animaties. Zo wordt ieder pak van Iron Man op een andere manier aangetrokken. Bij één van de outfits komen stukken van het pak naar Tony Stark toe gevlogen en klampen ze zich zo hard aan hem vast, dat hij bijna ondersteboven wordt gesmeten. Net zo komisch als in Iron Man 3.

Toch beseft het team dat er inmiddels meer en beter verwacht wordt van een nieuwe LEGO-game, want de reeks kan op sommige plekken best een frisse wind gebruiken. Dat zie je onder andere terug in het verbeterde personagekeuzescherm, dat eindelijk overzichtelijker is gemaakt. Je hoeft niet langer meer te wachten tot de outfit die je wilt aantrekken uit zichzelf voorbij komt. Wil je een andere Iron Man, dan kun je een personagewiel openen waarin je met de analoge stick zelf een pak kunt selecteren.

Of dit ook voor andere helden geldt, wordt tijdens de Gamescom-sessie niet helemaal duidelijk. Wel lijken de makers nu door te hebben dat zoveel speelbare characters een betere selectie-interface nodig hebben. De eerste stappen zijn daarvoor alvast gezet.

Helemaal nieuw zijn Team Attacks. Wanneer bepaalde helden bij elkaar in de buurt staan, kunnen ze samen een allesverwoestende aanval uitvoeren die er erg badass uitziet. In de demo wordt dat gedaan met Black Widow en Iron Man, die rug tegen rug al schietend de aankomende vijanden verslaan in een stijlvol slowmotion-effect.

De aantrekkingskracht van het Avengers-universum zit hem vooral in hoe de uiteenlopende characters hun krachten bundelen en samenwerken. De nieuwe teamaanvallen zijn daar een antwoord op en zijn daarbij extra bevredigend wanneer je met iemand anders samen speelt.

Ook in deze LEGO-game ontbreekt splitscreen co-op niet en op het juiste moment zo'n speciale aanval activeren, lokt al snel een spontane high five uit. Deze aanvallen zijn uit te voeren wanneer je meter voor speciale moves helemaal is opgeladen, wat overigens ook nieuw is in de LEGO-games. De meter stijgt door het verslaan van vijanden en loopt juist weer terug wanneer je wordt geraakt. Zo'n sterke aanval uitvoeren is dan ook een extra beloning voor wie goed zijn best doet.

Je kunt LEGO Marvel's Avengers op twee manieren tegemoet zien, wanneer de game begin 2016 lanceert op vrijwel ieder recent platform. Als wéér een LEGO-game zoals je er al zoveel hebt gespeeld en waar je nu wel eens klaar mee bent, of juist als het werk van een studio dat telkens beter weet waar het mee bezig is. 'Never change a winning team' is het devies, zeker wanneer je team bestaat uit Marvel-superhelden.

LEGO Marvel's Avengers is vanaf 29 januari 2016 verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Wii U, Xbox 360, Xbox One, Nintendo 3DS en PlayStation Vita.

Read this next