God of War 3 Remastered review

Tijdloze vendetta.

Sony maakt het zich in deze remaster er wat gemakkelijk vanaf, maar Kratos' slachtspektakel blijft na al die jaren fier overeind.

Dat Kratos nogal last van een ochtendhumeur heeft, is een behoorlijk understatement. De Spartaanse krijger laat op menig PlayStation-platform een spoor van vernieling achter. Goden, monsters en zelfs onschuldige stervelingen hebben allemaal met zijn Blades of Chaos kennisgemaakt. Om tien jaar hak- en slachtwerk te vieren, trakteert Sony daarom zowel nieuwkomers als veteranen in de serie op God of War 3 Remastered.

Dat trakteren moet je overigens niet al te letterlijk nemen. Er hangt namelijk een relatief stevig prijskaartje aan de game. In de 'next-gen' Grand Theft Auto 5 bekijk je de omgeving vanuit eerstepersoonsperspectief, terwijl DmC: Devil May Cry Definitive Edition door diverse modi vooral uitdagender is gemaakt. Dat zijn mooie extraatjes die de prijs van een remaster enigszins rechtvaardigen. Maar in God of War 3 Remastered krijg je naast de karige Photo Mode voor screenshots geen extra content. Zeker met het gegeven dat je alleen het derde deel van de serie krijgt, is dat weinig waar voor je geld.

Dat neemt echter niet weg dat de game op zichzelf een heerlijke hack-and-slasher is. Het derde deel trapt af waar God of War 2 met een cliffhanger is geëindigd. Je wordt direct voor de leeuwen gegooid op de titaan Gaia. Terwijl de reusachtige, levende boom de berg Olympus beklimt, hak je op zijn stronk de eerste hordes vijanden in mootjes. Niet veel later krijg je het aan de stok met een reusachtig zeemonster en probeert ook nog eens Poseidon je op zijn drietand te spiesen. Welkom bij de introductieles Griekse mythologie.

Cover image for YouTube videoGod of War III Remastered - Launch Trailer | PS4

Het overdonderende begin is voor de liefhebbers een feest van herkenning, maar iets meer achtergrond over het verhaal zou voor nieuwe spelers niet misstaan. Kratos' vendetta tegen Zeus komt immers ergens vandaan. Sterker nog, er zijn zes andere God of War-games die zich in de chronologie van de serie voor dit slotstuk afspelen. Zonder die achtergrondkennis komt de protagonist nogal rancuneus en wantrouwend over. Het artistieke filmpje in het hoofdmenu toont enigszins de bloederige voorgeschiedenis van het verhaal, maar is te summier om echt diepgang daaraan te geven.

Dat neemt niet weg dat de vele intriges in de Griekse mythologie een uitstekende inspiratiebron voor Kratos' door wrok doordrongen moordexpeditie bieden. Combo's waarbij je met je zwaaiende zwaarden de koppen van centaurs, cyclopen en harpijen als rijpe radijsjes uiteen laat spatten. Of een schijnbaar eindeloos baasgevecht met de Griekse god van de onderwereld, Hades. En tussendoor verricht je wat lichte platform- en puzzeldiensten in tempels en labyrinten. God of War is een hack-and-slasher pur sang, maar wel één met een eigen twist op het genre.

Om die orgie van geweld vloeiend op je beeldscherm te toveren, is de framerate omhoog gekrikt. Daar waar de PlayStation 3-versie tussen de dertig en veertig frames per seconde schommelt, blijft de framerate op de PlayStation 4 zelfs in het heetst van de strijd stabiel op zestig beelden per seconde steken. Wat maakt het uit? Het verschil tussen een succesvolle en desastreuze block, om maar eens te beginnen. In hack-and-slashers telt namelijk elke fractie van een seconde. De stabiele framerate in God of War 3 Remastered zorgt voor soepelere gameplay en is dan ook zeer welkom.

Ook deze remaster krijgt de gebruikelijke audiovisuele poetsbeurt. Vooral Kratos zelf komt op de PlayStation 4 meer tot leven. Dansende vlammen van fakkels reflecteren in zijn gouden galerus, terwijl zijn lijkwitte godenlichaam meer details vertoont. Ook de omgeving ziet er een stuk minder vaal uit. Het is het glossy HD-effect dat je in meer remasters ziet. Revolutionair is het allemaal niet, maar dat zegt ook weer over hoe hoog de grafische lat op de PlayStation 3 al was gelegd.

God of War 3 Remastered komt vijf jaar na de originele versie, maar heeft de tand des tijds doorstaan. Zeker met een hogere framerate komt Kratos' toorn meer dan ooit tot zijn recht. Het gebrek aan uitleg over Kratos' voorgeschiedenis en extra content is echter wel een smet op de game. Een gemiste kans van Sony om zowel beginners als oudgedienden in de serie triomfantelijk voor zich te winnen. Het biedt je echter toch acht tot tien uur hersenloos hack-and-slash-spektakel, waarbij je je geen seconde verveelt.

God of War 3 Remastered is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4.