Luckslinger review

Kogels brengen geluk.

Luckslinger presenteert een origineel gameplayelement, maar is bijwijlen onverbiddelijk en stelt je geduld op de proef.

Je wandelt door een verdorde woestenij terwijl de zon genadeloos op je neerschijnt. Vandaag voel je jezelf wel een geluksvogel. Wanneer je een bandiet tegenkomt, trek je je pistool en vuur je meedogenloos zes keer in zijn richting. De kogel die hij zelf afschiet, wijkt scherp naar boven af terwijl hij je nadert. De bandiet valt dramatisch neer. Je verzamelt z'n centen, steekt een sigaar op en gaat verder. Jou overkomt vandaag niks... momenteel toch.

In Luckslinger is zo'n vlekkeloos gevecht een kwestie van geluk. Geluk verzamel en gebruik je om pijnlijke situaties te vermijden, duels te winnen of gewoon je avontuurlijke tocht te vergemakkelijken. De Nederlandse ontwikkelaar Duckbridge wil met dat element de gameplay danig beïnvloeden. Omgevingen blijven evenmin onbewogen: windmolens of watertorens storten in precies wanneer jij daar langskomt. Of net niet. Daarbij kun je altijd rekenen op je trouwe metgezel: een eend, die voor zijn daden eveneens van het geluk afhankelijk is.

Gelukspunten verzamel je eenvoudigweg door grote vijanden zoals boeven of kleine zoals vervaarlijk rollende gordeldieren te doden. Hoe meer punten je hebt, hoe meer lastige situaties je effectief vermijdt. Zo kom je met 'pech' op steeds dezelfde plek een agressieve boer tegen. Heb je geluk, dan kijkt die boer in zijn huisje gewoon uit het raam. Bepaalde plekken worden op die manier wel voorspelbaar, maar het blijft uitkijken voor nieuwe verrassingen.

Je weet wel al gauw wat je van je eend kunt verwachten. Als je geluk hebt, dan vliegt hij een vijand tegemoet om hem het zicht te belemmeren. Daardoor houdt hij zijn pistool op zak en heb jij vrij spel om hem neer te maaien. Je gevleugelde vriend haalt ook je mes terug als je dat naar een bandiet of per ongeluk in een afgrond hebt geworpen, en pikt levenspunten voor je op zodat je je in eerste instantie op rondvliegende kogels kunt concentreren. Het gelukselement is een originele toevoeging die de gameplay veel variatie bezorgt.

In ieder geval zijn de gelukspunten broodnodig, want Luckslinger is een moeilijke game. Je kunt zes keer achter elkaar schieten, maar herladen doe je manueel - zoals het een echte revolverheld betaamt. En hoe meer kogels je verschoten hebt, hoe langer je moet herladen. Je komt verschillende bandieten tegen van wie de kogels aan variërende snelheden vliegen, dus moet je telkens je ontwijkende sprong anders timen. Je kunt ook een koprol maken, maar niet vanuit stilstand, dus moet je eerst in de richting van de kogel bewegen. Daarnaast heb je slechts drie levenspunten die al te snel opraken. En haal je vinger tijdig van de richtingstoetsen, want Luckslinger is deels een verraderlijke platformgame.

Reeds van bij het begin biedt Luckslinger je intense gameplay. Als je dat tempo niet aankunt of bij dergelijke games snel nerveus wordt, dan ga je vaak dood. Heel vaak. Je vindt weliswaar checkpoints in de game, maar die lossen je problemen niet op. Ze zijn namelijk schaars en je mag slechts driemaal naar een checkpoint terugkeren. Na de derde keer moet je het level opnieuw beginnen. De prijs die je betaalt voor het sterven is dus erg hoog. Ben je ongeduldig, dan riskeer je het einde van de game nooit te zien omdat je constant hetzelfde level speelt en je voortgang op telkens dezelfde punten doodloopt.

Hoewel Luckslinger daardoor frustrerend kan zijn, creëert de 2D-sidescroller in pure pixel art met weinig middelen toch veel sfeer. Zo heeft het hoofdpersonage veel gemeen met Clint Eastwood in The Good, The Bad and The Ugly. Die hoed, sigaar en poncho maken het echt af. De geremixte hiphopmuziek vat geslaagd het westernsfeertje, en bovendien geraak je door de beat enigszins in een flow. Als je dan midden in een vuurgevecht tussen het kogels ontwijken door eventjes droog je pistool herlaadt, waan je je een coole cowboy.

Luckslinger slaagt erin een origineel element aan een bescheiden pixel art-game toe te voegen. De gelukspunten brengen variatie in de gameplay en zijn in feite de motor van de game. Dat alles kadert in een heerlijk droge westernsfeer. De hoge moeilijkheidsgraad is echter onverbiddelijk en door te weinig checkpoints wordt je voortgang te vaak bedreigd. Om echt in Luckslinger te slagen, heb je net dat tikkeltje meer geluk in je eigen skills nodig.

Luckslinger is vanaf 16 juli verkrijgbaar voor de pc en Mac.

Luckslinger

PC, Mac