Tales from the Borderlands - Catch a Ride review

Pitsstop.

Catch a Ride haalt het niveau van de vorige twee afleveringen niet, maar biedt nog altijd kwaliteitsvolle humor en karakterontwikkeling.

Het is alweer van maart geleden dat wannabe Vault Hunters Fiona en Rhys hun opwachting maakten in de vorige Tales from the Borderlands. Deze week zijn ze echter terug in de derde aflevering, "Catch a Ride".

Fiona en Rhys bevinden zich aan het einde van de vorige aflevering in een benarde situatie. Ze hebben een mysterieus voorwerp uit een beveiligde militaire basis gestolen, maar werden omringd door vijandige vliegende machinegeweren. Je moest kiezen aan wie je het vertrouwen schonk: medespeelster Fiona of wat er nog overblijft van Handsome Jack. Die keuze komt tijdens deze aflevering meermaals terug, maar laat zich vooral in het begin voelen met twee verschillende gameplay-segmenten.

Koos je voor Fiona, dan kom je een van Telltale Games' grootste misstappen in de serie tegen: een actiescène waarbij je door een gang met actieve machinegeweren moet manouvreren. Door trage animaties van je personages en de allesziende robotogen van de stationaire geweren is de kans groot dat je deze sequentie een paar keer moet herspelen. Koppel daar een kort voorfilmpje aan dat je niet kunt overslaan en de frustratie is compleet. Indien je voor Handsome Jack ging, dan sla je dit hele segment over en plakt de aflevering veel beter aan de vorige.

Ongeacht je keuze gaat de aflevering na die scène in stijgende lijn verder. De begintitels die volgen zijn minder spectaculair dan die van de vorige episode, vooral door het gebrek aan een torenhoog monster dat de crew probeert op te eten. Qua stijl scoort Telltale Games echter nog altijd, met veelvuldig gebruik van slow motion en close-ups om de emoties van de personages te tonen. In de loop van de aflevering maken sommige bekende gezichten opnieuw hun opwachting en verschijnen andere figuren voor het eerst op het toneel. Vooral de schattige robot Gortys is memorabel, met haar positieve blik op het leven en gebrek aan een sarcasmechip.

Het is duidelijk dat de schrijvers bij Telltale Games zich bij het schrijven van deze serie te pletter amuseren. De moppen volgen elkaar als een machinegeweersalvo op en de twee personages die elkaar af en toe op hun plaats zetten blijven hilarisch. De overgangen tussen Rhys en Fiona zijn veel vlotter geworden, de twee krijgen meestal elk een paar speelbare segmenten in hetzelfde hoofdstuk.

Naast humor zijn er in Catch a Ride ook een paar actiescènes te vinden. Deze zijn minder in aantal dan in de vorige afleveringen en ook minder complex, maar fungeren vooral als opbouw voor de personages. Fiona leert wat het is om een Vault Hunter te zijn terwijl Rhys in een gevecht op een truck Mad Max achterna gaat. Dergelijke actiescènes zijn vergevingsgezinder dan de machinegeweerscène waarmee de episode begint, maar houden nog altijd weinig meer in dan een reeks opeenvolgende quick time events. De engine waarop de game gebouwd is, toont tijdens deze sequenties nog maar eens zijn leeftijd, met een hele hoop haperende animaties.

Catch a Ride haalt het niveau van de vorige Tales from the Borderlands-aflevering net niet, vanwege een trager tempo, een haperende engine en een frustrerend begin. Dankzij het sterke scenario en de hilarische personages is dit nieuwe hoofdstuk toch een waardevol vervolg van de serie.

De derde aflevering van Tales from the Borderlands is nu verkrijgbaar op de Mac, pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One. Catch a Ride komt later ook uit voor Android en iOS.