Terug naar het beloofde land van Journey op de PS4

Weinig nieuws, veel moois.

Verdwalen is zelden leuk. De paniek die in je hoofd uitbreekt wanneer je een afslag hebt gemist of er veel te laat achter komt dat je een verkeerde straat bent ingelopen, vermijd je dan ook liever. Toch kan het verfrissend zijn om in een onbekende omgeving een willekeurige route te kiezen en zonder gids op een bijzondere plek terecht te komen. In 2012 schotelde ontwikkelaar thatgamecompany je deze ervaring in een sprankelend fantasiejasje met Journey voor. Deze PlayStation 3-game krijgt dit jaar een grafische update, en was in die vorm speelbaar tijdens de PlayStation Digital Gaming Showcase in Londen.

De opgepoetste PlayStation 4-versie verbluft in een demo op dezelfde manier als het origineel dat drie jaar geleden deed. Het personage dat je al zwevend door een magistraal landschap laat bewegen is even mysterieus, met zijn of haar wapperende kleding en lichtgevende sjaal. De glinsterende, eindeloze duinen met vreemde architectonische creaties, vervlogen ruïnes en een intrigerende horizon nodigen nog steeds tot verkennen uit. Bovendien laten de mediterende muziek en rustgevende vrijheid je nog steeds twijfelen of je hier nu met een game of een kunstwerk te maken hebt.

Zo beklim je via lumineuze sluiers een torenhoog bouwwerk en verzamel je rondzwierende stukken doek die je het luchtruim laten betreden. Spelenderwijs ontvouwt de legende van de geheimzinnige wereld zich en is er een bepaalde sereniteit die overkomt als een reis zonder hobbels. Een monster dat eeuwenoud lijkt en oorverdovend voorbij dondert is daarbij al snel een dreiging. Wanneer je hier langsgeslopen bent, laat de game echter het adembenemende contrast zien; een felverlichte witte tombe snijdt genadeloos door de duisternis heen.

Daarbij is het mogelijk om dit allemaal samen met een vreemdeling te beleven. In de coöperatieve modus ga je op pad met spelers die willekeurig in jouw speelsessie droppen. Elkaar naar hogere platformen helpen of een onverstaanbaar gesprek met elkaar voeren zijn vaak ongeplande activiteiten die de tocht spontaner maken. De prijswinnende soundtrack bindt het geheel tenslotte aan elkaar. Probeer die melancholische klanken maar eens te negeren wanneer je weer een stapje dichter bij je doel bent.

journey

Aan studio Tricky Pixels is de taak om de avonturentitel naar de nieuwe spelcomputer van Sony over te zetten. Er zijn weinig klachten over de grafische kwaliteit van de originele Journey, maar toch valt er volgens de ontwikkelaar nog grond te winnen. De game draait op 60 frames per seconde en heeft een resolutie van 1080p. Dit laatste geeft tijdens een korte speelsessie de indruk dat de kleuren van het visuele sprookje er nog mooier uitkomen. Het opkrikken van de frames per seconde moet zich echter nog bewijzen; het origineel oogt al erg vloeiend en er is tot op heden weinig verschil te merken in de PlayStation 4-versie.

Toch oogt de nieuwe uitgave van Journey in deze fase al prachtiger dan ooit tevoren. De warme, zandige vlaktes en donkere grotten met imposante wezens om je heen, zijn wederom een lust voor het oog. Maar zonder andere extra's om een remastered-versie te verantwoorden, moet nog blijken of dit geen herhalingsoefening wordt. Degenen die Journey echter nog nooit gespeeld hebben, krijgen met de PlayStation 4-versie mogelijk de ultieme kans om dit alsnog te doen.

Journey komt deze zomer uit voor de PlayStation 4.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Sander van Dalsum

Sander van Dalsum

Redacteur

Freelance journalist. Speelt graag stealth-games, RPG's en tactische shooters. Houdt net als iedereen van muziek.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread