Rainbow Six: Siege vindt de tactische shooter opnieuw uit

De closed alpha is een spannende start.

Rainbow Six is een naam die bij verschillende generaties gamers een belletje doet rinkelen. Tactiek en strategie hebben in de reeks altijd centraal gestaan. De game heeft zich doorheen de jaren ook al enkele keren heruitgevonden. In 1998 begint elke missie nog met het uittekenen van een missieplan, in 2006 treedt in de Las Vegas games co-op naar de voorgrond en in 2015 ligt met Rainbow Six: Siege de nadruk op snelle multiplayer.

Maar niet het soort snelle multiplayer dat je vandaag van de Call of Duty of Battlefield games gewend bent. Niet de meeste headshots scoren of met een tank een helikopter uit de lucht halen. Wel met vijf agenten een gijzelaar uit de klauwen van vijf criminelen bevrijden. Op drie minuten tijd en in een omgeving die je kunt vernietigen. Een plan bedenken en bliksemsnel uitvoeren, voordat de vijand de kans krijgt om te reageren. Counter-Strike met een grotere focus op tactiek en minder op snelle reflexen.

De spelers aan criminele zijde krijgen voor het begin van elke ronde één minuut om hun verdedigingen op te stellen. Je barricadeert deuren en ramen, verstevigt muren tegen explosieven, maakt vallen met gifgranaten en rolt prikkeldraad af. Of je maakt zelf een gat in de muur om stiekem in de aansluitende kamer te kijken.

De agenten sturen ondertussen drones naar binnen, waarmee ze het voorbereidingswerk van de criminelen in het oog houden. De kidnappers kunnen hun signaal storen of ze gewoon stuk schieten. Informatie is uiterst kostbaar. Hoe minder de agenten weten, des te moeilijker hun missie wordt.

Wanneer beide teams hun voorbereidingen hebben getroffen, begint een waar kat-en-muisspel. De gijzelnemers gebruiken hun zintuigen, camera's in het huis of gadgets zoals een hartslagsensor om te ontdekken langs welke kant de bevrijders aanvallen. Het SWAT team rekent op zware explosieven, EMP granaten en flashbangs om de verdediging te doorbreken of de tegenstander op het verkeerde been te zetten.

Dit lijkt van Rainbow Six: Siege nu al meer dan enkel een spannende shooter te maken waarbij slechts enkele kogels je einde betekenen. De game wordt ook een psychologisch spelletje. Een goed georganiseerd team agenten doet de gijzelnemers zich als ratten in de val voelen.

Tijdens één van spelrondes zit ik als crimineel in de kelder met mijn shotgun achter de hoek te wachten. De muren zijn verstevigd, dus explosieven vormen geen probleem. Denkt mijn team. Opeens breekt de hel los. We hebben namelijk één ding over het hoofd gezien: het plafond is op bepaalde plekken ook vernietigbaar. Door een groot gat boven ons hoofd komen flashbangs naar beneden. We zitten allemaal naar het gat te staren en ondertussen stormen twee agenten de trap af om ons in de rug te schieten.

r6siege

Net zo goed doet een goede verdediging de agenten hopeloos tegen een onneembaar fort botsen. Vooral de hartslagsensor is handig om door muren te kijken. Agenten die sluw een explosief aan het plaatsen zijn, krijgen meer dan eens muurspaanders en hagel in het gezicht.

Het vernietigen van de omgeving is niet alleen visueel een spektakel, maar staat bovendien centraal in de gameplay. Muren vormen slechts een tijdelijke beschutting waar kogels doorheen gaan. Met een simpele klap van je kolf sla je wat planken uit de weg en maak je een piepgat. Niet alles kan je tot puin herleiden en het is in de closed alpha ook niet altijd duidelijk wat je wel of niet kunt opblazen. Zeker is wel dat de dynamische destructie het speelveld voortdurend verandert en talrijke tactische mogelijkheden biedt.

Dit maakt de game nu al spannend om te spelen en ontdekken. Hoe werken deze gadgets samen? Hoe gebruik je de omgeving in je voordeel, zonder je locatie en die van de gijzelaar vrij te geven? Wat denkt je tegenstander op dit moment en wat is je beste actie? Rainbow Six: Siege is nu al makkelijk te begrijpen en te spelen, en lijkt in de toekomst voldoende diepgang te bieden om als teamspeler je hersenen over te breken.

De visie van Ubisoft Montreal is duidelijk: dit is een multiplayer game die vertrouwd aanvoelt en tegelijk snelheid en strategie wil combineren. Rainbow Six: Siege heeft een kans om een game te worden die voelt als een geëvolueerde Counter-Strike, zonder aan de tactiek van de serie in te boeten.

Rainbow Six: Siege lanceert in 2015 voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

ADVERTENTIE

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Bruce Vandeweyer

Bruce Vandeweyer

Moraalfilosoof

Begon in de kleuterschool met gamen en is sindsdien nooit gestopt. Ontwikkelde de afgelopen jaren een bijna ongezonde Dark Souls obsessie, waarvan hij vandaag probeert af te kicken door zich toe te leggen op adventure en indie games.

Gerelateerde content

Feature'In The Outer Worlds moeten mensen zich bovenal amuseren'

Interview met Kathryn Megan Starks, Senior Narrative Designer bij Obsidian Entertainment.

Cyberpunk 2077 krijgt multiplayer

Maar pas na de release.

Verder op de site...

Wolfenstein: Youngblood heeft een open levelstructuur

Dankzij ontwikkelaar Arkane Studios.

Metro Exodus krijgt twee DLC-pakketten

Met nieuwe personages in de hoofdrol.

Apex Legends verbant meer dan 770.000 cheaters

Dankzij de nieuwe rapporteringstool.

Borderlands 3 bevat microtransacties

Maar enkel voor cosmetische voorwerpen.

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread