Mario Party 10 review

Vol vriendschappelijk verwijt.

Mario Party 10 experimenteert, maar het belangrijkste is nog steeds een avondje plezier met je vrienden.

Oh Mario Party's, jullie zijn zo gek! Keer op keer slagen jullie erin jarenlange vriendschappen op de proef te stellen. Zo mondt een gezellig spelletje steevast in een psychologische strijd met heel wat verbaal messengetrek uit. Toch gaan we steeds als vrienden uiteen, eens de laatste "Klootzak!" lacherig geroepen is. Het is dan ook vol spanning dat we ons met z'n vieren voor de televisie nestelen om Mario Party 10 te spelen.

We verwachten dat ontwikkelaar Nd Cube alle registers heeft opengetrokken om van deze Mario Party iets speciaals te maken. Het is immers het tiende deel in de reeks, en je kunt het je als ontwikkelaar niet veroorloven dit gewoonweg voorbij te laten gaan. Dat de studio niet over één nacht ijs is gegaan, merk je meteen in het hoofdscherm. Je kunt namelijk uit drie spelmodi kiezen. Naast het gekende Mario Party vind je nu ook Bowser Party en amiibo Party.

Cover image for YouTube videoWii U - Mario Party 10 Trailer

We besluiten eerst het klassieke Mario Party te spelen. We beschikken slechts over drie Wii Remotes, waardoor iemand de boot mist. De Wii U Gamepad is in deze modus namelijk een bijkomstigheid. Het houdt alleen bij welke getallen er geworpen zijn. Eens het laatste getal valt, breekt Bowser los en wordt het spelbord ietsje moeilijker. De Wii U Gamepad verliest dan zijn nut en ligt er maar zielig bij.

Los van dit euvel is dit weer ouderwets Mario Party-plezier. Net zoals in het vorige deel zit je met z'n vieren in een karretje en heeft de speler die aan de beurt is de touwtjes in handen. En wat maken we hier misbruik van! Twee vakjes voor een portaal dat tien sterren steelt, gebruik ik een speciale dobbelsteen en gooi ik opzettelijk één. Vloekend gooit de volgende speler de gewone dobbelsteen. Hij gaat door de poort, verliest tien sterren én komt op een Bowser Jr.-vakje terecht, waar hij nog eens vijf sterren verliest. Ha, dat zal 'm leren me in die laatste minigame de loef af te steken.

Het valt wel op dat de computergestuurde Waluigi het heel erg goed doet. Hij heeft verdacht veel geluk met z'n dobbelsteenworpen en ook de minigames werkt hij veelal met een bovenmenselijke behendigheid af. Het duurt dan ook niet lang voor hij meer sterren heeft dan wij allemaal samen, waardoor de situatie behoorlijk uitzichtloos is. Dit neemt wel wat van het plezier weg; met een menselijke tegenstander was de rivaliteit veel groter geweest.

"Losers, ik ben nog beter dan jullie én Waluigi samen!" lacht de vriend die door het gebrek aan Wii Remotes niet mee kan doen. We geven 'm de kans zijn gelijk te bewijzen in het nieuwe Bowser Party. In deze modus worden de vier spelers in het karretje door Bowser (de vijfde speler) achtervolgd. Hij moet de spelers inhalen en hun in unieke, asymmetrische minigames het leven zuur maken.

Waar de GamePad in de Mario Party-modus een nutteloze rol vervult, is deze hier de ster van de show. De speler die Bowser onder de vingers neemt, schudt de controller om z'n dobbelstenen te gooien, blaast in de microfoon om vlammen te spuwen en gaat als een malle op het touchscreen tekeer om ons als hamsters in een groot rad des doods te laten rennen. We ondergaan de martelingen met de moed der wanhoop terwijl we de manische blik en sadistische grijns op het gezicht van onze Bowser-vriend proberen te negeren. We gaan dan wel af als een gieter, maar stiekem hebben we enorm veel plezier! Voor eventjes tenminste, want het aantal Bowser-minigames is eerder beperkt. Hierdoor ben je er vlug op uitgekeken.

We besluiten onze mannelijkheid opzij te schuiven om met poppetjes in de amiibo Party-modus te spelen. Deze lijkt heel erg op de oudere Mario Party's. Elke speler beweegt afzonderlijk over het spelbord en verzamelt munten om daarmee sterren te kopen. Het leuke is dat je het spelbord volledig kunt aanpassen. Elke compatibele amiibo speelt namelijk een spelbord dat uit vier delen bestaat vrij, en je kunt deze delen onderling uitwisselen om zelf je favoriete spelbord te bouwen.

Het spelplezier houdt hier echter op. Het spelen zelf brengt namelijk een ongelooflijk geklooi met de amiibo, Wii Remotes en de GamePad met zich mee. Zo kies je namelijk met de Wii Remote een dobbelsteen. Daarna moet je je amiibo tegen de GamePad houden om de dobbelsteen te schudden en er terug afhalen om de dobbelsteen te gooien. Als je dan een bepaalde bonus verdient, moet je die met de Wii Remote selecteren en de amiibo terug op de GamePad zetten en eraf halen. Dan moet je minigames met de Wii Remote spelen en begint het gedoe weer opnieuw. Het is een geforceerde spelmodus waarvan het plezier niet tegen de logistieke beslommeringen opweegt.

Nd Cube heeft met Mario Party 10 goed werk geleverd. De opzet van de amiibo Party-modus is eerder commercieel en de Bowser Party-modus heeft om uit te blinken meer variatie nodig, maar het kloppend hart is en blijft nog steeds de Mario Party-modus. Zorg er wel voor dat je de game met drie vrienden kunt spelen. Want zeg nu zelf; wat is er leuk aan om naar een stuk plastic "Klootzak!" te roepen?

Mario Party 10 is vanaf 20 maart verkrijgbaar voor Wii U.

Mario Party 10

Nintendo Wii U