Een wankele start voor Resident Evil Revelations 2

Capcom is nog zoekende in eerste episode.

'Hoe moet het nu verder met Resident Evil?' Dat is de vraag die aan de basis ligt van de spin-off Resident Evil Revelations. Resident Evil 6 is immers een mislukking voor Capcom. Voor de game zijn meer dan 600 werknemers aangenomen en de kosten van het project lopen in de tientallen miljoenen. Om er winst op te maken, hoopt de uitgever zeker 7 miljoen exemplaren te verkopen. Dat worden er uiteindelijk krap 5 miljoen.

Lage scores van critici zorgen ervoor dat gamers de hand op de knip houden en wachten tot de game in prijs zakt. Resident Evil zou de weg zijn kwijtgeraakt. De titel kost Capcom meer dan het opbrengt en niet enkel op financieel vlak. Resident Evil is als merk door het slijk gehaald. Het vertrouwen van zelfs de meest verstokte fan is weg. Het is tijd voor een andere koers.

Met een relatief laag budget geeft Capcom een kleiner team de kans te experimenteren met de formule. Gewoon, om te kijken of het aanslaat. De eerste Resident Evil Revelations is daar het resultaat van. De makers van opvolger Resident Evil Revelations 2 hebben nu een paar duidelijke doelen voor ogen. De terugkeer naar de survival horror-roots is de vorige keer positief onthaald, dus dat blijft. Splitscreen co-op werd gemist, dus dat is terug. Er wordt dus duidelijk geluisterd naar de feedback van trouwe Resident Evil-spelers. Die ambitie staat voorop.

Daarom speel je ook als Claire Redfield en Barry Burton, twee personages waar de fans van houden. Hun houterige animaties en sto´cijnse gezichtsuitdrukkingen passen perfect bij het B-filmscript, dat weer doorspekt is met de domste citaten. Zoals het hoort, want dat kenmerkt Resident Evil al sinds het eerste deel. Als Claire dien je te ontsnappen uit een gevangenis, met Barry's tienerdochter Moira aan je zijde. Het noodsignaal dat je uitstuurt, wordt door Barry opgepikt. In de tweede helft van de episode speel je als hem, samen met het mysterieuze meisje Natalia.

Terwijl je de eerste episode van Resident Evil Revelations 2 speelt, merk je dat de makers ervan zoekende zijn. Speel je co÷peratief, dan heeft de tweede speler geen wapens maar puur een ondersteunende rol. Daar is bewust voor gekozen. Om de horrorsfeer hoog in het vaandel te houden, kunnen beide spelers niet als moordmachines door de levels stampen. Dat is het idee.

Een nobel streven, ware het niet dat de verhaalmodus voor de tweede speler een behoorlijk passieve ervaring wordt. Er ligt meer dan genoeg munitie, waardoor diegene zich al snel nutteloos voelt. Met lede ogen kijkt je partner toe hoe jij met shotguns en machinegeweren de zombies te lijf gaat. Terwijl hij of zij zelf alleen met een zaklamp kan schijnen of de zwakke plek van een vijand kan aanwijzen.

Zo zijn er meer elementen waar in theorie over nagedacht is, maar die in de praktijk wankelen. Denk bijvoorbeeld aan een focus op stealth, waarbij speler twee de kracht heeft om door muren te kijken en je zo kan helpen bij het sneaky uitschakelen van tegenstanders. Negen op de tien keer word je echter toch opgemerkt, zonder dat er een duidelijke reden voor is. Als je wel ongezien dichtbij genoeg komt, dan komt het stealth kill-commando vaak niet in beeld. Door die slordige afwerking is het handiger om gewoon met pistolen vooruit naar binnen te rennen. Weer een reden minder voor het bestaansrecht van je co-op partner.

barry

Bij het puzzelen komt het samenspel beter tot zijn recht. Als de kleine Natalia kan je op plekken komen waar Barry niet bij kan, maar ook daar ben je zo goed als hulpeloos. Ook als Moira zijn er momenten waarop je alleen je zaklamp hebt om vijanden te verblinden, zodat je net genoeg tijd hebt om een deur voor je gewapende partner te openen. Op die momenten is de campagne voor beide spelers op zijn sterkst, omdat je echt samen een manier zoekt om te overleven.

Maar dan is er nog de Raid-modus, de uitgebreidere variant van Mercenaries die werd ge´ntroduceerd in de vorige Revelations. Wat in eerste instantie een bijgerecht lijkt, ontpopt zich al snel tot het hoofdmenu van Resident Evil Revelations 2 wanneer je met z'n tweeŰn speelt. Hierbij heb je wel beide toegang tot wapens en probeer je onder tijdsdruk zoveel mogelijk vijanden te doden.

Onderweg verdien je medailles door aan randvoorwaarden te voldoen, zoals geen herbs te gebruiken of niet te sterven. Daardoor stijg je in level en kun je nieuwe vaardigheden, wapens en uitrusting kopen. Denk bijvoorbeeld aan een sterker sluipschuttersgeweer of kogels die de tegenstander bevriezen. Hoe uitgebreid en diepgaand deze spelmodus eigenlijk is, komt in een later artikel aan bod.

Ondanks dat de eerste episode van Resident Evil Revelations 2 nog maar een deel van alle Raid-content beschikbaar stelt, zorgt deze modus er in combinatie met de ongeveer drie uur durende campagne voor dat je al veel game hebt voor weinig geld. De verhaalmodus staat nog op wat losse schroeven, maar toch biedt het vertrouwen voor de toekomstige afleveringen. Of de juiste balans gevonden wordt, moet de komende weken blijken.

ADVERTENTIE

Waarom zie je hier geen score?

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Randolf Bouwma

Randolf Bouwma

Typemachine

Schrijft de hele dag, elke dag. Geregeld over games en het liefst nog op papier. Vervangt dan ook nog steeds inktlinten. Ding!

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread