Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Londen is een steampunk-stad in The Order: 1886

De zoektocht naar een geloofwaardig, verrassend Victoriaans Londen.

In 1886 draait de Industriële Revolutie op volle toeren. Machines zijn een deel van het dagelijkse leven geworden en Londen vervult daarin een leidersrol. Maar in The Order: 1886 is de geschiedenis anders dan wij die kennen. Zeppelins en gigantische luchtschepen zweven doorheen het luchtruim, hoewel ze pas enkele decennia later zijn uitgevonden. "We wilden de periode rond 1886 niet namaken, maar wel onze eigen twist eraan geven," zo vertelt ontwikkelaar Ready At Dawn. Een eigen twist geven aan een bekend concept is een visie die doorheen bijna elk aspect van The Order loopt.

In het begin van de ontwikkeling voegt de studio enorm veel fantasy-elementen aan de game toe. Maar omdat dit de geloofwaardigheid van de wereld en de personages ondermijnt, besluit Ready At Dawn om verschillende realistische elementen zoals vervoer met paard en kar te behouden. De studio baseert zich eveneens op oude stadskaarten en doorzoekt grondig de geschiedenis om op die manier Londen overtuigend weer te geven. Verschillende bekende plekken, zoals de Big Ben en de Houses of Parliament, maken in de game alvast hun opwachting.

Cover image for YouTube videoThe Order: 1886 - Conspiracy Trailer | PS4

Doorde mix van anachronistische elementen zoals zeppelins en luchtschepen met de realistisch opgebouwde stad wil Ready At Dawn je met een wereld confronteren die enerzijds geloofwaardig is en je anderzijds toch doet verwonderen over die aspecten die nét dat beetje anders zijn. Dit Londen bestaat in een tijdperk buiten de voor ons bekende tijd en ruimte.

Niet alleen de stad wijkt van ons wereldbeeld af. Voor het verhaal haalt Ready At Dawn namelijk inspiratie uit de legende van Koning Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel. In deze versie van de geschiedenis woedt er een strijd tussen de eeuwenoude groepering The Order en de mythische wezens genaamd Halfbreeds. Die laatsten waren oorspronkelijk mensen, maar zijn in een andere richting geëvolueerd. Als gevolg zijn ze half mens, half weerwolf. Anatomisch zijn ze gelijkaardig, maar ze zijn atletischer en hebben beestachtige instincten. Toch zijn ze ook enorm intelligent en dat maakt hen net zo angstaanjagend. Ze strijden met de mensheid om titel van dodelijkste roofdier. In plaats van gebruik te maken van wapens en werktuigen, steunen zij op hun lichaamsbouw en instinct.

Dit conflict is al eeuwen aan de gang. Geen enkele partij lijkt de bovenhand te halen. Maar door de industriële revolutie verandert alles en krijgt de mensheid de wapens om de oorlog tegen de Halfbreeds te winnen. Voor die geweren gaat Ready At Dawn uit van wapens die in die tijd al bestonden, maar hier enkele moderne toetsen krijgen. Zo bestond er in de 19de eeuw al een zogenaamde Combo Gun; een semi-automatisch wapen dat als alternate fire een shotgun had. De ontwikkelaar neemt dit basisconcept over en maakt het wapen prompt volautomatisch, terwijl de alternate fire het principe van de shotgun behoudt. Soms gaat de studio zelfs retroactief te werk. Zo is er een Victoriaanse versie van de AK-47.

Maar hoe kan je die geavanceerde wapens toch juist in de semi-historische setting doen aanvoelen? Het antwoord daarop is Edison. Hij heeft een rol vergelijkbaar met Leonardo da Vinci in de Assassin's Creed-reeks. Beiden waren ze historische personen die om hun vernuft bekendstonden en vele uitvindingen deden die zelfs vandaag nog erg indrukwekkend zijn.

Ready At Dawn zelf vergelijkt hem met de doe-het-zelver MacGyver. Edison timmert immers met allerlei banale voorwerpen en restjes van wapens een nieuw, krachtig wapen ineen. De studio baseert zich op ideeën en technologie die in die tijd beschikbaar waren. Het is de bedoeling dat de wapens net op het randje van veilig voor de gebruiker aanvoelen, omdat ze zo krachtig zijn en uit allerlei aparte elementen bestaan .

De lijn tussen geloofwaardigheid en fantasie in The Order: 1886 is extreem dun. De wereld moet realistisch genoeg zijn zodat je erin gelooft, maar tegelijk moeten er genoeg vreemde elementen inzitten zodat je je steeds verwondert over deze wereld, die nét dat beetje van ons beeld van de periode afwijkt. Daarvoor zet Ready At Dawn zwaar in op een mix van historische elementen, moderne technologie en een vleugje fantasy. Binnenkort weet je of die combinatie ook echt werkt, want de releasedatum van The Order: 1886 ligt op 20 februari, exclusief voor de PlayStation 4. De game staat ook op onze lijst van meest opvallende gamereleases van februari.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

The Order: 1886

PS4

Related topics
PS4
Over de auteur
Carl Vander Maelen avatar

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Reacties