New Nintendo 3DS review

Meer dan detailwerk.

Nintendo, wat ben je heerlijk voorspelbaar. Het is ondertussen traditie dat de Japanse marktleider zijn handheld ongeveer om de twee jaar vernieuwt. Soms is dit een schot in de roos. Denk bijvoorbeeld aan de Gameboy Advance SP: de eerste handheld die je opvouwt en waarmee je dankzij een backlight in het donker speelt. Andere keren komt de nieuwe versie niet verder dan een esthetische herziening of is het een bewuste stap achteruit, zoals de Nintendo 2DS. Voor zij die twee jaar geleden teleurgesteld waren dat de nieuwe Nintendo 3DS eentje zonder drie dimensies was, is hier de New Nintendo 3DS.

De lijst met nieuwe features is lang: onder andere een ingebouwde NFC-chip voor amiibo support, verwisselbare covers voor de kleinste variant, de overstap naar microSD, een scherm waarvan de helderheid zich automatisch aanpast, twee extra schouderknoppen en een batterij die langer mee gaat. Voor de details verwijs ik je graag door naar Berts unboxing van de New Nintendo 3DS: Ambassador Edition. Deze review focust op een beoordeling van de drie belangrijkste toevoegingen; de snellere processor, de C-stick en de verbeterde 3D-mogelijkheden.

In de eerste plaats is dit een krachtiger apparaat dan zijn voorganger. Laadtijden zijn zoals beloofd sneller en je schakelt vlotter tussen game en hoofdmenu. Verwacht je echter niet aan een verbeterde framerate of mooiere graphics bij reeds uitgekomen games. Xenoblade Chronicles 3D is de eerste titel die exclusief voor de nieuwe handheld wordt ontwikkeld. Wellicht geeft deze game definitief uitsluitsel over de technische mogelijkheden van de geüpgradede handheld. De belangrijkste verbeteringen van de New Nintendo 3DS zitten daarom vooralsnog aan de buitenkant.

Cover image for YouTube videoNew Nintendo 3DS- en New Nintendo 3DS XL-trailer

Het is duidelijk dat Nintendo met deze versie inzet op gebruiksvriendelijkheid. De C-stick komt je tegemoet wanneer je een tweede joystick mist, maar je de gewone Nintendo 3DS niet onnodig wil verzwaren met de Circle Pad Pro. Een klein knobbeltje net boven de ABXY-knoppen is Nintendo's elegante oplossing.

Het gevoel van de C-stick is even wennen. In tegenstelling tot andere analoge joysticks beweegt deze nauwelijks wanneer je er tegen duwt. Het is een stug, maar uiterst gevoelig dingetje. Dit gaat ten koste van de nauwkeurigheid. Tijdens het spelen van Monster Hunter 4 is de C-stick erg handig om de camera vlot te bewegen, maar vormt het een obstakel bij het richten van je boog. Voor precisie blijft de linker stick je beste optie. Bij andere toepassingen zoals camerabesturing is de C-stick een handig alternatief voor de Circle Pad Pro.

De C-stick vervangt de Circle Pad Pro accessoire. Het aantal games dat tot nu toe twee sticks gebruikt, is echter beperkt: Monster Hunter 3 Ultimate, Resident Evil Revelations, Metal Gear Solid: Snake Eater 3D, Kid Icarus: Uprising, Kingdom Hearts 3D en Super Smash Bros zijn de voornaamste. Binnenkort komen daar in ieder geval Monster Hunter 4 Ultimate, The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D (review) en Xenoblade Chronicles 3D bij. De toekomst moet uitwijzen of de mogelijkheden van een tweede bij ontwikkelaars populairder wordt dan zijn voorganger.

De stereoscopische 3D blijft het paradepaartje van deze serie handhelds. Je hoort echter vaak dat veel gamers de 3D mogelijkheden vaak verminderen of helemaal uitzetten. Ze klagen over hoofdpijn na langdurig gebruik of wanneer je niet recht naar het scherm kijkt. Ook dit probleem wil Nintendo aanpakken door de drie dimensies toegankelijker maken.

De New Nintendo 3DS bevat face tracking-technologie die je ogen volgen en het beeldscherm naargelang hun positie aanpast. Je krijgt vanuit welke hoek je ook kijkt een volwaardige 3D ervaring. Deze oplossing rekent af met een vermoeid en pijnlijk zicht. Waar je in het verleden de 3D meestal uitzette, laat je hem nu met plezier aan staan. Dit is de stereoscopische 3D die Nintendo vanaf in het begin beloofde. Af en toe verliezen de sensoren wel eens het noorden, maar dat is een kleine prijs voor de meest waardevolle upgrade van deze nieuwe handheld.

Nintendo biedt met deze hardware revisie meer dan een nieuw design of detailwerk. De New Nintendo 3DS is sneller, beschikt met de C-stick over een bekwaam alternatief voor een tweede joystick en perfectioneert de 3D mogelijkheden.

Is het echter een cruciale upgrade voor eigenaars van een ouder Nintendo 3DS-model? Deze nieuwe versie is op zich een verbetering op alle vlakken. Pijnpunten waar gamers al een tijdje op hameren, zijn succesvol weggewerkt. De doorslaggevende reden om over te schakelen moet echter van de exclusieve games komen. De hardware zit al goed, nu is het nog even afwachten hoe ontwikkelaars ermee aan de slag gaan.

De New Nintendo 3DS en New Nintendo 3DS XL zijn vanaf 13 februari verkrijgbaar.