Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Door Kickers review

Clear!

In Door Kickers verschans ik me in de keuken, hou de deur in de gaten en neem met twee andere leden van mijn SWAT team contact op. Het paar zit verscholen aan de andere kant van de grote kamer waar mijn deur op uitkijkt. De keuzes die ik nu maak, zijn cruciaal voor het slagen van de missie. Stuur ik eerst mijn collega's naar binnen, die uitgerust zijn met shotguns en handgranaten? Of probeer ik de gijzelnemers eerst met een flashbang af te leiden, zodat de kans op slachtoffers beperkt blijft?

Ik besluit om het risico niet te nemen en ga stilletjes naar de deur om door het sleutelgat de positie van mijn vijanden waar te nemen. Deze zet zorgt er wel voor dat er onnodig veel tijd verloren gaat, waardoor het moeilijker wordt om de missie perfect af te ronden en drie sterren in de wacht te slepen.

Een gijzelnemer bij het raam, één bij de overstaande deur en twee andere houden de gijzelaars onder schot. Het plan wordt zorgvuldig met mijn teamgenoten besproken. De sluipschutter schakelt de vijand bij het raam uit. Mijn collega's rennen naar binnen en overmeesteren de gijzelnemers. Ik pak mijn flashbang, trap de deur in en zet de aanval in. Een lichtflits verlicht de kamer, de vijanden worden uit de weg geruimd en de gijzelaars zijn weer vrij. Missie geslaagd, room cleared! Balen, maar twee sterren verdiend. Terug naar de tekentafel!

Bekijk op YouTube

De top-down strategische shooter van onafhankelijk ontwikkelaar Killhouse Games laat je af en toe de haren uit het hoofd trekken. Je probeert elke missie perfect uit te voeren en dat vergt dan ook een volledig unieke strategie voor elke missie. Om deze voor te bereiden, bouw je je squad uit met nieuwe vaardigheden, wapens en kogelvrije vesten.

Een missie waarin je bijvoorbeeld een grote open ruimte moet binnendringen, is zonder squadleden met een oproerschild moeilijk te voltooien. Zij vangen de eerste klappen op terwijl agenten met een machinegeweer de vijanden uitschakelen. Bij missies die zich in een huis met veel kamers afspelen, is voorzichtigheid geboden. Een enkel schot kan fataal zijn, aangezien de vijand zich door het huis verplaatst en je met een beetje pech zelfs bij je nekvel kan grijpen.

Soortgelijke missies pak je het best met een silencer en een klein aanvalsteam aan, aangezien dat het makkelijkst aan te sturen is. De game geeft je daarin de volledige vrijheid. Elke missie voer je dan ook uit zoals je zelf wilt. Welke uitrusting het beste werkt, is een kwestie van experimenteren. De game is echter niet zo genadeloos dat er maar één juiste oplossing is. Zo kent elke loadout zijn voor- en nadelen.

Het kost veel tijd wanneer je vijanden onopvallend wilt besluipen, waardoor de kans op een perfecte missie verkleind wordt. Met knallende wapens naar binnen rennen, bespaart wel tijd maar garandeert niet de veiligheid van je teamleden of van de gijzelaars. Er leiden dus meer wegen naar Rome. Je merkt wel snel dat Killhouse Games voor elke missie een dominante route heeft uitgestippeld, waarmee je de minste kleerscheuren oploopt of het snelst de missie volbrengt.

Daarbij is het storend dat de game in sommige gevallen genadeloos moeilijk is. Het is frustrerend wanneer meerdere gijzelaars in dezelfde kamer worden vastgehouden. De oplossing die voor een dergelijke situatie voor de hand ligt, is het gooien van een flashbang of het plaatsen van een explosief op de deur. De vijand wordt even op het verkeerde been gezet en schiet de gijzelaars niet meteen neer. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Die ene seconde tussen het intrappen van de deur en het gooien van een flashbang blijkt regelmatig net één te veel. En dan lijkt de game je er dus op te wijzen dat je strategie niet werkt. Probeer je dezelfde tactiek echter koppig opnieuw, dan blijkt je de gijzelnemers wel op tijd neer te schieten wanneer je de flashbang net iets dichter bij de deur gooit. Je moet dus proberen om heel precies te werk te gaan, want de lijn tussen net goed of fout is flinterdun. Missies waarbij je gijzelingen oplost, zijn dus erg moeilijk en vereisen veel concentratie. Als het echter op het laatste moment misgaat, is het net alsof je tijdens een potje FIFA in de 93ste minuut een tegendoelpunt krijgt.

Door Kickers wordt door Killhouse Games nog steeds ondersteund. Zo worden er regelmatig nieuwe missies en wapens toegevoegd en wordt de game voortdurend geüpdatet, zodat deze op den duur vrij wordt van bugs. De studio heeft nu echter al een spannende game afgeleverd die af en toe onrechtvaardig moeilijk en repetitief is, maar toch uitblinkt in de keuzes die het je aanreikt. Dat je elke missie op geheel eigen wijze kan uitvoeren en met de gevolgen van je strategische dwalingen geconfronteerd wordt, geeft de game daarbij zijn diepgang.

Door Kickers is nu verkrijgbaar voor de pc, Mac en Linux.

7 / 10

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Ontdek hoe we te werk gaan met onze reviews door ons reviewbeleid te lezen.

In this article

Door Kickers

Android, iOS, PC, Mac

Related topics
Over de auteur

Gijs Elings

Redacteur

Bedrijfskundige in opleiding. Liefhebber van indie muziek en sportfanaat. Als het op games aankomt zijn RPG's en verhalende shooters helemaal mijn ding.
Reacties