De première van de nieuwe Star Wars-film ligt achter ons, maar bij velen is na het bekijken van Episode VII de honger naar meer Star Wars alleen maar aangewakkerd. Door de jaren heen zijn er talloze Star Wars-videogames gemaakt, prima dus voor dat extra hapje light saber actie!

De Star Wars-licentie is in de voorbije veertig jaar echter vaak gebruikt, en daarmee ook vaak misbruikt. De fenomenale hoogtepunten worden gebalanceerd door heel diepe laagtepunten. Want om Yoda te parafraseren: licenties leiden naar gemakzucht. Gemakzucht leidt naar nalatigheid. Nalatigheid leidt naar slechte games. Slechte games leidt naar het lijden van gamers. En de rest is Star Wars-geschiedenis.

Daarom hebben we besloten om de volgens ons beste en slechtste games uit het 'Star Wars'-universum op een rijtje te zetten. Veel plezier en may the force be with you!

Light Side - Super Star Wars

Games met de Star Wars-licentie verschenen op zowat elke console. En de SNES was daar natuurlijk geen uitzondering op. In 1992 verscheen Super Star Wars, een adaptatie van Episode IV. Developer Sculpted Software maakte van de game een 2D platformer met uitstekende gameplay.

Super Star Wars is een losse bewerking van het verhaal van de film. We volgen Luke, Han en Chewbacca doorheen verschillende scènes van A New hope. De makers hebben wel wat creatieve vrijheden genomen. Zo koopt Luke de droïds niet zomaar van de Jawas, maar moet je helemaal naar het dak van de sandcrawler klimmen. Een paar missies later speel je als Han en heb je een jetpack. De game volgt dan misschien niet perfect de film, maar afwijkingen die het spelplezier vergroten zien we graag door de vingers.

superstarwars
Use the force, Luke. Use the Force!

Het schieten met blasters en zwaaien met lightsabers wordt af en toe ook onderbroken door levels met coole voertuigen zoals Landspeeders en X-Wings. De laatste missie, waarbij je de Death Star moet vernietigen en het opneemt tegen Vader's TIE-Advanced, is een prachtige demonstratie van Mode-7.

De game werd uiteraard opgevolgd door Super Empire Strikes Back en Super Return of the Jedi. Ook deze vervolgen combineerden op uitstekende wijze de snelle, arcade gameplay, sterke visuals en hoge moeilijkheidsgraad. Super Return of the Jedi is een ontzettend moeilijke game, zelfs naar 16-bit normen, maar het voltooien van de laatste level voelt daardoor wel alsof je net écht het Empire verslagen hebt.

Dark side - Star Wars Obi-Wan

Veel helden uit de Star Wars-saga krijgen een plaatsje in de spotlights in hun eigen videogame. Obi-Wan Kenobi is hier natuurlijk geen uitzondering op. Het spel vertelt het verhaal van de jonge Padawan uit Episode I en verscheen in 2001 exclusief op de originele Xbox.

De reproductie van het verhaal van de film heeft het spel niet geholpen. Al vanaf het begin weten we natuurlijk het lot van de student en zijn meester, en hoe de eindstrijd zal verlopen. Dat geldt natuurlijk voor alle games, maar door de repetitieve gameplay kunnen we hier geen oogje voor dichtknijpen. De game heeft een zwaar gebrek aan goede ideeën. In plaats van gevarieerde gameplay en leuke lightsaber gevechten neem je het vooral op tegen eindeloze golven droids.

swobi
Geen slecht idee, maar de uitvoering laat veel te wensen over.

Het enige aspect dat de middelmatigheid overstijgt is de muziek. Je krijgt zowel bekende nummers van de soundtrack uit de film te horen als sterke originele composities. Ook de geluidseffecten zijn uitstekend. Helaas is het niet genoeg om de game te redden.

Light Side - Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader

Rogue Squadron II toont bij de launch van de GameCube tot wat Nintendo's nieuwste console in staat is. De game zet dankzij zijn uitstekende graphics en vlotte animaties een nieuwe visuele standaard. En maakt bovendien ook nog eens uitstekend gebruik van de Star Wards licentie.

Opnieuw treed je in de voetsporen van Luke Skywalker en speel je de gebeurtenissen van de films na. Je kruipt in de cockpit van onder meer de X-, Y-, B-Wing en de Hoth Snowspeeder. Enkele missies vullen gaten in het verhaal van de originele trilogie in. Zoals de missie waarin je samen met Wedge Antilles een Empire shuttle steelt om Han en Leia naar Endor te brengen.

Je wordt aangemoedigd om de missies opnieuw te proberen en je score te verbeteren om zo vervolgens bonusinhoud vrij te spelen. Een van die beloningen is natuurlijk de mogelijkheid om in de cockpit van de Millennium Falcon te kruipen of rond te te vliegen in de TIE Advanced van Darth Vader.

rogsq2
Rogue Leader zet een overtuigende herbeleving van de aanval op de Death Star neer.

Om al deze extra's te krijgen, zoals de Naboo Fighter of Slave-1 van Boba Fett, moest je erg goed en vooral snel zijn. Rogue Squadron II stamt nog uit een tijd waarbij je een grote hoeveelheid extra's moest verdienen in plaats van ze als DLC te kopen.

Dark Side - Star Wars: Pit Droids

Elke nieuwe Star Wars film brengt zijn eigen verzameling gadgets, t-shirts en natuurlijk ook video games mee. Dit is natuurlijk bij Episode I niet anders. Zo verschijnt er al snel een verzameling van educatieve games voor de jongere gamer op de markt. Een van deze saaie creaties van Lucas Learning heet Star Wars: Pit Droids.

Je zou denken dat LucasArts met al zijn ervaring weinig problemen heeft om een deftige game voor kinderen te maken. Bovendien is het idee best goed: je bent een supervisor die droids van punt A veilig langs obstakels naar punt B moet sturen. Kinderen worden aangezet om logisch te redeneren.

pitdro
Het isometrische gezichtsveld in Pit Droids is niet behulpzaam.

Maar eigenlijk is deze game gewoon een kloon van de oude klassieker Lemmings van DMA Design. Met één groot nadeel: het isometrische gezichtsveld maakt alles onoverzichtelijk. Koppel dit aan een steile leercurve en je hebt een game waar kinderen eerder gefrustreerd dan slimmer van worden.

Buiten de soms grappige animaties van de droids is het ook een erg saaie game om naar te kijken. Elke puzzel speelt zich tegen dezelfde monotome achtergrond van Tatooine af. En van iconische Star Wars figuren is er ook geen sprake. Kinderen vallen van Star Wars: Pit Droids in slaap vooraleer ze iets kunnen bijleren.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Redactie

Redactie

Contributor

Dit artikel is tot stand gebracht door verschillende Eurogamer Benelux-redacteurs. Teamwork!

Meer artikels van Redactie