De populairste gamereviews van 2014

Naar deze games keken jullie het meeste uit.

In 2014 zijn er weer tal van langverwachte games gelanceerd. Destiny is uitgebracht en Driveclub maakte bijna een jaar na de oorspronkelijke releasedatum toch nog zijn opwachting. Succesvolle series hebben nieuwe delen gekregen in de vorm van Far Cry 4 en Call of Duty: Advanced Warfare. En de onafhankelijke ontwikkelaars zaten ondertussen ook niet stil.

Al die tijd heeft Eurogamer Benelux zich ingespannen om jullie op de hoogte te houden van de nieuwste releases. Naar welke games keken jullie het afgelopen jaar het meeste uit?

Daar geven we antwoord op door de meestgelezen recensies van 2014 voor je op een rijtje te zetten. Teksten die de redacteurs in kwestie overigens de nodige bloed, zweet en tranen hebben gekost. Allemaal om jullie zo goed mogelijk te informeren, natuurlijk. Daarom van onze kant: bedankt voor het lezen, en dat er nog veel reviews mogen volgen in het nieuwe jaar!

Destiny (6/10)

Sander: "De herhaling en de mateloze grind doen Destiny de das om. Bij het zien van dezelfde Strike verlaten spelers uit verveling de groep, in de hoop een omgeving te krijgen die wat minder vaak voorkomt. Het verhaal is daarbij flinterdun en minimaal in opzet. De keuze van Bungie om je dit zelf op internet te laten opzoeken, haalt je volledig uit het gevoel van de ruimte exploreren. The Crucible dient daarentegen als een goede competitieve multiplayermodus die nog veel gespeeld gaat worden. Maar het is niet genoeg om van Destiny de grootsheid te maken die je keer op keer weer wilt bezoeken."

Lees de volledige Destiny review.

Cover image for YouTube video

Driveclub (7/10)

Carl: "Uiteindelijk wordt in Driveclub hoog ingezet op de sociale aspecten, maar die blijken onvoldoende uitgewerkt om meerwaarde te kunnen bieden en het potentieel wordt dan ook niet helemaal waargemaakt. Het racen zelf vormt echter duidelijk de kern, en door diens degelijke rijgedrag en prachtige circuits houdt de game zich toch nog staande tussen de concurrentie."

Lees de volledige Driveclub review.

Cover image for YouTube videoDRIVECLUB - All Action Trailer | PS4

Far Cry 4 (8/10)

Carl: "Met Far Cry 3 heeft Ubisoft een succesformule gevonden en het bedrijf wil dan ook op dat succes voortbouwen. Dat gaat echter wel ten koste van frisse ideeën en originaliteit, zodat er sprake is van voorspelbaarheid. Het verhaal lijdt dan weer onder de prioriteit die de gameplay krijgt. Toch is Far Cry 4 nog steeds een ijzersterke game waarbij je uren aan een stuk het bloedmooie Kyrat verkent, terwijl je geniet van het intelligente leveldesign en de vele zij-activiteiten. Daarbij bepaal je steeds helemaal zelf het tempo en wat je wil doen."

Lees de volledige Far Cry 4 review.

Cover image for YouTube videoCome out as a king - Story trailer | Far Cry 4 [NL]

Wolfenstein: The New Order (8/10)

Randolf: "De technische oneffenheden terzijde gaat Wolfenstein: The New Order bovenal de boeken in als het product van een studio die graag het onderste uit de kan haalt. Je verwacht wellicht simpelweg een hersenloze shooter, maar deze game is veel meer dan dat. MachineGames vat de koe bij de hoorns en geeft met de nodige expertise eigen invulling aan de iconische reeks. Voor dit bijzondere eindresultaat verdient het team dan ook alle respect."

Lees de volledige Wolfenstein: The New Order review.

Cover image for YouTube video

The Last of Us: Remastered (8/10)

Sander: "The Last of Us: Remastered doet zijn naam op grafisch gebied veel eer aan, ondanks dat duidelijk is dat je te maken hebt met een game van de vorige generatie. De schoonheidsfoutjes die je uit de sfeer van de oorspronkelijke game haalden, doen dat nu echter nog steeds. Het wegwerken daarvan zou een dubbele aankoop van The Last of Us rechtvaardigen, waar het nu exclusief voor nieuwe spelers de moeite waard is. En hoe. The Last of Us: Remastered blijft een schitterende titel met één van de meest memorabele verhalen uit de recente gamegeschiedenis."

Lees de volledige The Last of Us: Remastered review.

Cover image for YouTube videoThe Last of Us Remastered - Launch Trailer | PS4

Dragon Age: Inquisition (9/10)

Carl: "Met Dragon Age: Inquisition veegt BioWare vakkundig zijn vergissingen uit het verleden van tafel. De ontwikkelaar ziet het grootser dan ooit en levert hier een gigantische game af, tjokvol met zware morele keuzes en gevarieerde sidequests. Daarbij vergeet de studio niet om ook met de details rekening te houden en complexe, menselijke personages neer te zetten. Na tientallen uren blijft de game zo nog steeds verrassen. Dragon Age: Inquisition vormt een ervaring die je niet snel vergeet."

Lees de volledige Dragon Age: Inquisition review.

Cover image for YouTube videoDRAGON AGE™: INQUISITION Official Trailer – The Breach

FIFA World Cup 2014 Brazil (8/10)

Carl: "De originele en gevarieerde spelmodi bieden de echte meerwaarde bij deze Wereldbekereditie en verzekeren dat FIFA World Cup 2014 Brazil meer is dan enkel een uitbreidingspakket voor FIFA 14. Door de toegankelijkheid slaagt Electronic Arts er daarbij ook in om een FIFA-game te maken voor spelers die enkel een voetbalgame kopen als de Wereldbeker-gekte losbarst."

Lees de volledige FIFA World Cup 2014 Brazil review.

Cover image for YouTube videoEA SPORTS 2014 FIFA World Cup Gameplay Series - Game Modes

Football Manager 2015 (8/10)

Nathan: "Het soms problematische en onrealistische wedstrijdverloop weerhoudt Sports Interactive ervan om met Football Manager 2015 een wereldgoal te maken. De game is echter wel een diepgaande voetbalsimulator die je nog meer in de belangstelling stelt als manager. Door je de keuze te geven om zowel taken te delegeren als over alle aspecten te kunnen beslissen, zie je de overmaat aan informatie door de vingers. Die pluspunten en de verbeterde graphics zorgen ervoor dat Football Manager 2015 realisme en diepgang krijgt en zo zijn naam alle eer aandoet."

Lees de volledige Football Manager 2015 review.

Cover image for YouTube video#FM15 New Features Video [Out Now]

Call of Duty: Advanced Warfare (8/10)

Yvo: "De kracht van Call of Duty: Advanced Warfare is dat de makers het roer niet zozeer omgooien, maar dat ze een ander perspectief bieden op de bekende gameplay. Manoeuvreren in het exoskelet is een verademing en brengt de multiplayer letterlijk en figuurlijk naar nieuwe hoogtes. Ook in de coöperatieve modus komt het geavanceerde speeltje goed tot zijn recht. Enkel in de singleplayer-modus wordt het skelet niet volledig benut. Het mag dan al een poosje op de servers van Ghosts spoken, maar dat is op die van Advanced Warfare voorlopig niet het geval."

Lees de volledige Call of Duty: Advanced Warfare review.

Cover image for YouTube videoOfficial Call of Duty®: Advanced Warfare Gameplay Launch Trailer

Outlast: Whistleblower (7/10)

Randolf: "Whistleblower kent weinig grenzen, en slaagt er daardoor op een subtiel andere wijze in om je aan het scherm gekluisterd te houden. Het opzoeken van je eigen grenzen is immers wat horrorfilms en -games aantrekkelijk maakt. Red Barrels voorziet in die morbide fascinatie door je te alsmaar te vragen hoe ver je kunt gaan. Het is de stille kracht achter de ervaring die er voor zorgt dat je ook deze extra portie horror in één ruk uitspeelt. De uitbreiding die niet per se nodig was, heeft zo toch nog meerwaarde."

Lees de volledige Outlast: Whistleblower review.

Cover image for YouTube videoOutlast: Whistleblower - Trailer

2014 FIFA World Cup Brazil