Accessibility Game Jam: games voor mensen met een functiebeperking

Vera doet verslag.

Als je aan games denkt, dan denk je vaak aan een scherm en een controller of toetsenbord. Je denkt aan een spannende verhaallijn, waarbij je soms veel leest. Ook verwacht je cognitieve en motorische uitdagingen en een uitgebreid kleurenpalet. In dit opzicht denk je vaak niet aan mensen met een functiebeperking. Desondanks is de groep gamers met een visuele, auditieve, verstandelijke of motorische beperking groot. Het aanbod aan aangepaste games is echter beperkt.

Deze doelgroep wordt vaak vergeten door ontwikkelaars. De Nederlandse Accessibility Foundation probeert hier al tien jaar verandering in brengen. Tijdens het weekend van 12 en 13 juli vond de eerste Accessibility Game Jam plaats in de Dutch Game Garden. Het initiatief wordt mede mogelijk gemaakt door Vereniging Batiméus, het Revalidatiefonds, het Fonds Verstandelijk Gehandicapten en het NSGK.

Een game jam is een evenement waarbij diverse teams binnen een bepaald tijdsbestek een game ontwikkelen. In dit geval een game die speciaal ontwikkeld is voor mensen met een functiebeperking. Aan het evenement nemen drie teams deel, die elk een unieke benadering tot het thema hebben: Sneaky Mammoth, Monobanda en een samenwerking bestaande uit Gain Play Studio en Hence Games.

Gain Play Studio
Jan Jonk van Gain Play Studio laat een neuroheadset zien, die als controller dient.

De game jam begint met een inspirerende introductie van Ian Hamilton, specialist op het gebied van accessibility en games. Hij geeft aan waarom dit onderwerp zo belangrijk is en waarom deze doelgroepen door veel ontwikkelaars worden genegeerd. Volgens Hamliton is dat jammer, aangezien er vaak slechts kleine aanpassingen nodig zijn om een game voor een ruimer publiek toegankelijk te maken. Zo is een game met twee knoppen al een hele uitdaging voor mensen met een motorische beperking en helpt het veranderen van een lettertype al veel bij dyslexie.

Hamiltons ideeën worden tijdens de brainstormsessies van de teams gretig gebruikt. Elk team richt zich op een bepaalde beperkingsvorm. Monobanda en Sneaky Mammoth willen een game creëren waarbij je kunt samenwerken, zonder dat je te veel knoppen moet gebruiken. Gain Play pakt het anders aan. Dit team heeft een koptelefoon die hersengolven meet en wil een game maken waarbij je alleen je hoofd hoeft te gebruiken.

Gedurende het weekend hebben de drie teams erg hard gewerkt. Met behulp van experts en enkele testers hebben ze een aantal interessante en uitdagende games ontwikkeld.

Pufferfish

Ontwikkelaar Monobanda richt zich niet specifiek op het ontwikkelen van games, maar wil het publiek verrassen met interactieve en toegankelijke concepten. Het eindresultaat is Pufferfish. Dit is een interactieve game die in de buitenruimte geplaatst wordt. De game wordt op de grond geprojecteerd en aan beide zijden kan de speler een straal versturen. Wanneer de straal de koffervis raakt wordt de vis groter, terwijl de vissen kleiner worden als ze elkaar raken. Het doel is om de vissen zodanig op te blazen dat ze ontploffen. De game is met één knop te spelen en dat maakt het zeer geschikt voor mensen met een motorische beperking.

Pufferfish
Pufferfish is met één knop te bedienen

Moll Riders 2

Sneaky Mammoth heeft de co-op game Moll Riders 2 ontwikkeld. De game ken geen einde, het is pas afgelopen wanneer de speler game over zijn. Speler 1 springt over gaten in een tunnel, terwijl speler 2 op raketten aangedreven vleermuizen schiet. Ook deze game is met één knop te besturen, maar bevat ook veel verschillende geluiden.

De positie van een vijand wordt door middel van geluid duidelijk gemaakt. Zo kunnen mensen met een visuele beperking ook van de game genieten. De spelers zijn niet in één keer dood als ze geraakt worden. De speler die geraakt wordt, raakt tijdelijk verlamd en ondertussen moet de andere speler alles in zijn ééntje doen.

Moll Riders 2
Conceptart van Moll Riders 2

Le Dragon Chef

Gain Play Studio heeft een game waarbij je geen handen nodig hebt. De neuroheadset zorgt er voor dat speler zich moeten concentreren en ontspannen om de game te besturen. De speler bestuurd een vliegend schip en het doel is om verschillende draken te voederen.

De hoogte van het schip wordt bepaald door te ontspannen dan wel te concentreren en de speler kan de draken eten geven door te knipperen met de ogen. Er zijn drie verschillende types draken: kleine draken eten kippen, grote draken eten schapen en mega draken eten prinsessen. De speler kan extra levens krijgen wanneer een draak het juiste eten krijgt, die juist aanvalt als je het verkeerd doet.

Le Dragon Chef
Het vliegende schip in Le Dragon Chef

Het doel van Gain Play Studio is om een game te maken door middel van interactie tussen de dynamiek van het concentreren en ontspannen. Dit is een natuurlijk stadium voor de mens. De stichting Accessibility is erg enthousiast over het resultaat. Het team kwam tevens met een aantal serieuze toepassingen. Later dit jaar leggen de stichting en de ontwikkelaar een testversie van de game voor aan experts en de gewenste doelgroepen.

Aan het eind van het weekend is de Game Jam een groot success gebleken. Het uiteindelijk resultaat van alle games is erg creatief en vernieuwend. Tevens is het interessant dat accessibility onder de aandacht van ontwikkelaars wordt gebracht. Een kleine aanpassing in een game is al vaak al genoeg om veel barrierers voor diverse doelgroepen weg te nemen, en dan zijn ze werkelijk speelbaar voor iedereen. Daar kunnen veel grotere ontwikkelaars nog wat van leren.

Advertentie

Ga naar comments (1)

Over de auteur

Vera Lakmaker

Vera Lakmaker

Redacteur

Geschiedenis nerd, informatie nerd en game nerd. Heel veel nerd dus. Vera combineert graag haar passie voor geschiedenis, schrijven en games. Haar favoriete game? Candy Crus... eeuh Beyond Good and Evil, Mario games en op dit moment TitanFall

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (1)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread