FIFA World Cup 2014 Brazil review

Braziliaanse ballen.

Al negenentachtig minuten lang stoot ik op die Duitse verdediging. Alsmaar probeer ik mijn aanval zorgvuldig op te bouwen om die bal tegen het net te krijgen, maar telkens laat Die Mannschaft mijn pogingen falen. En dan is het daar plots: een perfecte doorsteekpass die door de defensie snijdt als een heet mes door boter. Mijn spits staat oog in oog met Neuer, legt beheerst aan en knalt de bal vervolgens in de linker kruising. Het publiek gaat uit zijn dak.

Vanaf het begin is het duidelijk dat FIFA World Cup 2014 Brazil je audiovisueel wil overrompelen. Elk facet van de game staat in dienst om de sfeer van het zonnige gastland Brazilië neer te zetten. Dat begint al met de algemene presentatie; de menu's staan op een heldere manier geordend en baden in het groen, geel en blauw. Terwijl je kuiert doorheen die kleurrijke, sportieve menukaart, luister je naar swingende sambatunes. En dan ben je nog niet eens aan het voetballen.

Eenmaal op het veld schakelt de game nog een versnelling hoger: confetti dwarrelt neer op het veld terwijl de volksliederen van de landenteams weerklinken en meutes uitzinnige supporters doen gekke dansjes met zwierige hoofddeksels en kleurrijke verfstrepen op de wangen. Soms schakelt de game even over naar een locatie als Trafalgar Square om te tonen hoe je thuissupporters de match meevolgen op een groot scherm. De authenticiteit is eveneens lovenswaardig, met duidelijk te herkennen spelers en zelfs trainers wiens gezicht virtueel is geboetseerd. Meestal voelt het echt aan alsof je zelf op die tribune zit in Brazilië.

Maar die waarheidsgetrouwe sfeer geeft FIFA World Cup 2014 Brazil af en toe technische problemen die roet in het eten gooien. Zo doen de bakken confetti en grote groepen toeschouwers de game vaak even stotteren. Dat komt vooral voor bij het inleidend filmpje tot een wedstrijd en wanneer je spelers een gescoord doelpunt vieren. De game crasht ook opvallend vaak; bij mij gebeurde dat vijf keer tijdens de ongeveer tien uur die ik spendeerde met de game, telkens bij het navigeren van de menu's.

Het voetballen zelf is een heerlijke ervaring, met een perfecte balans tussen toegankelijkheid en diepgang. Electronic Arts heeft de game aantrekkelijker gemaakt voor nieuwkomers door nu ook te voorzien in een Beginner-moeilijkheidsgraad, waardoor meer mensen nu al vlot voetballend kunnen winnen van de computer. En ook de oefenopties zijn enorm uitgebreid, zodat nieuwe spelers op een gestructureerde manier alle technieken in de game aanleren.

Ondanks die toegankelijkheid is FIFA geen oppervlakkige ervaring. Bijna ieder aspect is aanpasbaar aan je persoonlijke voorkeur. Dat gaat zo ver dat je zelf het type bal kiest, een scheidsrechter naar keuze aanduidt en beslist in welk soort patroon het grasveld is gemaaid. Er zijn bovendien tientallen nuttige opties voor de geharde spelers, zoals het in detail aanpassen van de opstellingen en speltactieken om het eb en vloed van aanvallen en verdedigen te regelen.

Cover image for YouTube videoEA SPORTS 2014 FIFA World Cup Gameplay Series - Game Modes

Het zijn de gevarieerde spelmodi waarmee FIFA World Cup 2014 Brazil het verschil maakt met andere voetbalgames, waaronder ook zijn eigen voorgangers. Er zijn verschillende speelwijzen die een eenvoudige Wereldbeker-twist geven aan vertrouwde ideeën, zoals het doorlopen van het Wereldbeker toernooi. Maar sommige modi gaan veel verder; zo loods je je team in de 'Road to the FIFA World Cup' succesvol doorheen de kwalificaties om te beginnen aan het toernooi.

De meest originele modus heet 'Story of Qualifying' en pikt in op de waargebeurde kwalificatierondes die het toernooi voorafgingen. Je wordt dan middenin een wedstrijd gedropt en krijgt drie doelstellingen om te voltooien en zo je team naar de eeuwige glorie te leiden. De uitdagingen zijn vaak creatief en erg pittig; hun korte tijdsduur nodigt bovendien uit 'nog een allerlaatste keer' te proberen je doel te behalen. Met zijn vele en gevarieerde spelmodi rechtvaardigt FIFA World Cup 2014 Brazil dan ook het prijskaartje en toont Electronic Arts aan dat dit niet zomaar een 'downloadbare uitbreiding op een schijfje' is.

Maar de houdbaarheidsdatum van de game is een hekel punt. Nationale competities vinden elk jaar plaats, maar zodra het Wereldbekertoernooi gedaan is verliest de game zijn relevantie voor een groot stuk. Het wordt ook bang afwachten hoe lang Electronic Arts de servers van de game online houdt; bij FIFA World Cup 2010 werden die immers al één jaar na de lancering offline gehaald. Hoewel FIFA World Cup 2014 Brazil er dus in slaagt om de sfeer van de Wereldbeker op geslaagde wijze over te brengen, gaat dat ten koste van de technische stabiliteit van de game en inherent leidt ook de houdbaarheidsdatum daaronder.

De originele en gevarieerde spelmodi bieden dan ook de echte meerwaarde bij deze Wereldbekereditie en verzekeren dat FIFA World Cup 2014 Brazil meer is dan enkel een uitbreidingspakket voor FIFA 14. Door de toegankelijkheid slaagt Electronic Arts er daarbij ook in om een FIFA-game te maken voor spelers die enkel een voetbalgame kopen als de Wereldbeker-gekte losbarst.

FIFA World Cup 2014 Brazil is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 3 en Xbox 360.

8 / 10

2014 FIFA World Cup Brazil