Need for Speed: Rivals review

Het zit hem (niet) in de looks.

Voorzichtig drukt m'n rechtervoet de gaspedaal van de Porche Cayman S in. Wat een heerlijk gebulder vanonder die motorkap! Even bereid ik me mentaal voor, klem m'n handen stevig om het stuur en vloer vervolgens het pedaal. Wat een sensatie, zo'n knappe bolide. Wat een geweldig gevoel wanneer ik ermee door de bochten scheur. Een rechte baan volgt, niemand die me nu kan stoppen. De kilometerteller klimt stilaan tot z'n hoogtepunt. Nog eens schakelen en dan... zwart. Niks meer. Een eerste crash, en dan heb ik het niet over de wagen, maar over mijn PlayStation 3 met Need for Speed: Rivals er in.

Heropstarten dan maar. Nu werkt alles weer naar behoren en al snel zit m'n wagen in het All-Drive systeem verweven. All-Drive is de belichaming van de 'altijd verbonden'-filosofie die volgens ontwikkelaar Ghost Games de toekomst van de Need For Speed-reeks is. Een open wereld wacht me op, zoals ik die al ken uit voorlopers Need for Speed: Most Wanted en Hot Pursuit. Naast computergestuurde racers en politieagenten rijden er nu echter ook andere (online) spelers vrij in rond.

All-Drive is in principe de navolger van online leaderboards die je in de vorige Need For Speed-games al zag. Ze zijn er ook nog steeds (zo heb je de vele speedmeters die de hoogste snelheden vastleggen), maar nu kan je elkaar ook uitdagen voor instant één tegen één races of een race-evenement samen opstarten, allemaal in dezelfde wereld zonder enig laadscherm. Een sociale uitbreiding op voorgaande games, maar op de PlayStation 3 levert het vaak veel frustratie op.

Cover image for YouTube videoNeed for Speed Rivals Trailer - Cops vs Racers (Official E3 2013)

Waar de open wereld vooral inspiratie haalt uit Most Wanted, komen de meeste gameplay-elementen toch uit Hot Pursuit. Elke speler in deze open online wereld plaatst zichzelf in het straatracer- of politieagentkamp. Beide kampen hebben verschillende opdrachten, wagens en wapens en de rivaliteit tussen beide vormt de kern van het spel. Wordt als straatracer gepakt door een agent, en alle zuurverdiende credits die nog niet veilig in je safehouse gedropt zijn gaan integraal naar de speler die je te slim af was. Dit kat-en-muisspel is de kracht van Need for Speed: Rivals. Hoe gemakkelijk je ook afgeleid wordt door de vele activiteiten die Redview County te bieden heeft, een achtervolging tegen zeer hoge snelheid is nooit ver weg. En je hebt veel te winnen of verliezen.

De EA-servers lijken op moment van schrijven nog niet helemaal klaar voor All-Drive. Tenminste, niet op de PlayStation 3. Geregeld steekt lag de kop op, waardoor je tijdens een race of een politieachtervolging soms geen controle meer hebt over je wagen. Daarnaast verdwijnen en verschijnen andere racers soms plotsklaps. Als het andere spelers zijn die plots offline gaan, vooruit. Wanneer je de zoveelste NPC in rook op ziet gaan, begin je je serieus af te vragen wat er loos is.

Ik trek de netwerkkabel er maar eens uit om offline verder te spelen. Need for Speed: Rivals is zonder de online features de som van voorgangers Need for Speed: Hot Pursuit en Most Wanted. Je upgrade en pimpt je wagens en voorziet ze van wapens die van pas komen bij het uitschakelen van racers of agenten. Tijdens de game krijg je enkele speedlists voorgeschoteld waar je een selectie uit maakt. Zo leg ik mezelf tijdens de eerste uurtjes als straatracer toe op spookrijden en tegenstanders tot schroot herleiden, om zo nieuwe wagens vrij te spelen.

Eens offline kan ik me meer focussen op de daadwerkelijke gameplay van Rivals. Toch blijkt dat veel bugs die ik eerst aan een slechte verbinding toeschreef, ook offline de kop opsteken. Zo val ik met mijn wagen dwars door het wegdek, zweven verkeersborden mysterieus boven de grond, of start een race simpelweg niet. Ik mis meteen de online features wanneer er geen internetconnectie is. Zonder de vele leaderboards mis ik de drive om constant mijn rondetijden te verbeteren en politieachtervolgingen zijn net dat tikje spannender wanneer een echte speler je op de hielen zit, in plaats van een computergestuurde tegenstander.

Los daarvan is dit de mooiste game uit de Need For Speed-reeks tot nu toe. Wagens als de Viper GTS en de robuuste Ford Mustang zien er realistisch uit en het gevarieerde landschap van Redview County is om bij weg te dromen. De omgeving is gedetailleerd en uitgestrekt. In Redview rijd ik het ene moment door een dor woestijnlandschap en het volgende langs groene bergpaden. Wegen zijn over vaak breder dan in de vorige games, met veel scherpe bochten. Driften een boosten vormt de rode draad op dit wegdek, wat het arcadegevoel van de game hoog houdt.

Tijdens het spelen wil ik er dan ook alles aan doen om helemaal in de game op te gaan. Dat lukt ook wanneer ik geen bugs of lag tegenkomt. Telkens m'n wagen upgraden of nieuwe auto's kopen is verslavend en hardnekkige tegenstanders total los beuken geeft veel voldoening. Wanneer de zoveelste bug me weer naar de realiteit schopt voel ik me toch weer bedrogen. Op de PlayStation 3 haal je je plezier dan ook beter uit één van de vorige titels uit de reeks: die zijn beter afgewerkt en bieden zonder All-Drive gelijkaardige gameplay.

In Need for Speed: Rivals zijn wagens er waarheidsgetrouw en gedetailleerd uit en Redview County is dankzij z'n variërend landschap een ideaal decor voor de eerste next-gen bijdrage in de Need For Speed-reeks. Het All-Drive-systeem maakt racen socialer dan ooit en schetst een mooie toekomst voor het genre. Maar wanneer ik die next-gen ervaring op mijn oude console opstart, komt die maar moeilijk tot z'n recht. Dan kan ik net zo goed teruggrijpen naar de beter afgewerkte Need for Speed: Hot Pursuit en Most Wanted.

Need for Speed: Rivals is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One.

6 / 10

Need for Speed: Rivals