UPDATE: Ook de Nederlandse Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) zou ge´nfiltreerd hebben in online games, en eerder dan de Britse en Amerikaanse geheime diensten. Daarover schrijft De Telegraaf vandaag op de voorpagina.

Volgens de stukken die de krant in kon zien, was de AIVD al sinds 2007 actief in Second Life, een jaar voordat GSHQ en NSA dat zouden doen. De tactieken die de AIVD toepaste werden met andere veiligheidsdiensten gedeeld in 2008, tijdens een congres in New York.

Het is onduidelijk of de AIVD nog steeds actief is in online games, en of de infiltratie iets heeft opgeleverd. Daarover wordt niets losgelaten.

Ondertussen heeft Microsoft gereageerd op de eerdere (onderstaande) berichtgeving rond het aftappen van Xbox Live-communicatie. "We zijn niet op de hoogte van dergelijke surveillance activiteiten. Als het wel is gebeurd, dan is dat zonder onze toestemming geweest," zo meldt een woordvoerder van Microsoft aan Eurogamer.

Het bedrijf heeft zich geschaard bij het 'Global Government Surveillance Reform' plan, samen met andere technologiegiganten als Google, Yahoo, Facebook en Twitter. Hierin staan vijf stappen voor het limiteren en inzichtelijk maken van massasurveillance door de overheid. "Mensen gebruiken geen technologie die ze niet vertrouwen," aldus Microsoft. "De overheid heeft dit vertrouwen geschonden, en het is dan ook aan de overheid zelf om dat probleem weer op te lossen."

ORIGINEEL: Volgens gelekte documenten van klokkenluider Edward Snowden hebben de Britse en Amerikaanse geheime diensten GSHQ en NSA online games ge´nfiltreerd om informatie over terroristen te achterhalen. Dit meldt Britse krant The Guardian op basis van een grootschalig onderzoek, waarbij ook de New York Times betrokken is.

Uit de documenten blijkt dat in ieder geval de games World of Warcraft en Second Life sinds 2008 zijn ge´nfiltreerd door agenten van beide organisaties. Zo bespioneerden ze andere spelers en werd ze in sommige gevallen gevraagd de geheime dienst te komen helpen.

Daarnaast is er volgens dezelfde bron op grote schaal communicatie afgetapt van Xbox Live. De geheime diensten zijn ervan overtuigd dat terroristische cellen met elkaar communiceren via dit soort online gemeenschappen. Ze verzamelden persoonlijke gegevens als profielfoto's en adresgegevens van Xbox Live-abonnees.

Blizzard geeft in een reactie aan nooit toestemming te hebben gegeven voor deze praktijken en er tevens niet van op de hoogte te zijn geweest. Zowel Microsoft als Second Life-oprichter Philip Rosedale waren niet bereikbaar voor commentaar.

Het onderzoek waarschuwt makers van online games tevens voor de gevaren ervan. Met name realistische oorlogssimulators en schietspelen zijn een broedplaats voor mensen met kwaad in de zin, zo leest het rapport.

"Deze games bieden realistische wapentraining en hoewel militaire training beter werkt in het echt, is perfecte niet nodig om missies te behalen. Sommige 9-11 piloten bestuurden nooit eerder een vliegtuig, maar oefenden wel in Microsofts Flight Simulator."

ADVERTENTIE

Over de auteur

Michiel Deinema

Michiel Deinema

Redacteur

Onuitputtelijke bron van zinloze kennis. Niet te beroerd om deze kennis ongevraagd met iedereen te delen.

Meer artikels van Michiel Deinema