New Super Luigi U review

Tweede keus?

Met het tempo waaraan Peach de laatste vijfentwintig jaar steeds ontvoerd werd, is het niet vreemd dat Mario ook eens nood heeft aan wat down time. Deze keer blijft Mario gezellig thuis met zijn voeten op tafel terwijl Luigi in de rol van onhandige held wordt geduwd in deze uitbreiding van New Super Mario Bros. U.

Het is meteen duidelijk dat Luigi meer is dan zomaar Mario met een ander kleurenpalet. Hij kan sneller lopen dan Mario maar het duurt even voordat hij zijn volle snelheid bereikt heeft en komt moeilijker terug tot stilstand. Hij springt hoger en verder maar ook hier is zijn momentum zijn grootste vijand. Bij het neerkomen zet hij altijd een paar stappen teveel. Kortom: er is een reden waarom het altijd Mario is die er op uit gestuurd wordt: Luigi is maar een rare vogel.

Als speler moeten we Luigi doorheen maar liefst tachtig levels loodsen om hem tot de prinses te krijgen. Deze levels zijn niet alleen veel moeilijker dan wat we gewend zijn van New Super Mario Bros.-games, ze kennen ook nog eens een tijdslimiet van 99 seconden. Dat de levels wat ingekort zijn, is gewoon genade van Nintendo's kant en neemt niet weg dat New Super Luigi U een game is voor gamers die op zoek zijn naar een stevige uitdaging.

Cover image for YouTube videoWii U - New Super Luigi U E3 Trailer

Helaas is deze release niet zo verzorgd als dat we gewend zijn van Nintendo. Zo word je nog steeds na elke dood in een level terug gekatapulteerd naar de wereldkaart. Prima in New Super Mario Bros. U waar sterven relatief zeldzaam was maar in het pittige New Super Luigi U komt uren vloeken op bepaalde hindernissen heel wat vaker voor. De onophoudelijke confrontatie met het levelselectiescherm en het daaropvolgende laadscherm put je geduld snel uit. Daarbovenop voelt het ook vaker aan alsof de reden voor je sterven bij de klunzigheid van Luigi ligt in plaats van bij de speler zelf. Een slecht gevoel voor bij een platformer.

Nintendo tracht de game wat toegankelijker te maken voor beginners met de toevoeging van Nabbit als speelbaar personage maar echt werken doet het niet. Nabbit, nog bekend uit New Super Mario Bros. U als NPC, wordt niet geraakt door vijanden en is dus ideaal om aan een minder ervaren medespeler te geven zodat je niet nog vaker dood gaan. Een oplossing voor New Super Luigi U's structurele problemen is het echter absoluut niet aangezien hij enkel beschikbaar is in multiplayer. Daarbovenop voelt Nabbit gebruiken ook een beetje als valsspelen.

Het is dus moeilijk om New Super Luigi U aan te raden aan zomaar eender wie. Net zoals bij Mario en Luigi is dit jongere broertje van New Super Mario Bros. U net iets te onhandig en minder geschikt voor het grote publiek.

New Super Luigi U is een uitbreiding van New Super Mario Bros. U die op twee manieren te verkrijgen is: als DLC voor New Super Mario Bros. U in de e-Shop en ook tijdelijk als stand-alone release in de winkel.
6 / 10

New Super Luigi U

Nintendo Wii U