Gears of War: Judgment review

Het oordeel der oordelen.

Ontwikkelaar People Can Fly heeft de loodzware opdracht aangenomen om Epic 's Gears of War saga uit te breiden met een volgende titel. De studio die eerder al Bulletstorm en Painkiller op zijn publiek losliet heeft ervoor gekozen om te graven in het verleden van reeks en een prequel te maken onder de naam Gears of War: Judgment. Zijn ze erin geslaagd om een nieuw deel in de saga te maken die naast Epic's epiek kan staan of zijn de kettingzaagbajonetten zo bot als een deur geworden?

In Judgment stap je in de zware laarzen van de leden van Kilo Squad. Geen Marcus en Dom meer te vinden in deze game, maar wel een team onder leiding van blonde komiek Baird. Ook Gears-ancien Cole keert terug als lid van de groep waarmee je doorheen de game trekt. De andere twee hoofdrolspelers zijn ex-journaliste en Onyx Guard in opleiding Sofia Hendrik en Garron Paduk, oud-majoor uit de door Locust overrompelde staat Gorasnaya. Deze vier uiteenlopende personages vormen een waardige tegenhanger voor de uiteenlopende teams waarmee je gedurende de originele trilogie aan de slag mocht.

Judgment's verhaal speelt zich dus af voor de vrijlating van Marcus Fenix en net na Emergence Day, de dag waarop de Locust monsters zich gewelddadig kenbaar maakten aan de 'groundwalkers'. Baird's team staat terecht voor insubordinatie en vertelt de gebeurtenissen van de game vanuit een rechtszaal. Elk lid van Kilo Squad heeft zijn eigen hoofdstuk waarin ze hun deel van het verhaal doen. Zo kom je als spelers langzaam maar zeker te weten hoe een routineklus zodanig misliep dat de groep uiteindelijk de jacht heeft geopend op de generaal van de lokale Locusttroepen. Op het einde van de rit is dit verhaal lang niet zo episch als dat van de originele trilogie, maar blijft het wel boeiend genoeg om je interesse tot het einde vast te houden.

Waar het verhaal valt, helpt de gameplay het weer recht.

Ook tijdens de onthulling op E3 lag de focus al op actie en de multiplayer, en niet op het verhaal.

Waar het verhaal valt, helpt de gameplay het echter weer recht. Alleen of samen met maximaal drie andere spelers kan je doorheen een typische Gears of War campagne spelen. Denk aan tal van interessante, uiteenlopende en perfect ontworpen levels bezaaid met een uitgebreid arsenaal aan wapens én vijanden die voor deze Seraanse geschiedenisles allemaal in een retropakje werden gestopt. Van zowel het schiettuig als de Locust maken tal van bekende modellen weer hun opwachting, maar People Can Fly heeft ook enkele nieuwe types uitgetekend. Na zo'n zeven uur zit je wel door het verhaal, maar voor de echte fans is de herspeelbaarheid vrij groot.

Zo verdien je tijdens het spelen van de singleplayer ervaringspunten en andere extra's die je multiplayerprofiel in level doet stijgen. Op die manier hoef je de online slagvelden niet als totaal groentje te betreden. Naast die leuke bonus zijn er ook de zogenaamde Declassified missies die een extra moeilijkheid aan een level toevoegen als je ervoor kiest om ze activeren. Zo kan je bijvoorbeeld geconfronteerd worden met hevige rukwinden die je tijdens een gevecht steeds naar een bepaalde kant drukken, een tekort aan kogels waardoor je een level met lege magazijnen moet starten, onverwachte Locustversterkingen die je in de rug aanvallen en andere heel uiteenlopende zaken. Waarom iemand zichzelf het nog moeilijker zou maken met die Declassified onzin? Om die drie Onyx sterren vrij te spelen bij elk level en daarmee aan de wereld duidelijk te maken dat jij en niemand anders de meest badass Gears-spelers bent die op aarde rondloopt.

Gears of War staat samen met Halo en Call of Duty natuurlijk ook bekend als de betere multiplayershooter op Microsoft's console, dus was het belangrijk dat People Can Fly ook deze kant van het verhaal goed wist te brengen. De studio heeft op veilig gespeeld en het grootste deel van de ervaring van de vorige Gears of War overgezet naar Judgment. Met klassieke modi als free for all, team deathmatch, domination en execution kon eigenlijk ook niet zoveel misgaan. Ook de Horde modus, Survival, keert terug. Alsof er nog niet genoeg controllers zullen worden gesleten op deze speltypes, gooit de ontwikkelaars er nog eens een extra modi, Overrun, bovenop.

People Can Fly heeft met Overrun een modus in handen die gerust in de toekomstige Gears of War mag worden geplaatst.

Overrun is zowel verslavend als zenuwslopend als gigantisch leuk.

Overrun speelt in se hetzelfde als Survival, maar de aanvallende Horde-troepen worden er bestuurd door menselijke spelers. Zij die het offensief leiden, mogen in de huid kruipen van één van acht beschikbare types Locuststrijders gaande van de kleine maar venijnige Ticker of de Wretch die een verlammende schreeuw kan lossen en over barricades kan springen tot de als medic dienende Kantus of de stoottroepen onder de naam Grenadier. Als er genoeg punten worden opgebouwd, krijgen de aanvallers zelfs de keuze uit monsters zoals de gigantsche Mauler of de spinachtige Corpser die zich onder de grond kan verschansen als het hem even te veel wordt.

Het doel van beide partijen blijft hetzelfde: de COG-soldaten moeten afgesloten E-hole's verdedigen terwijl de Locust deze afsluiting ten alle kosten naar de vaantjes proberen te helpen. Wanneer alle E-hole's in een level zijn verwoest, keren de rollen en moeten de voormalige verdedigers de objectieven sneller proberen neer te halen dan hun voorgangers. Het team met de snelste tijd wint het potje. People Can Fly heeft met Overrun de perfecte mix gevonden tussen choas en spelplezier en heeft hiermee een modus in handen die gerust in de toekomstige Gears of War mag worden geplaatst. Zoals in die next-gen trilogie waar ze ongetwijfeld al aan begonnen zijn, bijvoorbeeld.

De community mag dus gerust verhuizen naar de multiplayer van Gears of War: Judgment. Klein minpunt: er zijn momenteel slechts acht verschillende maps, vier voor Overrun en Survival en vier voor de overige modi. Dit aantal wordt vermoedelijk samen met het aantal gametypes (tegen betaling) uitgebreid, dus een echte showstopper hoeft dit voor de hardcore multiplayerfanaten niet te zijn. Het uitgebreide arsenaal wapens en de uitgestrektheid van de maps in combinatie met de verschillende soorten modi houdt ze nog wel enkele weken of maanden zoet. Enkel spijtig dat er niet echt veel te verdienen valt met het levellen van je multiplayerprofiel.

Judgment is een prachtig spel voor zowel veteranen als nieuwkomers en iedereen die ook maar een beetje van shooters houdt.

Judgment had misschien toekomst als een trilogie, maar daarvoor staat de launch van de volgende Xbox een beetje teveel in de weg.

De singleplayer mag dan wel niet de sterkste uit de reeks zijn, toch staat hij nog steeds als een huis door de uitmuntende gameplay ondersteund via de co-op voor vier spelers. Met de multiplayer speel je wederom de beste online third-person shooter van het moment. Ook audiovisueel behoort Gears of War: Judgment tot de top op de Xbox 360. Een prachtig spel voor zowel veteranen als nieuwkomers en iedereen die ook maar een beetje van shooters houdt. Dat is het eindoordeel, het Hof heeft gesproken!

De review van Gears of War: Judgment doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is vanaf nu verkrijgbaar op Xbox 360!

9 / 10

Gears of War: Judgment