SimCity Review

Bouw een stad... met serverproblemen.

De koning der citysimulators is terug: de SimCity-reeks is wereldberoemd en stond aan de wieg van het genre. Gezien SimCity 4 al dateert van 2003 zaten fans dan ook reikhalzend uit te kijken naar het vervolg. Vlak na de release kwam EA echter in een shitstorm van jewelste terecht. De launch wordt nu al gezien als één van de slechtste ooit. De game is namelijk ontworpen met een "always online DRM": zelfs voor het singleplayer gedeelte moet je altijd verbonden zijn met een EA server, en dit om piraterij te vermijden. Meer nog, als je de verbinding verliest midden in een speelsessie, kun je niet blijven doorspelen. De gevolgen laten zich al raden: de servers werden massaal overbelast tijdens de release met lange wachttijden als gevolg. Daarbovenop viel de verbinding met de servers voortdurend weg tijdens games, waardoor je werd gekickt uit je spel. Desastreus dus, en dit kan niet anders dan meespelen in de eindscore: als je een gamer verplicht om zelfs singleplayer altijd online te spelen, moeten de servers dit tenminste aankunnen.

Leuk zijn de vele details. Verschillende gebouwen maken andere geluiden als je ze aanklikt, je kan elke sim in je stad volgen en een deel van hun leven zien. Al dit maakt dat je je stad niet wil teleurstellen.

Dit gezegd zijnde, over naar de actuele gameplay. Wat onmiddellijk opvalt voor veteranen van SimCity 4, is hoe bekend de game aanvoelt. SimCity werkt nog steeds met het basissysteem van zones: je duidt plekken aan waar ofwel commerciële, industriële of woonzones ontstaan. Deze districten geven je inkomsten, die je dan weer moet gebruiken om voorzieningen te bouwen zoals wegen, openbaar vervoer, brandweer, hospitalen... De voorzieningen zijn zoals vanouds verdeeld in verschillende categorieën, gaande van onderwijs of afvalverwerking tot water & elektriciteit. Nieuw is dat de oude "grid" verdwenen is: voor het eerst kun je met kromme wegen en scheve banen je sims het leven zuur maken.

01
Natuurrampen verwoesten je zorgvuldig gebouwde stad. Zorg voor brandweer, politie en ziekenhuizen.

De grondformule is er dus wel degelijk: een citysimulator die eenvoudig te leren is, maar moeilijk om echt te beheersen. Een kleine stad kun je al snel draaiende krijgen, maar het is de langetermijn planning voor echt grote steden waar je uren je hoofd over kunt breken. Basisgebouwen moeten worden uitgebreid voor je groeiende bevolking, maar geef je eerst je brandweer extra wagens, of zorg je ervoor dat je vuilnisbelt niet te klein wordt? Je budget is beperkt, dus dergelijke keuzes moet je voortdurend maken. Als je wolkenkrabbers in je stad wil, moet je dan weer zorgen dat de straten langs je woonzones groot genoeg zijn en veel verkeer aankunnen, én er moeten parken of sportzones zijn voor je sims om te ontspannen.

Leuk zijn de vele details. Verschillende gebouwen maken andere geluiden als je ze aanklikt, je kan elke sim in je stad volgen en een deel van hun leven zien, betogers staan voor je stadhuis... Al dit maakt dat je je stad niet wil teleurstellen. De verschillende adviseurs sturen je meestal ook de juiste richting uit, en als vanouds zijn ook tientallen verschillende statistieken aanwezig die je helpen bij het plannen van je stad.

02
Een stad met een duidelijk centrum.

Online spelen verruimt dus zeker de ervaring, maar helaas daalt de fun al snel als je je niet op elkaar kunt afstemmen. Spelen met enkele vrienden is dus aangewezen.

Waar zitten de echte vernieuwingen dan? Wel, je stad ligt altijd ingebed in een bepaalde regio met enkele andere steden. Die andere steden kunnen nu net geregeerd worden door andere online spelers. Dankzij het nieuwe uitwisselingssysteem kun je elkaar services aanbieden. Jij kan enkele vuilniswagens sturen naar je medespeler, waarbij hij je in ruil elektriciteit of water kan sturen. Ook kun je samen een grote constructie in je regio ondernemen, zoals een gigantische krachtcentrale of een vliegveld. Hiervoor is samenwerken noodzakelijk, want de kosten zijn gigantisch. Het regiosysteem is redelijk uitgebreid: je sims gaan jobs zoeken in andere steden als je geen werk aanbiedt in je eigen stad of ze gaan daar sightseeën of shoppen. Online spelen verruimt dus zeker de ervaring, maar helaas daalt de fun al snel als je je niet op elkaar kunt afstemmen. Vervuiling uit een andere stad die al dan niet bedoeld de jouwe bereikt... Voor je het weet laat je online spelen met vreemden achter je. Spelen met enkele vrienden is dus aangewezen.

De eindconclusie? SimCity is een zeer degelijke citysimulator, waar je veel fun mee kunt beleven - zeker met enkele vrienden. De verschikkelijke DRM gecombineerd met serverproblemen en de slecht gescripte client nemen echter een groot deel van de fun weg. Het advies van Eurogamer: wacht een week of vier tot alle connectiviteitsproblemen opgelost zijn, en koop hem dan pas. (Al kan daar nog een staartje aan komen).

6 /10

Wil je ook steden bouwen? SimCity is nu te koop voor de PC, zowel fysiek als digitaal. Een Mac OS X versie zal later dit jaar via download te koop zijn.

Advertentie

Waarom zie je hier geen score?

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Korneel Deschamp

Korneel Deschamp

Editor Eurogamer Benelux

Korneel is een redacteur van Eurogamer die zich vooral met PC games bezighoudt, al neemt hij ook wel eens een DS vast. Voor dansgames doet hij vlug een stap opzij, al mag je zijn tactisch brein altijd inzetten voor een RTS.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread