Far Cry 3 Review

Vaastastisch.

Gevangen genomen. De mond gesnoerd, handen en voeten gekneveld. Het begon allemaal zo mooi, de vakantie van Jason Brody. Samen met zijn broers en een aantal vrienden. Maar nu staan Jason en Grant Brody doodsangsten uit. Onwetend over het lot van zichzelf en hun vrienden. De hoge, zoetgevooisde stem van de angstaanjagende man met het litteken en de hanekam gaat maar door. Welkom op Rook Island. Welkom in Far Cry 3.

In Far Cry 3 bekijk je alles door de ogen van hoofdpersoon Jason Brody. De hierboven beschreven openingsscène van de game is waarschijnlijk de beste van het jaar. Het introduceert de personages, en dan vooral de bad guy, op een fenomenale manier. Je voelt meteen dat het menens is en zult opgelucht adem halen wanneer je uit het gevangenenkamp ontsnapt bent. En dat is het moment om op zoek te gaan naar je uit het oog verloren vrienden en familie.

Het openingsfilmpje van Far Cry 3. Opgelet voor spoilers.

Je verkeert op dat moment in de wildernis van het tropische Rook Island, waarmee ontwikkelaar Ubisoft Montreal teruggrijpt naar de setting van de originele Far Cry. Dat op zich is al een verademing, na het wat minder geslaagde tweede deel van de serie, dat zich afspeelde in het dorre Afrika. Rook Island ziet er voor Xbox 360-begrippen mooi uit, maar eind 2012 valt wel op dat de limieten bereikt zijn. Als je de PC-versie ziet, dan is het op de consoles allemaal een stukje minder. Al zul je hier tijdens het spelen eigenlijk geen moment last van hebben. Het kleurrijke eiland herbergt vele mooie spots en huisvest vrijwel elk exotisch beest dat je kunt bedenken. Binnen een paar minuten sta je al oog in oog met een komodovaraan en op je verdere reis zie je tijgers, haaien, tapirs en nog veel meer. Rook Island is een heerlijke setting.

Zo mooi als het eiland is, zo hard is de actie. Je kunt vijanden een mes in hun nek boren, of om laten komen door een heel gebied in lichterlaaie te zetten. De open-wereld-structuur geeft de speler zelf de mogelijkheid om het tempo van de game te bepalen. Ga je sluipen en met gedempte pistolen gestructureerd te werk of kies je voor de grootste gun en ren je al schietend op je doel af? Het is allebei mogelijk en allebei even effectief.

Naast bijna veertig verhaalmissies is het hele eiland volgepropt met andere mogelijkheden om je mee bezig te houden. Het reactiveren van zendmasten om je landkaart op orde te krijgen en gratis wapens mee te verdienen, of het veroveren van vijandelijke nederzettingen om een veilige plek te hebben in de wildernis en je inventaris te managen, bijvoorbeeld. Naast deze toffe bezigheden zijn er ook nog volop andere kleine activiteiten zoals races en schietoefeningen, maar deze weten de aandacht niet zo goed vast te houden. Blijft staan dat de missies lekker gevarieerd aanvoelen en absoluut de kwaliteit van de gameplay in Far Cry 3 laten zien.

Krankzinnigheid is een terugkerend thema in de game. Vaas, de piratenleider en ontvoerder van je vrienden, is geniaal gek en fantastisch neergezet door acteur Michael Mando. Hij leende niet alleen zijn stem aan het personage, maar deed ook de motion capturing en zelfs zijn gezicht is gebruikt voor Vaas. In de game krijg je van hem geweldige monologen te horen en hoewel je tegen hem strijdt, vind je hem tegelijkertijd zo tof dat je hem helemaal niet kwijt wilt. Ook is de game lekker psychedelisch. De drugstrips die je af en toe ervaart zijn leuk verwerkt in het spel. Helaas is Far Cry 3 wat dat betreft wel een beetje te vergelijken met een comedyfilm. De beste grappen daarvan heb je vaak al in de trailers gezien. En zo is het ook met Far Cry. De vele trailers van de game zaten al vol met de uitspraken van Vaas en de paddotrips. Als je die trailers hebt gezien dan komt het in de game allemaal net iets minder over en had je misschien nog wel meer van dat soort passages verwacht. Gelukkig hoeft Vaas de show niet in zijn eentje te dragen en zijn er nog genoeg andere interessante personages. Die zijn niet zo briljant als Vaas, maar toch.

Gelukkig heeft Far Cry 3 veel geleerd van zijn voorgangers. Het combineert in feite het beste van beide voorgaande delen. Haperende wapens zijn niet meer aan de orde en ook de irritante vijandelijke checkpoints zijn verleden tijd. De AI in deeltje drie is over het algemeen prima, maar het blijft met name in stealth-actie steeds de vraag wanneer een vijand je nu precies in de smiezen heeft. Hoewel de HUD hier goed bij helpt blijft het lastig inschatten wanneer je een move kunt maken. Zo kun je vanaf vijf meter steentjes langs vijandelijke hoofden smijten om ze af te leiden in een bepaalde richting, maar een gedempt schot met je sniper vanaf een heuvel is soms al genoeg om je positie wél te verraden.

Far Cry 3 Trailer

Na een 15 uur durend verhaal vol harde actie en bij vlagen geniale momenten ben je een heel eind in de singleplayer. In die uren kom je zo af en toe een technisch foutje of een vastloper tegen, maar dat mag de pret niet drukken. Uiteraard kun je na het uitspelen van het verhaal Rook Island nog verder verkennen, maar de drive van het dreigende verhaal op de achtergrond is dan weg en dat is toch wel de reden van het spelen. Toch ben je dan nog niet klaar met Far Cry 3. Met een coöperatieve én een competitieve multiplayer is er nog genoeg speelplezier te halen.

De coöp bied je een hele nieuwe verhaallijn waarin je met maximaal drie anderen door de levels heen moet knallen. Hoewel de schietactie heerlijk aanvoelt en de wapens tof zijn mis je toch een beetje de dreiging van een gevaarlijk type zoals Vaas of Hoyt uit de singleplayer. Het “vier vrienden op een luxe schip komen terecht op een eiland”-verhaallijntje is dan net iets te dun om heel lang interessant te blijven. Dat neemt niet weg dat het altijd leuk is om met een paar vrienden op de bank te knallen en dat kan dan ook prima.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de competitieve multiplayer. Het doet niets nieuws, maar zit best aardig in elkaar. Het levelsysteem, de wapenklassen en de modi zijn over het algemeen bekend. Wel zit er een leuke variant bij waarbij je brand moet zien te stichten in het vijandelijke kamp. Door de razendsnelle uitbreiding van het vuur is het zaak om alert te blijven en zowel op het vuur als op je tegenstanders te letten. Die balans is soms lastig te vinden, maar het is een leuke modus om mee aan de slag te gaan. De maps zijn lekker exotisch en vaak gebaseerd op stukken uit de singleplayer. Dit werkt goed en kan voor een paar maandjes een aardige multiplayer opleveren, maar in essentie is Far Cry 3 absoluut een game die gespeeld gaat worden voor de singleplayer.

Far Cry 3 is een geweldige trip naar een eiland dat bol staat van de geweldige ervaringen. Het psychedelische en krankzinnige ondertoontje is heerlijk en komt het beste naar voren in de aanvaringen met Vaas. Een avontuur met een prima speelduur, gevarieerde missies en lekker harde actie is een geweldige afsluiter voor een al even geweldig najaar met topgames. Dat de game technisch niet perfect is afgewerkt is dan ook door de vingers te zien. Far Cry 3 is een echte singleplayer game. Dus dat er dan een standaard, maar aardige multiplayer mogelijkheid is, is dan mooi meegenomen. Richting het eind van het jaar komen weer de eindejaarslijstjes. Dat zijn lijstjes waar Far Cry 3 zeker hoog zal scoren.

De review van Far Cry 3 doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar op PlayStation 3, Xbox 360 en PC!

9 / 10

Far Cry 3